• Millis09

Tvättmedel kvar på kläderna efter tvätt, varför?

Har aldrig varit med om detta förut men nu helt plötsligt är det ibland kvar tvättmedel på kläderna när dom kommer ur maskinen.
    Varför??
    Har tömt och gjort rent facken och ngt filter, men kan inte förstå felet. Har det att göra med sköljmedel? Har börjat använda det ibland..

• Svar på tråden Tvättmedel kvar på kläderna efter tvätt, varför?
  • Phlippan87

kan vara att maskinen skäljer dåligt om det bara är när du använder skäljmedle.. annars kan det vara överdosering... testa att köra en extra skäljning (brukar oftast gå att göra enbart sköljning) utan något sköljmedel innan du tömmer maskinen..

• Petris o Limpan

Brukar bli så om man laggt in för mkt tvätt i maskinen.

• Phlippan87

hehe såg att jag inte kan stava.. alla "ä" i "skälj" och "skäljmedel" ska bytras mot "ö" såklart

• sommar2001

Antingen har du överdoserat tvättmedel, packat maskinen för full, kört på ett prog. med för få sköljningar till den mängden tvätt eller så har maskinen fått fnatt.

Har du en sensorstyrd maskin som väljer antalet sköljningar själv beror det på för mycket tvätt i maskinen.

• Marie IE B

Har du bytt tvättmedel ? Förutom de anledningar du redan fått här så kan olika tvättmedel lösas upp olika, en del pulver är finare andra mer grövre, nästan granulatliknande.
    Jag har också varit med om att allt tvättmedel inte åkt ner i maskinen under tvättningen utan en del har blivit kvar i facket. När sedan sköljningen går igång så spolas vatten upp i hela facket och det tvättmedel som då legat kvar följer med i sköljningen och blir alltså kvar på kläderna.

• mimmi 1

gå över till grumme flytande tvättsåpa... förutom att du slipper tvättmedelsränder, så luktar tvätten ljuvligt, och du slår ett slag för miljön

Jag har haft sånna problem tidigare, och jag rengjorde maskinen med att köra en tom 60-tvätt med 1,5 dl ättika,( inte helt tom, jag häller ättikan över ett par handdukar, så att det inte rinner ut när maskinen startar)
    sen började jag med grumme tvättsåpa, och problemen försvann...

• Marie IE B

Jag älskar doften av Grumme tvättsåpa men tyvärr fick maken stora bölder på kroppen av det !!?? Se'n vi slutade med det tvättmedlet har inga bölder kommit tillbaka. Detta är många år sedan så man kanske vågar prova snart igen men jag lär nog få smyga med flaskan....
    Jag använder Coop X-tra tvättmedlet, miljömärkt och billigt, 11,90 för 1 kg.

• mimmi 1

aha.. då är det nog tvättmedlet som är boven... billigt tvättmedel kräver ibland höga temperaturer för att lösa upp ordentligt... testa annat tvättmedel, eller kör med extra sköljningar.... konstigt att din gubbe fick bölder av grumme tvättsåpa... det som ska vara så skonsamt?

• Marie IE B
    mimmi 1 skrev 2008-11-30 13:34:07 följande:
    konstigt att din gubbe fick bölder av grumme tvättsåpa... det som ska vara så skonsamt?
    Precis vad jag sa också men han hävdade bestämt att det var p g a tvättmedlet och när vi bytte så försvann ju bölderna så det är nog inte omöjligt att han hade rätt ;)
  • flowerLowa

detta är anledningen till att jag väljer flytande tvättmedel...

(¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
  • panzermensch

jag fick stora bulor och eksem av grumme Vi kör via flytande enbart och sluppit sådant

• Millis09

Tack för alla tips!

När jag sov idag på dan, (jobbade inatt..) så hade min man kört hans jobbyxor + tröja, alltså två grejer, blir väl så när man inte vet vad man kan kombinera...haha! Någon som känner igen det kanske?? Faktum är att han efter att missfärgat tvätt har fått tvättförbud.. I alla fall var där ändå tvättmedel kvar! Använder via och har gjort det i minst 4 år utan problem. Ibland använder vi skona sköljmedel. Får väl helt enkelet gå över till grumme flytande tvättsåpa som så många tipsat om.
    Tack!

• Marie IE B

Det sitter inte tvättmedelsgegga i rören som leder upp vattnet till tvättmedelsfacket så inte vattnet når upp med full kraft ?

• Majiina

Rekomenderar Via flytande, lägg en tvättboll i maskinen istället för att hälla i facket. Då kan inte tvättmedlet gegga ihop sig i rören. Lycka till!

Svar på tråden Tvättmedel kvar på kläderna efter tvätt, varför?