• Anonym (anna)

Mår illa varje kväll -ej gravid

Hej,

Hoppas någon klok person här på FL kan komma med lite synpunkter . För ca. tio dagar sedan vaknade jag på natten av att jag mådde jätte illa.

Låg i sängen och våndades, var säker på att jag fått magsjuka och bara väntade på att jävulskapet skulle bryta ut.

Jag kände mej alldeles matt samt mådde oerhört illa. Nå, tillslut somnade jag och nästa morgon mådde jag hur bra som helst.

På kvällen började jag känna mej dålig igen och fick ligga på soffan och vila. Samma sak igen, mådde väldigt illa men ingen magsjuka nu heller.

Så här har det fortsatt sedan dess. Vissa dagar känner jag ingenting medans vissa är ett elände.

Mår aldrig illa under dagen utan kan äta och vara igång precis som vanligt. Det är sent på kvällen jag får mina attacker.

Illamåendet sätter in direkt (utan minsta förvarning) och fortsätter tills jag somnar. När jag vaknar nästa morgon mår jag bra.

Inga andra problem med magen, har alltid haft "stålmage".

Har googlat på symtomet men hittar inte mycket.

P.s Jag kommer givetvis att kontakta en läkare om det fortsätter vara så här.

• Svar på tråden Mår illa varje kväll -ej gravid
  • Anonym

Du kanske har problem med gallan.Eller är skengravid.

• Anonym (anna)

Anonym: Skengravid låter ju mer än lovligt stolligt .

Man brukar alltså må illa vid gallproblem? Får väl ta och googla på det.

Tack

• vinylblomma

Min mjölkallergi (mjölkprotein) kan yttra sig så när jag inte sköter mig. Hade stora problem innan jag visste om att jag var allergisk mot mjölkprotein, då var jag alltid sämre de kvällar jag använt mycket mjölkprodukter under dagen och bättre om jag inte gjort det.

• Anonym (magkatarr)

Jag har precis det som du beskriver sedan flera år tillbaka. Jag har kronisk magkatarr och det är det som orsakar mina problem. Allra värst mår jag om jag dricker kaffe eller äter stark mat på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker du ska kontakta VC på måndag..

*kram*

• Lussekatten87

Jag hade precis som du beskriver för några år sedan.
    Mådde illa i princip varenda kväll,och var aldrig sjuk.
    Vet inte vad det var med det gick bort efter några år.

• Anonym (anna)

Tråkigt att det finns andra som haft samma elände men skönt ändå om ni förstår vad jag menar .

vinylblomma: Jag tror inte att jag är allergisk mot mjölkprotein. Har läst mycket om detta men inga andra symtom stämmer.

Anonym (magkatarr): Har du några andra symtom än just illamående? Min mage fungerar helt perfekt i övrigt. Inga problem med smärtor eller avföring.

em87: Konstigt att man bara får så helt plötsligt. Skönt att det har gått över för dej men hur tusan stod du ut i flera år?.

Jag kommer att kontakta VC om det inte försvinner men man skjuter lått bort problemet eftersom jag mår prima under dagarna.

• Anonym

Jag känner delvis igen dina symtom. Jag hade under ett par års tid mycket illamående och kräktes i stort sett varje morgon och det visade sig vara gallan/gallsten.....

JAg fick reda på det genom att jag fick gallstensanfall och dessa går inte att missa...det gör ont.

Så sök till VC och begär en remiss p ultraljud för att kolla gallan. De brukar börja med att ta ett blodprov som kan påvisa gallprobelm. Men för mig var det provet jättefint men ändå hade jag en massa stenar i gallblåsan.

Kommer besvären när du ätit något speciellt? Fett, Ägg m.m. brukar vara mat som kan framkalla gallbesvär..

• Anonym

Mådde sådär innan grv med min dotter och likaså började det efter några månader när dottern var född nu är jag gravid igen och illamåendet på kvällarna är som bortblåst *skumt*

• Anonym (anna)

anonym: Jag tycker inte att det verkar som att illamåendet påverkas så mycket av vad jag äter. Jag äter ganska så nyttig mat, inte mycket godis eller fika.

Ägg har jag faktiskt ätit (men bara ett). Kyckling, kött, sallad, yoghurt, mörkt bröd osv är vad jag stoppar i mej (följer GI).

Ska ringa VC till veckan och förklara problemet så får vi höra vad dom säger.

Hur behandlas gallproblem?

• Anonym

illamående kan även vara psykist och utlösas vid stress även lättare sådan.. lider själv av de

• Anonym (entill)

Har också haft samma problem som berodde på psykisk stress. Det var verkligen som att jag fått magsjuka, hade det en vecka eller två.

• EllieMay

Vill bara fråga, det är inte så att du blir otroligt trött i samband med illamåendet?
    Jag har liknande, helt plöttsligt mår jag illa som fan, i samband med att jag blir trött. Ingen fara på taket utan har kaommit det sista året, i samband med att jag blir svin trött så blir jag även illamående

• middiz

Jag har haft så här i hela mitt liv.
    Har fått lära mej att leva med det, äter aldrig nåt efter kl 19 på kvällen, inte för mycke laktos, inte för mycke gluten, inte för mycke skitmat och snacks, clementiner och apelsiner gå bort helt!
    Tråkigt men vad ska man göra?

Jag har även haft magkatarr, magsår och ibs har jag fått höra när jag varit hos läkaren när det var som värst (fick även diareé då, så småningom spydde jag blod).

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Anonym (anna)

Tack för alla svaren . Jag har jobbat ett mega skift och är därför lite sen med mina svar.

EllieMay: Ja, jag är alltid väldigt trött i samband med illamåendet. Nu är det ju så att attackerna alltid kommer sent på kvällen och då är jag inte så pigg.

Måste säga att i går mådde jag hur bra som helst. Inga problem alls på hela kvällen/natten. Får hoppas att det håller i sej.

Vill även tillägga att jag inte känner mej stressad utan allt flyter på bara bra. Är väldigt lugn till sättet och orkar inte stressa upp mej allt för ofta . Men visst, december är en fullspäckad månad med många "måsten" och ibland kan ju kroppen reagera på stress även fast man inte känner sej stressad.

• Anonym

Mina besvär behandlades inte i vardagen, merän att jag fick kramplösande tabletter när jag fick anfall, annars vad det att tänka på att äta fettsnålt, ingen lök och annat som utlöste anfallen och sedan när det var konstaterat att det bar gallsten så blev det operation.

Anonym (anna) skrev 2008-11-29 15:41:15 följande:

anonym: Jag tycker inte att det verkar som att illamåendet påverkas så mycket av vad jag äter. Jag äter ganska så nyttig mat, inte mycket godis eller fika.Ägg har jag faktiskt ätit (men bara ett). Kyckling, kött, sallad, yoghurt, mörkt bröd osv är vad jag stoppar i mej (följer GI).Ska ringa VC till veckan och förklara problemet så får vi höra vad dom säger. Hur behandlas gallproblem?
  • EllieMay
    Svar på #14

Anonym (anna) skrev 2008-11-30 15:40:42 följande:
    Tack för alla svaren . Jag har jobbat ett mega skift och är därför lite sen med mina svar.EllieMay: Ja, jag är alltid väldigt trött i samband med illamåendet. Nu är det ju så att attackerna alltid kommer sent på kvällen och då är jag inte så pigg.Måste säga att i går mådde jag hur bra som helst. Inga problem alls på hela kvällen/natten. Får hoppas att det håller i sej.Vill även tillägga att jag inte känner mej stressad utan allt flyter på bara bra. Är väldigt lugn till sättet och orkar inte stressa upp mej allt för ofta . Men visst, december är en fullspäckad månad med många "måsten" och ibland kan ju kroppen reagera på stress även fast man inte känner sej stressad.
    men om illamåendet inträffar när du är väldigt trött så tror jag mer att det handlat om att kroppen signalerar att nu måste du sova. Jag har fått detta på senare år, och beror inte på någon sjukdom. vad jag hört är detta relativt vanligt. Kroppen signalerar på detta sätt att man måste sova nu, liksom vem 17 orkar sitta uppe och uggla om man mår illa
    men är du orolig besök en läkare.
  • Anonym (anna)

EllieMay: Haha, du har ju helt klart en poäng i vad du skriver. Vem sjutton orkar sitta uppe och uggla när man mår illa .

Tror att det kan vara så i mitt fall faktiskt. Det har blivit många sena kvällar på sistone. Brukar i vanliga fall lägga mej löjligt tidigt men inte dom senaste veckorna.

Får väl se till att komma mej i säng snart så ser vi hur det funkar .

Svar på tråden Mår illa varje kväll -ej gravid