• Anonym (Cara)

Ångest i kroppen - svårt att svälja

Har under sista tiden börjat få den där krypande känslan av ångest i kroppen.
    Råkar alltid ut för det om något riktigt stort och jobbigt händer i mitt liv vilket hänt två gånger tidigare. (utbrändhet och ett missfall)

Nu har det hänt otroligt mycket i mitt liv detta år och det är snart att det är på bristningsgränsen.
    Är jätteledsen över att ångesten gjort entré igen men vet hur jag ska hanskas med den.

Ett nytt problem är att jag ibland har jättesvårt att svälja. Fastnar på halva vägen ner och bara totallåser sig. Inte direkt när jag äter utan när jag bara behöver svälja vanligt.
    Blir värre om jag tänker på det. Och det tar några sekunder innan jag kommer ur låsningen. Får intala mig själv att SVÄLJ!!!
    Nån som råkat ut för det? Kan det vara ett stress symtom??

• Svar på tråden Ångest i kroppen - svårt att svälja
  • Anonym

Japp, det är ett stress symptom... jag har haft exakt likadant....

Men det går över.... även om det kan hålla i sig länge...

• Anonym

Jodå, har också känt så. Normalt.

• Anonym

Har också så,det börjar med ångest. Blir jobbigare att andas och svälja och det slutar alltid med att jag kräks, då kan jag andas lugnt igen och svälja utan problem.

• smis

Detta är ett jättevanligt problem när man lider av ångest. just med kvävningskänslor klumpkänsla och sväljproblem. En av anledningarna till att det känns så att det är svårt att svälja är när kroppen känner av ett hot, fly fäkta- reaktion, är att när kroppen är inställd på faran så vill den inte att vi ska äta. Det funkar ju inte så bra i en farlig situation att sätta sig ner och äta. Då är kroppen så smart att den stänger av matsmältningen, just för att vi inte ska äta då. Då kan matsrupen krampa lite alltså den stänger sig lite just för att det ska vara svårt att svälja maten. Detta är absolut inget farligt, fast det kan kännas så ibland. Ett väldigt smart drag av kroppen egentligen. Det är också därför man kan få väldigt ont imagen efter en attack då kroppen sätter igång matsmältningen igen

Svar på tråden Ångest i kroppen - svårt att svälja