• pussgurkan86

Farligt om bebisen sover på sidan?

Min bebis vill sova på sidan på nätterna och då ligger hon på sidan intill mig. Jag vet att om dom ligger på magen så ökar det risken för plötslig spädbarnsdöd men är det farligt om bebisen sover på sidan?? hon ligger alltid på ryggen när hon ska sova på dagen i hennes liggdel.

• Svar på tråden Farligt om bebisen sover på sidan?
  • Emmi85

Min dotter sov alltid på sidan när hon var nyfödd. Hon gör det fortf och är snart 2 år =)

• xenaa

Nej inte farligt.

Jag menar de varnar för att barn inte ska sova på magen så de får sova på rygg.
    men ska de BARA sova på sygg? Nej de måste ju få variera lite och få sova på sida

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • pussgurkan86

ja ok för man vill ju vara säker. man är hela tiden lite orolig men tack för era svar.

• Teskedsmamman

Mina tre har vägrat att sova på rygg, de har tom själva lagt sig på sidan inom 1-2 veckors ålder.

Det finns en risk med att de välter ner på magen, men att ligga på sidan är inte någon riskhöjare i sig...

Att ligga på mage gör att risken är 1 på 4000 (0,025%) att barnet dör i psd...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Frontline

Våran låg ofta på sidan och även på magen då han sov mycket bättre än vad han gjorde om han låg på rygg...
    Han sover en idag oftast på magen nu är han 15 månader...

• Flickan och kråkan

Sidoläge ökar inte risken för psd. Om man är orolig för att de ska ramla över på mage finns det sidkuddar som stöttar rygg och mage så att de ligger kvar på sidan. Min pojke sov jättebra i en sådan. Vi använde baby sleep som vi köpte på www.babykoncept.se

• Teskedsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2008-11-29 19:50:19 följande:
    Sidoläge ökar inte risken för psd. Om man är orolig för att de ska ramla över på mage finns det sidkuddar som stöttar rygg och mage så att de ligger kvar på sidan. Min pojke sov jättebra i en sådan. Vi använde baby sleep som vi köpte på www.babykoncept.se
    En vanlig ihoprullad handduk fungerar också utmärkt
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Alexandra84

Kan inte tänka mig att det är farligt... Båda mina barn har endast velat sova på sida och inget har hänt med dom.

Enda gången min sotter sover på rygg är i vagnen, men det beror på att hon har för mycket kläder för att kunna vända sig till sidan

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Tinkerbelle

Personalen lade Tyra på sidan direkt när hon var nyfödd så det kan inte vara någon fara. Hon föredrar fortfarande att sova på sidan.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen BF feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Farligt om bebisen sover på sidan?