• sheeba

Är det normalt att en hund rapar flera gånger /dag? l

Ja det är det jag undrar om det är vanligt att de si så där rapar kanske från 7- 10 ggr?
    Går och bajsar upp mot 7 ggr/dag.
    Diarrè varannan månad?

Tankar som kommer så här efterhand min tanke är cancer.

• Svar på tråden Är det normalt att en hund rapar flera gånger /dag? l
  • Nattsaga

Min hund rapar många gånger varje dag däremot skiter han inte 7 ggr om dagen utan kanske två...högst tre...

• Uncia

det kan ju även bero på att det behövs ett annat foder. kan ju ha känslig mage.
    sen brukar valpar bajsa ganska många ggr per dag.

• amris

Min hund rapar nästan aldrig. Har kanske hört honom göra det max 1-2 gånger i hela hans liv (snart 1 1/2 år). Bajsar brukar han göra ca 2-3 gånger om dagen (4 när han var mindre). Diarre händer nån gång då och då men det är kanske inte så konstigt med tanke på allt äckligt han hittar och stoppar i sig ute

• Nanne63

Hund som rapar?! Asg!!! Har aldrig hört en hund rapa..Måste fråga min särbo i morgon som har hundar om han hört det..hihihi..ja varför inte förresten? De fiser ju..

• sheeba

Fodret var det inte för det bytte vi till annat, det fortsatte.
    Ibland så kunde han ha sådan diarre´så han inte kunde hålla sig.
    En morgon vaknade jag av att han var helt brun av anföring, avföring på väggen, golvet ja överallt. Han bara satt och skakade i ett hörn.

Veterinären frågade ofta om han bajsade mycket vi sa som det var och han tyckte det var mycket, men vi frågade aldrig varför dumma vi.

• Cornflakes

Rapar vet jag inget om, men kan tänka mig att det inte är nåt att oroa sig för. Är väl i princip samma sak som att fisa och det gör min hund några ggr/dag. Det vet jag är normalt. Däremot är det inte bra att hunden bajsar 7ggr/dag eller/och har diarré varannan månad. Om jag var du skulle jag gå til en veterinär för att se om din hund är överkänslig mot något och få tips om ett bra foder som passar din hund. Även kolla upp eventuella sjukdomar.

Förutsättningen för mitt svar är att din hund enbart får hundfoder och inget annat att äta.

• sheeba

Vi har redan fått avliva honom
    Detta är tankar som har kommit nu, man brukar ju bli efterklok säger de.
    Jag ställer frågorna ifall om det kunde varit något annat som han led av.

• Uncia

isåfall borde ni nog uppsöka Vet. för att se vad det kan bero på. kan ju vara en infektion i kroppen.
    går ju även nåt nu som kallas "sommar-diarré" där många hundar får mycket diarre och uppstötningar.

• sheeba

Han hade haft det så här sedan han var liten.

• Cornflakes

Tråkigt att höra

Synd jag inte kunde komma med ett bättre svar.

• Nanne63

Oj...förlåt att jag skrattade...*tröstkram*

• sheeba

Nanne63> Det gör inget jag hade ju inte skrivit det någonstanns så då kan det ju vara svårt att veta

Men jag kan säga att det luktar inget vidare när de rapar

• Knyttet och K

Min hund kan rapa ibland när han druckit mycket vatten, antar att han sväljer en del luft också. Fiser gör han bara när han är lite risig i magen. Skulle han fisa varje dag skulle jag nog överväga ett foderbyte. Min förra hund fes jättemycket men han hade problem med mage och tarm.

• frulan

Vår vovve rapar jämt efter att han ätit, fast det luktar inget.
    Fiser gör han flera gånger i veckan (fast han är inte risig i magen).
    Han poopar ca 3 ggr per dag.

Tycker inte att han verkar dålig?!
    Han fiser lika mycket oavsett vilket foder vi ger honom.
    Har inte tänkt på att han kanske har problem med mage o tarm?

• frulan

Glömde ju svara...
    Om han hade poopat runt 7 ggr per dag skulle jag nog tycka att det var något knas med mage/tarm eller att fodret hade för mycket slaggprodukter i sig så att kroppen inte behöll mycket.

Förresten har vår vovve aldrig haft diarré (jo, om han smarrat för mycket någon gång kanske, men inte varit magsjuk).
    Har era vovvar diarré ofta?

• amris

frulan

Inte diarre kanske, men lite löst är det ju ibland. Händer ibland om han fått ett grisöra eller om han ätit nåt konsigt. Han brukar hitta mycket skumma saker ute i naturen. Där jag bor matar de fåglarna och igelkottarna med allt möjligt och det sniffar min vovve lätt upp och det är inte alltid man hinner få ut det ur munnen på honom. Har stött på pizza, kanelbulle, ost, bacon, julskinkefett mm...

• frulan

amris
    Okej, då är det som vår (alltså inte magsjuk utan bara ätit lite knasigt)
    En granne vi hade en gång hade en vovve som alltid (tyckte jag i alla fall) hade diarré... hon var så ledsen över att hon inte kunde plocka upp så hon gick ut med en kanna vatten, så hon kunde skölja ut det lite...

Ja, det är inte klokt vad vovvarna spårar upp (för att inte prata om vad folk slänger, bu för dem...)! Det är ju inte alltid folk slänger saker för att mata andra djur... de är ju bara lata
    Det jobbigaste är när det är smarriga ben (såna på F...) som inte vovvarna ska äta. Är det så himla svårt att städa efter sig?
    Min vovve är himla bra på loss (eller byteshandel), men just när det är ben är det lite svårare att få honom att släppa.
    Har lixom inget i fickan som är mer intressant än det smarriga benet
    Blir lika förvånad varje gång över kraften de har i käkarna när man försöker bända upp dem

Svar på tråden Är det normalt att en hund rapar flera gånger /dag? l