• lillinas

sammandragninar & puls

här skriver en pulsoman:)

ororar mig för min puls, fick smått panik i dag, har sammandragninar, dock ej smärtsamma utan såna som sakta stryper en lite lätt:9

funderar på hur andra upplever sammandragninarna i förhållande till pulsen.
    Går er puls saktare under sammandragningen?, fortare? eller blir det oregelbunden? elr extraslag?.

själv så fick jag panik i kväll då jag kände hur det stannade till och blev oregelbunden under sammandragningarna, kanske är det normalt med tanke på styrkan i sdr eller så är det onormalt.

svara gärna ni som kan.

• Svar på tråden sammandragninar & puls
  • Daliba

Jag har haft besvär med yrsel, illamående, huvudvärk och "värmeflush" (=röd i ansiktet) vid kraftiga sd på kvällarna. Var hos min bm igår och kollade hur puls och bltr låg under sd. Hon kollade även CTG för att se barnets puls under sd. Jag själv tycker inte att det är så obehagligt när det kommer, men jag vet ju inte hur bebisen mår...
    Allt var ok då, (men sd var inte lika kraftiga då på dagen) men hon ville att jag skulle kontakta förlossningen i helgen om det kommer lika kraftigt igen.
    Ville bara med detta meddela att bm verkligen tog det på allvar när jag ringde och berättade om mina besvär. Pulsen kan du ju enkelt kolla hemma, blodtrycket är ju värre....
    Kommer det i sittande/liggande/stående? Att ligga på vä sida är det bästa för både dina organ och barnet sägs det. Då avlastas din bukaorta och andra stora kärl.
    Jag hade hört av mig till någon kunnig om detta.
    Lycka till!

• lillinas

var in å kollade mig i dag på antenatal i gbg, sdr självklart mindre då:)), ctg fint på barnet, har haft hög puls hela grav med extralag, kring 110, nu låg den på 80 fast jag var skakis, varför det nu plötsligt gått ner visste inte läkaren , skall få göra ekg på tisdag och om jag skulle föda innan dess skulle jag göra det på specialförlossning sa han. så det var skönt han inte avfärdade mig som bm och vc har gjort.
    sdr kommer mest i stående , men även ligggande, i liggande spänner det till rejält hårt, mår bäst av att sitta upp, kan ju vara nåt blodkärl som kläms åt då jag ligger, föredrar höger sida då barnet ligger på den sidan.

• sandra  1986

jag har nog samma problem som dig, nu när jag är gravid så ligger min puls på ca 110 - 120 slag / minut... och när jag har mycket sammandragningar så slår hjärtat i otakt och det känns som att "pulsen sitter i öronen" eller vad man ska säga... det blir såna rusningar att jag hör min egen puls i öronen.. det är riktigt obehagligt! har ringt och kollat på rådgivningen faktiskt och dom sa att det kan vara sådär under graviditeten och att man ska ta kontakt med dom om det blir sådär när man inte är gravid!

Svar på tråden sammandragninar & puls