• Cattis63

Diabetesmat

Hej

Min sambo har fått diabetes typ1 och jag har lagat mat efter konstens alla regler, men är sååå less på fullkornspasta, fullkornsris, bulgur osv. Jag längtar efter potatismos, lasange mm. Någon som har bra tips på god mat?
    Jättetacksam för tips

• Svar på tråden Diabetesmat
  • elvinaOstefan

Min pappa har både typ 1 och 2, och han äter allt. Fast han måste äta under fasta tider (eller med jämna mellanrum).  Men som sagt, han äter precis allt som alla andra och han älskar svensk husmanskost, grösakerna får mamman fortfarande efter alla dessa år tjata i honom ^^ Efter matan dricker han sin kopp kaffe med suketter i, men fikat väntar vi oftast med någon timme efter maten, så att han också kan fika med oss. Allt går bra i måttliga mängder.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Cattis63

Jovisst, man kan äta det mesta, men då måste man ta extra insulin och det vill vi /han helst slippa, för det tär på kroppen och kan bidra till lägre livslängd, så jag vill fortfarande ha bra tips på mat till diabetiker

• Cattis63

Kenzie

Tack för tipset Det är väl lite lika som GI?

• Kenzie
    Cattis63 skrev 2008-11-29 14:55:28 följande:
    KenzieTack för tipset Det är väl lite lika som GI?
    Ja det är iaf åt samma håll. Skillnaden mot GI är att man med LCHF helt utesluter kolhydrater och äter mer animaliska fetter. Tror det finns ett speciellt forum just för diabetiker på KiF.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
Svar på tråden Diabetesmat