• mysisen

kan spädbarn hosta utan att de är förkylda?

har en pojke på 1 mån som ibland hostar till... inte ofta eller varje dag men ibland, jan de göra det utan att de är förkylda?

• Svar på tråden kan spädbarn hosta utan att de är förkylda?
  • maddan86

Min dotter brukar också göra det ibland är nog inte förkylning utan snarare kanske ngt i halsen damm kanske vem vet men ingen förkylning! jag säger som min bvc tant skulle sagt = ) tänk så här tänk vad bra att hon/han kan hosta haha

• hejhejmonika

Ja visst kan de det. Tex så kan de få saliv ned i halsen. Små barn kan ibland också vra känsligare för ex partiklar i luften (alltså partiklar förekommer ju helt normalt i luften) och då reagera. Det är bra att din bebis hostar, alla barn har inte en rejäl hostreflex i tidig ålder och då kan det bli jobbigare för dem när de sätter i halsen osv.

• Augustimamma

Ja. Bl a då luftvägarna kan retas av kall luft, damm, rök mm Kanske sätter han saliv i halsen (det gjorde våran dotter titt som tätt, ffa när hon åkte bil och "halvlåg" som de gör i babyskydden).

• Eena

Fick lära mig på föräldrautb. att små barn som är friska hostar ca 10 ggr om dagen!

Svar på tråden kan spädbarn hosta utan att de är förkylda?