• Basses mamma

Hur mkt salt är ok för en 10-månaders?

Har en barnmatsbok här hemma och i den står det att från ca. 8 månader kan de börja äta sådant som ex. falukorv. Men hur är det då med annat? Kom att tänka på det idag då sonen fick smaka keso, som det är 0,3% salt i. Är det ok tro? Och kan man börja ge honom ettårsburkmat nu, eller är det för mkt salt i den? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mkt salt är ok för en 10-månaders?
  • hennmau

personligen skulle jag vänta med barnmatsburkar (ett år) tills ditt barn är ett år, likaså falukorv. Ge mat som är anpassad för ditt barns ålder. Ser ingen poäng med att stressa med maten.

• Basses mamma

Ok, men varför är det att skynda på att ge sådant som ex. falukorv? Han har ätit riktig mat i flera månader nu, så nu äter han i princip samma mat som oss, bara det att jag inte saltar hans mat. Finns det någon gräns ex. i % för hur mkt salt maten (en portion) sammanlagt får innehålla? Har sett när jag kollar på maten att det är ju salt i ex. majs som jag brukar ha i hans mat. Men då måste det ju bli på promillenivå eftersom majsen bara är en liten del av hela portionen.

• Rhonda Breeze

Den promille salt som finns i Keso och i t.ex. smörgåsrån tycker jag är helt Ok att ge till barn under ett år.

Men visst är det förvirrande med hur mycket salt man kan ge, t.ex. innehåller messmör salt o det rekommenderar ju BVC att man ska ge till barn i vällingen om de är förstoppade.

• La Lola

Det finns inget saltförbud.

Det man främst ska undvika är tillsatt salt (tex i pastavattnet eller som krydda i mat).

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola
    Rhonda Breeze skrev 2008-11-30 11:05:18 följande:
    Den promille salt som finns i Keso och i t.ex. smörgåsrån tycker jag är helt Ok att ge till barn under ett år. Men visst är det förvirrande med hur mycket salt man kan ge, t.ex. innehåller messmör salt o det rekommenderar ju BVC att man ska ge till barn i vällingen om de är förstoppade.
    Det är inget tillsatt salt i messmör.
    Saltet som finns kommer från vasslen o ev smöret.
    Så salthalten är nog knappast så hög.
  • hennmau

Basses mamma skrev 2008-11-30 10:59:07 följande:

Ok, men varför är det att skynda på att ge sådant som ex. falukorv? Han har ätit riktig mat i flera månader nu, så nu äter han i princip samma mat som oss, bara det att jag inte saltar hans mat. Finns det någon gräns ex. i % för hur mkt salt maten (en portion) sammanlagt får innehålla? Har sett när jag kollar på maten att det är ju salt i ex. majs som jag brukar ha i hans mat. Men då måste det ju bli på promillenivå eftersom majsen bara är en liten del av hela portionen.
    Jag tycker att ni kan fortsätta ge han maten som ni äter fast utan salt, skippa falukorven ett bar tag till, de kallar jag inte mat =( Sen all annan mat som majs ex, de handlar om så lite salt så de e inget att bry sig i tycker jag, så länge de är lagomt med majs å inte BARA majs ;)
  • Emma86

jag fundrar också på det. har börjat laga egen mat nu åt våran 10mån flicka och undrar omman tex kan ja korv eller scan köttbullar ?? blir lite tråkigt med bara kokt fisk, kyckling osv.

• Basses mamma

Ja, förvirrande känns det. Vill ju inte ge honom mat som är skadligt på något sätt, men vill gärna laga egen mat till honom. Och när jag då börjar läsa på ex. majsen och ser att den innehåller salt så... Tillsätter givetvis aldrig extra salt.  Jag är en sådan person som vill ha svart på vitt att "såhär mkt salt får en portion max innehålla".

• Basses mamma

Nu har jag skickat frågan till livsmedelsverket också, får se om jag får något vettigt svar Glad

• La Lola

Från kostråden för spädbarn (barn under 1 år):
    "Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter"

Svar på tråden Hur mkt salt är ok för en 10-månaders?