• BjörnesMagasin

Namn som passar ihop med Nora!!

Bara för skojs skull...

Som det står i rubriken!! Har du några bra förslag på namn som passa ihop med Nora?!! Både tjej- och killnamn...

Världens bästa Nora 071017 och Loppan i magen med BF 090527!!!
  • Svar på tråden Namn som passar ihop med Nora!!
  • singstar76

Min kompis har en Nora..

och en elsa..

och en Alice

Edward 071006 - mammas mysgroda
  • BjörnesMagasin
    Tack för alla svar!!

En del namn går bort eftersom vi har barn så när (i kompisgänget eller släkten) som heter så, men en del har vi faktiskt tänkt på redan!! Linus är nog en favorit!!

Thilde skulle det ha blivit sit, men det var en Nora istället!! Och Theo fanns med då också, om det hade blivit en kille...
  • BjörnesMagasin

sit=sist

• Storråda

Nora är ett nordiskt sekelskiftesnamn, så det bör vara namn som var populära i Sverige under samma tidsepok.

Anna
    Hanna
    Karin
    Johanna
    Elvira

Gustav
    Oscar
    Karl
    Hans
    Sven
    Nils
    Edvard

• BjörnesMagasin

Tack igen för svar!!

Agnes var faktiskt en av sambons favoriter förra gången...

• gromitgirl

Storråda skrev 2008-12-02 17:00:00 följande:

Nora är ett nordiskt sekelskiftesnamn, så det bör vara namn som var populära i Sverige under samma tidsepok. Anna Hanna Karin Johanna Elvira Gustav Oscar Karl Hans Sven Nils Edvard
    Vår dotter heter också Nora och min man som är från Egypten säger att Nora (Noura) är ett arabiskt namn. Därför tyckte vi det var roligt att det både kändes svenskt och arabiskt. (Jag lyckades dock driva igenom den svenska stavningen) SÅ såna influenser kan ju också vara med om man vill det.
  • gromitgirl

Jo FYI, kan tillägga att Nour är ett arabiskt namn som kan användas på både flickor och pojkar. Tex komikern Nour El-Refai. Det är också ett fint namn om man vill ha lika namn på sina barn men det vill ju inte alla.

• Storråda

gromitgirl skrev 2008-12-04 00:23:13 följande:

Storråda skrev 2008-12-02 17:00:00 följande:
    Vår dotter heter också Nora och min man som är från Egypten säger att Nora (Noura) är ett arabiskt namn. Därför tyckte vi det var roligt att det både kändes svenskt och arabiskt. (Jag lyckades dock driva igenom den svenska stavningen) SÅ såna influenser kan ju också vara med om man vill det.
    Noor och Nora är inte samma namn alls. Noor är arabiska och betyder "ljus", medan Nora urprungligen är ett smeknamn för Eleonora.
  • BjörnesMagasin
    solstraalen skrev 2008-12-04 14:51:05 följande:
    En kompis har en Arvid och Nora, så de tycker jag passar ihop =)
    Har glömt att titta på senaste svaren här, men Arvid är faktiskt en av våra favoriter också, och just nu ligger nog Elvira bra till bland tjejnamnen!!

Jag får väl se om det kommer in fler förslag nu när tråden "lyfts fram igen"...
  • Soleirolia

Nora & Ivar, Tor, Hugo
    Nora & Emma, Saga, Johanna

• BjörnesMagasin

Tack för förslagen!!

Tyvärr var det inga direkta favoriter eller också är dom redan upptagna av nära kompisars barn...

Fler förslag?!!

• Sigrid

Nora och Aron

(läser man bakifrån så blir det den andras namn)

• BjörnesMagasin
    Sigrid skrev 2008-12-28 13:33:17 följande:
    Nora och Aron(läser man bakifrån så blir det den andras namn)
    Kul!!
Svar på tråden Namn som passar ihop med Nora!!