• maattssoon

blåsor i munnen ofta.

Det är så här att jag får ofta blåsor i munnen, som irriterar mig när jag pratar och äter, de sitter ofta långt in i munnen, är dock inte gul vita utan röd färgade. vet inte vad detta kan bero på? hjälp, eller något tips? /Åsa.

• Svar på tråden blåsor i munnen ofta.
  • Mistys Daisy

Jag har alltid blåsor oxå, fast de är nog inte röd färgade....dock kan de se genomskinliga ut...och då ser det ju rött ut..

• blommanigbg

Det är förmodligen afte har. Jag har det också ofta. I peroder. De kommer när immunförsvaret blir sämre. Byt tandkäm till sensodyne.. Det har hjälpt mig.
    Finns en aftesalva på apoteket som kan hjälpa. När det varit som värst har jag använt bedövningsgel..

• novaliam

Tror att det kallas afte. Min son har lidit av det till och från länge. Tandläkaren sa att han ska använda Sensodyne tandkräm och att han kan smörja blåsorna med Xylocain salva (vanlig bedövningssalva från apotket) när han ska äta osv.

• Mistys Daisy

Lustigt att ni säger sensodyne tandkräm..
    Jag har haft blåsor i 17 år och alla har sagt Zendium till mig..

• novaliam

Lustigt att vi skrev samtidigt, och likadant :)

• gustafssons

jag får OFTA blåsor av

köpta tomater   (ej hemodlade)
    Paprika
    vissa äpplen
    persika m.m

tror att det kan ha med besprutning eller nått att göra.

Finns även andra saker, emn kommer inte ihåg allt nu..

• MajaMaria79

Jag får också mängder med afte när jag har nedsatt immunförsvar. Jag köper Kenacort T på apoteket för att lindra dem. Men nu sist när bonusen hade fått afte rekommenderade de Afta med istället, varför vet jag inte och jag har inte hunnit prova den ännu.

• Starkast

Jag har haft blåsor konstant i min mun i ett år ungefär. De gör inte ont på något sätt så har inte brytt mig. Men undrat varför.

Det med immunförsvaret stämmer säkert in på mig. Tack

• Deej

Det finns en tandkräm som heter Corsodyl som dels bedövar lite och dels tar bort bakterierna ur munnen och du får bort blåsorna ganska snabbt. Använd den med jämna mellanrum så hoppas jag att du får bort blåsorna.

• Toviz

Biter ni på blåsorna det gör jag, då blir det sår, och det svider.

• Ejin

jag hade alltid blåsor i munnen förr... men om man äter vitaminer och då främst c vitamin så hjälper det jätte mkt... pluss att man slipper förkylningar och annat elände

• blommanigbg

Tittade på vilken tandkräm jag har nu. Och det är Zendium..
    Brukar skölja munnen med listerine varje dag. Morgon och kväll.
    När jag får afte så får jag så ont att jag inte kan äta eller prata.. Får i hela munnen. Men nu var det ett bra tag sedan jag hade det..

• Gani

Det finns ett jätte bra medel mot afteblåsor ORALMEDIC

• socute
    maattssoon skrev 2008-11-29 19:54:34 följande:
    Det är så här att jag får ofta blåsor i munnen, som irriterar mig när jag pratar och äter, de sitter ofta långt in i munnen, är dock inte gul vita utan röd färgade. vet inte vad detta kan bero på? hjälp, eller något tips? /Åsa.
    Hej! Jag hade jättemkt blåsor i munnen förut. Det enda som hjälpte var att byta Tandkräm! Försvann redan nästa dag då..
    Theo 05-10-27
  • blommanigbg

När det gör som ondast är det värktabletter och xylocaingel som gäller. Tyvärr... Man måste ju kunna äta och borsta tänderna..

• Gani

prova att gå inpå aco och beställ hem ett gratis prov på oralmedic det hjälpte min son. Han har som sagt haft afteblåsor i 20 år han använde oxå xylocingel och värktabletter.Han fick hem ett prov på oralmedic . Han behandlade sina 2 JÄTTE blåsor EN gång med oralmedic gjorde jätte ont i typ 2 3 minuter sen var smärtan borta ända tills blåsorna läkt ut. Han kunde äta prata borsta tänderna helt obehindrat PROVA Lycka till

• hammarby

Vilken bra tråd! Tänkte precis starta en i samma ämne men nu slipper jag det..

Jag har haft småblåsor i munnen i ett par dar nu och jag håller på att bli tooookig!! Jag har testat zendium förut (och det har hjälpt rätt bra) men nu hade jag inget hemma och det har ju varit helg med stängda apotek osv..

Visste inte att man kunde använda xylocainsalva i munnen heller, alltid lär man sig nåt nytt!

EDDIE 060913 DANTE 071019
Svar på tråden blåsor i munnen ofta.