• xxoxxo

Vestibulit.. nån som blivit frisk från det?

Jag har under lite mer än ett år haft jätte jobbigt med mitt underliv. Det började en kort tid efter att jag träffade min sambo. Vi kunde ha jättebra sex i början, men sen en dag så gjorde det jätte ont och efter det så har jag haft ont. Har haft svampinfektion ett fåtal gånger, behandlat mig med gud vet allt möjligt, gått till gyn flera gånger och provat olika salvor. Bytt ut underkläderna mot luftiga, använde inte jeans ett tag, sover naken, smörjer och allt som gyn gett råd om. Men det hjälper inte. Pratade med min gynläkare och hon pratade om nåt som heter Vestibulit. Har läst lite om det och har dom symtomen och läst om andra drabbade kvinnor. Svider och bränner när man ska ha sex. Man är öm och torr.

Nu undrar jag om det finns nån här som har haft det, men lyckats bli frisk från det? Snälla skriv i så fall! Jag orkar snart inte mer och jag tror att min sambo börjat tröttna (han har varit underbar som stått ut).

Mvh // Malin

• Svar på tråden Vestibulit.. nån som blivit frisk från det?
  • Fuchsian

Hej!
    Jag är i precis samma sits som dig. Man undrar ju om det alltid kommer att vara så här och hur länge sambon verkligen står ut med det. Men om jag förstått det hela rätt är det väl bara att vänta och se, verkar inte finnas så mycket man kan göra åt det.

//CiCi

• Eisa

Men vaddå sambon börjar tröttna? Är det bara din vagina han vill ha?

Tipsa honom om lösvaginor.

• bollanmollan

har oxå det, jättejobbigt. är gravid nu och gyn sa attt ibland kan det flörsvinna eller minska efter förlossningen så jag hoppas på det. har du fått hjälp av gyn med krämer och bedövande?

• pluie

Jag har haft det i flera år. Nu är jag äntligen friskförklarad och kan för första gången i mitt liv ha sex som inte gör ont. Är 22 idag, var 18 när jag fick diagnosen vestibulit, innan det trodde jag att sex skulle göra så ont!
    Jag trodde ett tag att jag aldrig skulle bli frisk, men det går. Och det finns massa knep att ta till!

Mina bästa tips:
    Xylocain, smärtstillande salva som finns receptfritt på apoteket. Värd sin vikt i guld! Använd till vardags om det behövs, eller före eller efter samlag - men du ska förstås INTE ha samlag om det gör det minsta ont. Vill ni försöka, använd glidmedel!
    Apotekets intimsalva, liten tub med rosa kork lindrar och återfuktar helt suveränt.

Tvätta aldrig underlivet med tvål. Är du jättetorr, tvätta bara med olja och inget vatten. Olivolja är min favorit. Luktar väl sådär, men annars finns det ju luktfria tvättoljor på apoteket :)

Prata med din sambo! Berätta hur det känns, berätta att du är ledsen för att det gör ont, berätta att du vill att det ska funka. Jag har alltid varit öppen och ärlig med min vestibulit i relationer, berättat om vad det innebär, hur det känns och så. Det har hjälpt mig jättemycket, men också killen som förstår hur han ska bete sig och att det faktiskt inte är hans fel att det gör ont. Kramas mycket! Ha sex utan penetrering, om du har lust.

Jag har säkert tusen tips till :)
    Hör av dig om du vill prata! Ta hand om dig!
    Kram

• xxoxxo

Eisa: Nej han vill inte bara ha den, men det har tärt en del på vårt förhållande när vi inte kan ha sex då både han och jag gillar att utforska nytt och spännande i sänghalmen.. =) Han känner sig besvärlig när inte han kan göra nåt med mig men jag med honom

• xxoxxo

bollanmollan: Jo jag har fått recept på massa olika saker och använt en längre tid. Men mitt problem återkommer hela tiden. Måste nog göra ett återbesök hos gyn och se om det kan finnas annat som hjälper...

• bollanmollan

usch ja det är jobbigt när inget hjälper. hoppas du får bra hjlp hos gyn.

• Neko

Jag har blivit frisk från vestibulit, men då hade jag haft det i ca 9 år före jag blev frisk =/ Provade allt möjligt men ingenting hjälpte förutom en salva som heter Marinyl, den hjälpte lite mot svidandet efter att vi försökt ha sex.

Sedan blev jag gravid, födde barn och då försvann det =D Så skönt! Var många år när jag inte ens vågade prova ha sex.

• xxoxxo

Neko: :-O säg inte att jag måste gå så länge med att ha det?! Hur kommer det säg att du blev av med det efter att du fött barn? Jag känner ingen direkt lust till att ha sex och min kille tycker det blir jobbigt när inte han kan göra nåt med mig och själv bara få.

• Neko

xxoxxo,

Nej jag hoppas verkligen att du slipper ha det så länge! >_

• Neko

(ett tag där tyckte jag att göra något sexuellt tillsammans var när min kille skrev sexnoveller till mej =P)

• Pernilla75

Jag har också blivit frisk från vestibulit. Hade det under c:a 2-3 års tid.

• Mymlan80

Jag fick också vestibulit efter att ha dragits med svåra svampinfektioner under 1 års tid.
    Av läkaren fick jag fluconazol utskrivet som jag tog en gång i veckan i 4 veckor, tills alla symptom på svamp var borta. Jag tvättar underlivet med olja och smörjer med barnolja morgon och kväll. Svampen försvann men vestibuliten återstod.
    För 2 månader sedan tog jag beslutet att testa att sluta med p-piller(Som jag ätit under 1 1/2 år)
    Vestibuliten är borta!

• Smalin86

Lånar och försöker väcka tråden efter några år! Har haft detta i 11 år nu.. Blev bättre och kunde under 1 år ha sex utan smärta så länge jag inte hade sex 2 dagar i rad. Men efter min graviditet och förlossning för 9 månader sedan har det blivit värre igen. Svamp varje månad och sex är inte att ta kan på. Bränner, svider, spricker.. Sexlusten är som bortblåst. Mår så dåligt, för jag är tillbaka i alla negativa tankar och tillbaka till den smärtsamma onda spiralen. Ska ta tag i detta nu igen. En gång för alla.

• isadora81

Jag har också haft vestibulit men är i stort settra nu. Jag blev bra när jag slutade med p-piller. När jag började igen fick jag problem igen och när jag slutade blev det bra. Jag har provat många olika sorters p-piller men tyvärr är det inget som funkar.

• slowy

Jag fick vestibulit när jag var 18, fick dåligt med hjälp och först när jag var 20 slutade jag med p-piller och då försvann det helt och hållet! Kunde knappt ens minnas hur det hade gjort ont vid omslutande samlag.

Sen några år senare, var jag på ett gynbesök som blev helt traumatiskt. Jag fick jätteont och hon lyssnade inte alls på mig och efter det började det så sakta komma tillbaka.. Sedan 4 år står jag i kö till sexualmedicinskt center för behandling, men är ej prioriterad :/

I perioder går det bättre att ha sex, i andra perioder gör det ont. Men generellt bättre utan p-piller.

Nu är jag gravid och vissa säger att det blir bättre för dem efter förlossning, men jag har enorm förlossningsrädsla, till stor del pga min historia med vestibulit, smärta och dåligt bemötande i vården, så jag hoppas på snitt.

Svar på tråden Vestibulit.. nån som blivit frisk från det?