• humle82

Har du, eller känner du nån som har erfarenhet av montessoriskola?

Funderar på om min son kanske ska gå på en sån sen.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Svar på tråden Har du, eller känner du nån som har erfarenhet av montessoriskola?
  • Miss Lau

Jag har två barn som går i en Montessoriskola. Vad funderar du över?

• Tina med ängeln Christoffer

Jag känner en hel del som har sina barn på montessori. De är nöjda. Mina barn går på en montessoriförskola och vi tänker låte de börja skolan när det är dax. (Kan tillägga att jag kanske inte är helt opartisk då jag själv är utbildad montessorilärare)

Här är hur skolan jobbar där vi har våra barn. (Texten är tagen från deras hemsida.)

Säbyholms Montessoriskola är en fristående skola på naturskönt belägna Säbyholms gård i norra Landskrona.
    Vi finns i tegelhuset som tidigare var förvaltarbostaden på Säbyholm.
    I dag har vi cirka 126 elever mellan 6 och 12 år.

Vi arbetar enligt montessoripedagogiken i ett flexibelt system där barnets ålder underordnas dess mognad och grad av normalisering.

Vi erbjuder förutom skolverksamhet också fritids för våra elever.
    På skolan finns ett tiotal medarbetare.

Med den nationella läroplanen Lpo 94 som grund och montessoripedagogiken som metod, strävar vi efter att lära eleven att självständigt eller i grupp, men utan onödig hjälp från läraren, söka och finna kunskap. Lärarens uppgift är inte att undervisa utan att handleda och observera eleverna.

Varje elev väljer själv, eller i samråd med läraren, sin sysselsättning utifrån sin individuella arbetsplanering. Friheten att få handla självständigt, på eget initiativ, innebär att eleven ägnar sig åt sina uppgifter så länge de önskar. Därmed ställs också krav på att eleven tar del av ansvaret för att täcka in alla ämnesområden enligt kursplanen. Färdiga arbetsmoment och elevernas kunskaper följs upp och dokumenteras noggrant av läraren.

Arbetssättet förutsätter att eleverna tar hänsyn till kamraterna i sin omgivning, varför de tidigt får lära sig att respektera sina kamraters behov av att arbeta ostört.
    Arbetsro och trivsel är viktigt för att eleverna ska kunna utvecklas och lära sig nya saker.

I en Montessorigrupp känner eleverna att de arbetar för sin egen skull och inte för lärarens. Känslan av att lyckas med ett jobb, som man själv valt, skapar naturlig arbetsglädje och uppmuntran.

På Säbyholms Montessoriskola arbetar eleverna i åldersblandade klasser eftersom barn behöver olika lång tid att lära sig och alltid är på olika utvecklingsnivåer.

Vi tycker att det är viktigt att alla barn känner sig trygga i skolan. På en liten skola som vår, blir alla barn sedda varje dag. Vi arbetar förebyggande mot alla former av mobbing och utanförskap. Vi använder ett vårdat språk och hjälps åt att hålla ordning på skolan.

Säbyholm erbjuder en oerhört vacker miljö, där vi utnyttjar parken, skogen och de fria ytorna till både arbete och lek. Vi har ett samarbete med Friluftsfrämjandet, och skolan har Grön Flagg för sitt miljöarbete.

I parken finns ett rikt utbud av olika arter av både växter och djur. Eleverna kan med alla sinnen uppleva naturen på gångavstånd från skolan.

• humle82

det låter ju perfekt

tack så mycket för infon.
    anledningen till att jag vill att sonen ska gå där är att jag starkt ogillar hur det ser ut i skolorna idag.
    har själv gått på folkhögskola och skulle inte sätta min fot i ett vanligt gymnasium.
    tror jättemycket på detta.

sonen är dessutom lite annorlunda, han kommer inte behöva resurs men han har en typ av cp-skada som gör att han inte är så mkt för idrott utan mer för skapande och lite längre funderingar än sina jämnåriga.

kan dessutom tänka mig att det blir tuffare för honom att gå i en vanlig skola med tanke på hur elaka andra barn är, tror inte att lärarna har tid för barn som kanske tycker att det är jobbigt osv.

en mild skada som knappt syns.

vet du om man bör ställa sig i kö? sonen blir 4 nu i december.

• humle82

med tanke på hur elaka barn kan vara menar jag. barn i en montessori kan självklart ovkså vara elaka, men det känns som att barn i den vanliga skolan bara smälter in i mängden.

Nej, är inte så insatt i den delen av Sveriges montessoriskolor. Jag känner mest till skolorna här nere i skåne. Varje år så kan montessoriförskolor och skolor ansöka om auktorisation. Det är en kvalitetssäkring. Då tittar man på hur skolan arbetar och för dokumentation och hur de lägger upp individuella läroplaner för varje barn och man tittar på vilka utbildningar personalen har. Det går att läsa om auktorisations krav och vilka skolor som är auktoriserade på www.montessoriforbundet.se/ Tycker dock det verkar vara lite få skolor som är auktoriserade. Mitt arbete har alltid varit auktoriserade men vi står inte med. Vet dock inte om det har skett någon ändring nu när jag inte är i tjänst. Du kan ju alltid kontakta montessoriförbundet och prata med dem. De har en överblick över vilka skolor det finns och om de är auktoriserade.

• Miss Lau

Vi är också supernöjda och mina barns skola fungerar ungefär som Tina med ängeln Christoffer beskrev deras skola.

Men för att få börja på mina barns skola krävs att man tidigare gått på Montessoriförskola, samt att man köat ca 4 år. Så jag tycker att de omgående ska kolla upp alla Montessoriskolor i er närhet och ställa barnet i kö.

• nanci

Precis som med andra skoloe så verkar det finnas mer och mindre välfungerande, så här gäller det nog att shoppa runt lite (vi funderar också på Montessori).Vissa verkar vara mer bokstavtrogna den ursprungliga pedagogiken medans andra tar inte mer nya idéer och anpassar verksamheten efter hand. Den enda skola jag har inblick i (liggeri Småland) har mycket gott akademiskt rykte, de barnen kan börja 7:an i vanlig grundskola när de slutat 5:an om de vill och ändå ligga bra till läroplansmässigt. Lycka till med skolval!

• Euforia

Min killes lillebror gick i en sån skola, och det var en katastrof. Läraren ansåg att man inte skulle rätta eleverna, t.ex. när de skrev, eftersom det "störde kreativiteten". Resultatet blev att han skrev fruktansvärt dåligt (massor av stavfel och särskrivningar) och låg efter massor när det var dags för högstadium och gymnasium.

• mellivelli

Euforia skrev 2008-12-03 05:25:55 följande:

Min killes lillebror gick i en sån skola, och det var en katastrof. Läraren ansåg att man inte skulle rätta eleverna, t.ex. när de skrev, eftersom det "störde kreativiteten". Resultatet blev att han skrev fruktansvärt dåligt (massor av stavfel och särskrivningar) och låg efter massor när det var dags för högstadium och gymnasium.
    Då har dom arbetat fel för så som dom arbetar i min dotters skola så ligger dom ofast före i allt än en vanlig skola.

Min dotter går i en montessoriskola, började där när hon var 2 år och går nu i 3års gruppen och hon stormtrivs och jag stormtrivs med lärarna som hon har. Har haft dottern på 2 andra vanliga dagisar men har alltid varit missnöjd.
    Detta har bara gynnat min dotter och hon är jättesmart och kan väldigt mkt tack vare dagiset. Hon är väldigt mogen i talet och i sakerna hon gör. Väl medveten om när det är rätt och fel osv.

TS, här är en montessoriskola i Uppsala som du vill kika på deras läroplan www.litenlar.se samt andra förklaringar. dom förklarar väldigt bra här!
  • mellivelli

humle82 skrev 2008-12-10 09:13:05 följande:

tack
    vet inte om du hunnit gå in och kolla på hemsidan men dom har skrivit upp en "typisk" dag på liten lär och hur dom har lagt upp allt.
  • Miss Lau

mellivelli skrev 2008-12-10 09:10:17 följande:

TS, här är en montessoriskola i Uppsala som du vill kika på deras läroplan www.litenlar.se samt andra förklaringar. dom förklarar väldigt bra här!
    Anses verkligen Liten lär vara en Montessoriskola? Jag var där på studiebesök och gjorde ett arbete om dem för ca 10 år sedan och då var det absolut ingen Montessoripedagogik de bedrev men det kan ju ha ändrats.
  • mellivelli
    Miss Lau skrev 2008-12-10 11:40:25 följande:
    Anses verkligen Liten lär vara en Montessoriskola? Jag var där på studiebesök och gjorde ett arbete om dem för ca 10 år sedan och då var det absolut ingen Montessoripedagogik de bedrev men det kan ju ha ändrats.dom är inte fullt en montessoriskola utan dom jobbar efter montessoripedagogiken men har blandat in lite som dom själva tycker men som sagt, dom jobbar efter montessoripedagogiken. Jag har oxå gjort et studearbete om dom för nått år sen.
  • Miss Lau
    mellivelli skrev 2008-12-10 11:42:13 följande:
    dom är inte fullt en montessoriskola utan dom jobbar efter montessoripedagogiken men har blandat in lite som dom själva tycker men som sagt, dom jobbar efter montessoripedagogiken. Jag har oxå gjort et studearbete om dom för nått år sen.Ok. Jag vet ju givetvis inte hur de arbetar nu men när jag gjorde studiebesök där hade de "lektioner" där barnen på bestämda tider hade olika ämnen och det är ju väldigt långt från Montessoripedagogiken även om man råkar använda Montessorimaterial.
  • mellivelli
    Miss Lau skrev 2008-12-10 11:46:09 följande:
    Ok. Jag vet ju givetvis inte hur de arbetar nu men när jag gjorde studiebesök där hade de "lektioner" där barnen på bestämda tider hade olika ämnen och det är ju väldigt långt från Montessoripedagogiken även om man råkar använda Montessorimaterial.jo men så är de ju lite nu idag. dom har lektioner, min dotter har ett schema när hon har svenska,matte, engelska men dom gör en lek av de istället och vill man inte vara me behöver man inte de men de vore kul om man var de inget tvång om att man måste lära sig utan de är på barnets ansvar hur länge dom vill vara med osv..
    som sagt,dom använder sig av montessoripedagogiken i olika lägen men inte alla....så.. ja, därför får dom väl kalla sig för de.

mellivelli:

Då brukar man säga att de är montessori inspirerade.

Svar på tråden Har du, eller känner du nån som har erfarenhet av montessoriskola?