• TereseA

Lättaste sättet att sätta ihop pepparkakshuset????

Nu börjar jag bli trött.Först köpte jag deg som jag mätt mått..men dem gick sönder efter gräddningen..så jag fick slänga det.Sedan köpte jag färdigt pepparkakshus..när jag tog upp taken så gick dem sönder,...så gick det inte heller att sätta ihop huset..

blir så förbannad..jag provade att smälta socker o sedan doppa delarna..men det torkade för snabbt så hann inte sätta ihop det...så fick slänga det oxå..

vad är det bästa att sätta ihop det med?provade det färdiga kristyr..men det torkar ju aldrig..

ska man göra egen kristyr???? blir galen..

Akiim är mitt liv 071004
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 23:31
    Årets pepparkakshus!
    Var lite pilligt,fick ihop det med kristyr,lim funkade ej för mig.

www.familjeliv.se/hem/teresea/gallery/phpxyl1qq.jpg
  • Svar på tråden Lättaste sättet att sätta ihop pepparkakshuset????
  • decemberbabe

det är lite problemet; smält socker torkar väldigt fort och kristyr tar lång tid på sig... själv tycker jag det är bättre med smält socker men det gäller att vara snabb... man får liksom förbereda sig på varje steg så efter man har doppat e man beredd att på en gång sätta ihop delarna.. sen brukar ja ta lite smält socker på en sked och liksom dutta längs kanterna för att fylla på lite..

• MamaKajsa

jag använder snabblim *fniss* pepparkakshusen blir ju ändå så dammiga när det står, så att man inte vill äta det.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Ejin

jag använde smält socker förra året och de är lite jobbigt för de stelnar ju snabbt men de går.. men iaf.. i år tänker jag limma skiten.... ja menar.. vem äter eländet efter jul endå??

• hot fuss

jag smälter sockret i en vid stekpanna. o så doppar jag delen o sätter fast den. o så fortsätter jag så del för del.

jag är inte dum - jag har bara otur när jag tänker
  • TereseA

ok..tack alla ..blir galen..köper det limmet.....hur lång tid innan det stelnar?

Akiim är mitt liv 071004
  • SIN74

Det lättaste sättet är limpistol.
    Jag gjorde ett med dottern för en liten stund sen. Med smält socker. Fy attan vad jag brände mig. Dotttern var superduktig och höll undan händerna men jag...

• RiaRa

Jag köpte kristyr på tub o limmade med. La på ett tjockt lager o höll ihop ett tag. gick jättebra.

Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • Nos

Hmm... nu har vi i familjen en tradition av att inte göra traditionella pepparkakshus, genom åren har det blivit en borg, en husvagn, en volvo osv... Vi skulle aldrig drömma om att äta något som stått framme i flera veckor så vi använder silliconlim... funkar skitbra Lycka till

• Champagne

Jag vet hur svårt det är Jag misslyckades nästan totalt förra året

Köp två satser pepparkakshus och prova dig fram.  Här är mitt första hus förra året pepparkakshus. och när jag hade lärt mig av misstagen, gjort egen kristyr och hade lite hjälp av syrran så blev hus nr 2 så här fint PICT0544.JPG

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • MINA GOA BARN

Använd inte vattenbaserat lim bara! Då löser hela pepparkaksdegen upp sig istället!

Svar på tråden Lättaste sättet att sätta ihop pepparkakshuset????