• JeckaH

Väntetid för insemination av donerad sperma i Danmark?

Jag och min man diskuterar anonym spermadonation i Danmark som ett andra alternativ om vi inte lyckas med våra pågående IVF (ICSI)-behandlingar.
    Har varit inne på Storkkliniks hemsida, men hittar inget om hur lång kön är och hur lång väntetiden är för insemination med donerad sperma.

Är det någon som vet?

• Svar på tråden Väntetid för insemination av donerad sperma i Danmark?
  • Gaytjej

Jag kontaktade Nordica (billigare än Stork!) när RMC Mas hade spermabrist för att kolla om de kunde inseminera i den cykeln jag befann mig i då - och det var inga problem, det var bara till att skicka in mina journaler, boka tid för VUL här hemma och ringa när VUL:et var gjort! Veckan efter var jag inseminerad och klar..

• JeckaH

Oj, vad fort!

Skönt, då vet jag. Tack!

• Singeladopt

Det finns många kliniker, och de flesta har ingen väntetid alls. Däremot vill de gärna ha lite provsvar mm innan de drar igång, men det brukar kunna gå snabbt.

Lycka till.

• JeckaH

Vi har ju redan gjort alla prover. Så om vi skulle välja insemination i framtiden så bör det väl gå snabbt?
    Det går väl att skicka våra journaler till Danmark om det skulle behövas?

• Singeladopt
    JeckaH skrev 2008-11-30 21:32:58 följande:
    Vi har ju redan gjort alla prover. Så om vi skulle välja insemination i framtiden så bör det väl gå snabbt? Det går väl att skicka våra journaler till Danmark om det skulle behövas?
    Ja, det är säkert inga problem alls. Då är det bara att skicka, eller faxa ner papper. På Nordica vill de ha kontakt någon vecka innan.
    Lycka till!
  • JeckaH

Sen en annan fråga om samma sak:
    Mediciner, ska man ta det när man insemineras? Och i såna fall, kan man hämta dem som vanligt på apoteket med ett danskt recept? Och gäller högkostnadsskyddet eller blir medicinen plötsligt svindyr?

• Tarre

Vi var på Nordica igår... ingen väntetid mer än din cykel...
    Om de rekommenderar mediciner så ja, annars inte.... om de gör det så be din gyn skriva ut recept å sen fixar allt sig...
    Inkluderas i högkostnadsskyddet... iaf för vår del...
    De är väldigt snabba på Nordica... till och med själva Di´n... hann knappt reagera på att vi var där så var vi klara...

Men det såg vi bara positivt för då blev allt avdramatiserat..

Det passar oss!

Lycka till!

• Singeladopt
    JeckaH skrev 2008-12-03 13:49:14 följande:
    Sen en annan fråga om samma sak: Mediciner, ska man ta det när man insemineras? Och i såna fall, kan man hämta dem som vanligt på apoteket med ett danskt recept? Och gäller högkostnadsskyddet eller blir medicinen plötsligt svindyr?
    Det beror på. Har du en regelbunden cykel med ÄL så behöver du inte ta läkemedel. Då kan man "köra på" i spontan cykel.
    Om de rekomenderar att du tar läkemedel, så gäller det att du har en villig gynekolog. Annars får du betala fullt pris, och beroende på mediciner så kan det bli många 1000.
    Har man inget vettigt att säga, är det bättre att vara tyst.
Svar på tråden Väntetid för insemination av donerad sperma i Danmark?