• Vårsolen

Magsjukt barn, behöver recept på majsvälling!!

finns det någon som har ett recept på majsvälling?
    Har bara fullkornsvälling till min dotter på 20månader och nu har hon magsjuka...
    har majsmjöl hemma men inget sojamjöl som det står på förpackningen...
    hjälp..

• Svar på tråden Magsjukt barn, behöver recept på majsvälling!!
  • Sara Li

Står det inte recept på majsvälling på majsmjölspaketet då? Om det t ex står recept på majsgröt där så kan du ju göra enligt det receptet men ta mindre mjöl. Borde funka.

• Prinsessan Leia

köp färdigt på ica

• Annaïck

Allstå jag brukar köpa det på affären. Men nu är det lite sent förstås.. Har du vätskeersättning? Det är ju det viktigaste. Hoppas du hittar ett recept. Finns det inte på nätet?

• Sara Li

Antar att TS inte har möjlighet att ta sig till ICA ikväll. Hon hade säkert inte frågat efter recept på välling i så fall.
    Prinsessan Leia skrev 2008-11-29 20:46:38 följande:

köp färdigt på ica
  • Vårsolen

men det finns ingen affär att gå till här nu tyvärr...
    och jo det står ett recept på paketet men det ska vara sojamjöl också enligt det,och då vet jag inte hur jag ska göra

• Sara Li

Hittade ett recept på majsvälling, där skulle man ta 2 dl vatten och 1 dl majsmjöl bara.

I ett annat recept var den gjord på majsena och mjölk, man skulle då ta 2½ dl mjölk och 2 tsk majsenamjöl som man värmer i gryta, här skulle man även ha lite salt i, men det är väl mest för smakens skull.

Observera att majsena och majsmjöl inte riktigt är samma sak. Majsena har en redande effekt.

• Sara Li

TS, hur mycket sojamjöl skulle det vara? Jag tror inte att det är någon fara att utesluta det om det bara rör sig om en liten mängd. Skriv gärna in hela receptet som står på paketet så ska jag se om jag kan vägleda dig.

• Vårsolen

oj vad mycket mjöl, här står det 3dl vatten, 2msk majsmjöl och sen 2 tsk sojamjöl...hmm läste sojamjöl som msk förut, går väl att utesluta det denna gång, så skaffar vi köpevälling tidigt i morgon

• Sara Li

Då hade jag tagit 3 msk majsmjöl i stället.

• myskatt

Pulvervälling innehåller mjölk vilket kan förvärra snarare än förbättra magsjukan då magen oftast inte tål laktos en tid efter magsjuka.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Vårsolen

tack alla ni som tar er tid att skriva och hjälpa mig!
    har gjort välling på majsmjölet nu och ska snart testa om hon vill ha det, just nu dansar hon med pappa till stjärnor på is

Svar på tråden Magsjukt barn, behöver recept på majsvälling!!