• Pallas

Hur många promille är 2,9 i utandningsluft?

Om man blåser 2,9 i en blåskontroll, hur många promille alkohol har man då rimligen i blodet?

• Svar på tråden Hur många promille är 2,9 i utandningsluft?
  • LuMa

Enligt vad jag hittar när jag googlar så är promillehalten i blodet dubbelt högre än utandningsluften.

• fruis

Men kan det stämma? Då borde man ju rimligtvis vara medvetslös och inte kunna köra bil. Är inte 5 promille dödligt? (fast det kanske är 5 ppm i utandningsluften man menar?)

• fruis
    fruis skrev 2008-11-29 08:01:44 följande:
    Men kan det stämma? Då borde man ju rimligtvis vara medvetslös och inte kunna köra bil. Är inte 5 promille dödligt? (fast det kanske är 5 ppm i utandningsluften man menar?)
    Ursäkta, ppm är ju något helt annat än promille, jag råkade skriva fel.
  • LuMa
    fruis skrev 2008-11-29 08:01:44 följande:
    Det här har jag hittat (verkar inte vara så lätt att hitta nåt om det eller så söker jag fel):

I Sverige är gränsen för rattfylleri 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 mg/liter utandningsluft. Med grovt rattfylleri menas att man har 1,0 promille eller mer i blodet, respektive 0,5 mg/liter utandningsluft.

Blodanalysresultatet anges i promille och alkoholkoncentration i utandningsluften anges i milligram (mg) per liter luft. Den nedre straffbarhetsgränsen 0,2 promille motsvaras av 0,1 mg per liter utandningsluft.
    www.mhf.se/deathtrip/rattfylleri.aspx

Polisen delger berusningsgraden i form av milligram alkohol per liter utandningsluft, och lämnar det till den åtalade att konvertera till önskat mått.
    0,32 mg/l = 0,64 promille, ungefär.

I Finland har användandet av en s.k. precisionsalkometer i princip ersatt blodproven. De mäter berusningen i milligram alkohol per liter utandningsluft, och den siffran * 2 = promillemängden.
    www.flashback.info/archive/index.php/t-332819.html
  • Familytime

Om man har 2,9 i utandningsluft, så bör man vara rätt berusad...

• Pallas

Förlåt, det var 2,6 i utandningsluft, men jag vet inte vad det var för mätare som användes. Kanske bäst att säga att det inte var jag som blåset.

Svar på tråden Hur många promille är 2,9 i utandningsluft?