• Janix

Vegetarisk julmat! Vi delar med oss av våra recept och tips!

Fick just en fråga från en kompis vad jag brukar ha på mitt vegetariska julbord! Tänkte kanske att det finns fler som kan berätta, jag letade efter en tråd som denna, men hittade ingen aktiv, så jag startar en ny!

Mina tips var lite tråkiga, märkte jag, jag äter julbord tillsammans med köttätare, så jag brukar lägga till lite rätter till mig, det finns redan så mycket på julbordet som jag kan äta. Det jag lägger till är bara quorn-bullar, som jag gör själv, så de blir julkryddade, kryddpeppar-quarnbitar och sojakorv. Lagom spännande... Så... någon annan som har tips på vegomat med julkänsla?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 13:14
    Det fanns ju en, så klart:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m37462176.html

• Svar på tråden Vegetarisk julmat! Vi delar med oss av våra recept och tips!
  • krut34

Vi har lite finskinspirerat julbord med kålrotslåda, potatislåda och karelska piroger bl.a. Det är den äldre generationen som står för tillagningen och man jämför kolossalt noggrannt om allt smakar som det ska. Inte förrän äldsta generationen står på kanten t graven lämnas recepten på lådorna över t barnen.

I år ska jag inte fira jul m min familj, utan m sambons, så då kanske jag kan få tillgång t recepten med argumentet att utan dessa lådor blir det ingen jul.

I så fall återkommer jag här.

• Janix
    Svar på #1
    Mmm, recept på karlenska piroger vore ju inte helt fel!
  • krut34

Karelska piroger-receptet är inte lika specielt och hemligt, så det kan jag nog fixa vid nästa telefonsamtal m familjen. Det är de underbara lådorna, som jag är tveksam till. Färdiga mototslådor kan ibland köpas i affären men de är inte värda kostnaden. Det ska vara äkta vara, tillagat på själva julafton.

• sigrid86

Äter också kålrotslåda,morotslåda, potatislåda, riktigt gott
    Och griljerad kålrot, tycker det är supersmarr

• Janix
    krut34 skrev 2008-11-30 12:01:18 följande:
    Karelska piroger-receptet är inte lika specielt och hemligt, så det kan jag nog fixa vid nästa telefonsamtal m familjen. Det är de underbara lådorna, som jag är tveksam till. Färdiga mototslådor kan ibland köpas i affären men de är inte värda kostnaden. Det ska vara äkta vara, tillagat på själva julafton.
    Precis, jag tror många stackars vegetarianer får får tråkiga sojakorvar på jul... (som jag)
  • Janix
    sigrid86 skrev 2008-11-30 13:07:08 följande:
    Äter också kålrotslåda,morotslåda, potatislåda, riktigt gott Och griljerad kålrot, tycker det är supersmarr
    ÄR det gott, alltså, jag har alltid tyckt att det verkar så skumt!!!
  • Salsoul

Det var så lite så! Hoppas du hittar bra tips Kommer säkert pratas en hel del jul i "modertråden" också.

Svar på tråden Vegetarisk julmat! Vi delar med oss av våra recept och tips!