• demokrati tack

Hämta eller inte?

Någon mer som sitter och väntar på att hämta hem sina tonåringar efter en kväll på stan?
    Har en 18 årig dotter som är ute o festar myyyycke. Vill ju inte att hon ska ta sig hem själv, så då får man ju hämta. Men det börjar bli lite tjatigt i.o.m att hon alltid ändrar sig med tider.

Så här sitter man och jag bad henne ta en vagn nu snart för jag börjar bli trött, men hem skulle hon inte åka. Och som sagt, jag vill ju inte att hon ska ta sig hem själv.

Hur skulle ni andra tonårsföräldrar gjort?

• Svar på tråden Hämta eller inte?
  • onetwothree

Jag är själv inte tonårsförälder, jag vet bara hur mina egna föräldrar gjorde när jag var ung och dum
    Dom hämtade ALLTID. Jämt, jämt, jämt. Ibland tyckte jag att det var enormt överbeskyddande, men nu i efterhand vet jag att jag också tyckte att det var väldigt tryggt. Jag visste på sätt och vis att dom inte lät mig göra vad som helst och även om dom kanske inte kunde hindra mig från att vara ute och festa, så kunde dom i alla fall se till att jag kom säkert hem.

Mer handfasta råd har jag tyvärr inte...

• 7879

Jag har inga barn själv, men själv skulle jag nog hämtat, om jag inte vet att hon tar sig säkert hem med någon kompis.

• Calamity Jane

Jag tycker att om hon är 18-år och du är så schysst och ställer upp och hämtar henne, att hon ska hålla på tiden. Det blir väl jobbigt för dig om inget annat att sitta och vaka varje helg?
    Lär hon sig åka taxi så kommer hon att upptäcka att det inte är så billigt och kanske slutar upp med att parajja så mycket?

• demokrati tack

Å jag hämtar oxå jämt,jämt jämt..... Man vill ju bara få hem dom, undra hur mina döttrar kommer att se på det när dom blir tonårsföräldrar....

Nu har jag bett min dotter ta sista vagnen och den går 0348, om hon "råkar" missa den, får jag åka enda till stan....

Det har man ju visserligen gjort förr, och det gör man fortfarande....(åker till stan och hämtar alltså) Hon säger att "då går jag väl hem" om du inte orkar..

Man känner ju att dom har en lindad runt lillfingret, men va gör man...

• demokrati tack
    7879 skrev 2008-11-30 03:29:33 följande:
    Jag har inga barn själv, men själv skulle jag nog hämtat, om jag inte vet att hon tar sig säkert hem med någon kompis.
    Man kan ju önska att dom kunde samåka hem, men av någon anledning så bli det alltid ändrade planer...
  • demokrati tack

Calamity Jane skrev 2008-11-30 03:33:46 följande:

Jag tycker att om hon är 18-år och du är så schysst och ställer upp och hämtar henne, att hon ska hålla på tiden. Det blir väl jobbigt för dig om inget annat att sitta och vaka varje helg?Lär hon sig åka taxi så kommer hon att upptäcka att det inte är så billigt och kanske slutar upp med att parajja så mycket?
    Jo det har hänt att hon åker taxi hem, men då har hon någon med sig. Men efter att en kompis blev våldtagen i en taxi, så vill man ju inte att hon ska ta taxi heller själv...

Gah, moment 22, men som sagt, man vill ju bara ha hem dom. Jag vet ju, denna tiden kommer ju att ge sig någon gång...
  • 7879

Ja, själv var jag inte ute så ofta för att jag inte ville "besvära" mina föräldrar med skjuts, bodde inte så nära stan och taxi var ganska dyrt.. Var glad dem gånger dem ville skjutsa och ställde upp för mig! :)

• Calamity Jane

Jag läste inte för så länge sedan här på FL om en tjänst man kan beställa via telefon! Man har övervakning via telefonen.
    Det hade kanske varit ett alternativ för din dotter. Jag tror att man skicker ett sms när man sätter sig i taxin vad den har för nummer och så ser den här tjänsten till att man är någorlunda säker. ÄÄÄääää jag är urkass på att förklara!
    demokrati tack skrev 2008-11-30 03:38:40 följande:

Calamity Jane skrev 2008-11-30 03:33:46 följande: Jo det har hänt att hon åker taxi hem, men då har hon någon med sig. Men efter att en kompis blev våldtagen i en taxi, så vill man ju inte att hon ska ta taxi heller själv... Gah, moment 22, men som sagt, man vill ju bara ha hem dom. Jag vet ju, denna tiden kommer ju att ge sig någon gång...
  • Qywez

Ge o ta är min melodi.
    Klart jag hämtar, men då på utsatt tid.
    Hon måste visa hänsy till mig, samtidigt som det är bekvämt att bli hämtad.

Svar på tråden Hämta eller inte?