tips på köttfärssås
har ni bra recept på någon god gräddig köttfärssås, känns som att när jag gör så smakar det bara flöt fast jag inte har så mycket smör / olja när jag steker.
har ni bra recept på någon god gräddig köttfärssås, känns som att när jag gör så smakar det bara flöt fast jag inte har så mycket smör / olja när jag steker.
Vi har köttfärs av nöt, krossade tomater, salt, peppar, vitlök, tabasco, creme fraische (stavning?), morötter, champinjoner, lök, ketchup, lite senap samt lite vatten.
hur mkt av varje ska man ha på ett ungefär?
Shit vad svår fråga, är makens om lagar hemma hos oss.
Men en burk creme till 1200-1600 gram köttfärs räcker nog. Den krämar till det bra ändå. Morötter och svamp efter tycke och smak, likaså kryddor. 2-3 burkar tomatkross. Kanske 2 msk senap?
Han brukar röra ihop och sen smaka av. Saknar man t.ex. någon av kryddorna så kan man sätta i mer. Ta det lugnt med tabascon bara!
hehe tack för tipset, ja tabascon ska jag vara försiktig med, det är ingen lek med sånt ;P
det är jätte gott att ha strimlade rotgrönsaker i också :D
Den godaste köttfärssåsen gör man med nötfärs, champinjoner, (lök), en buljongtärning, mjölk eller matlagningsgrädde och en massa ketshup. Kanske inte den nyttigaste men absolut den godaste. Brukar också ha i svarta oliver precis innan servering. Brukar ha fullkorns spagetti och tomatklyftor till.
Vill du ha gräddig köttfärssås eller tomatig?
Ja, jag brukar steka mycket finhackad lök i lite olivolja och vatten tills löken blivit mjuk. Sen har jag i köttfärsen tills den är nästan färdig. I med massor av finriven morot.
Sen har jag i grönsaksbuljong, japansk soya, svartpeppar, vegeta(oumbärlig allkrydda), paprikapulver, cayennepeppar, stark chilipeppar och basilika/oregano. Massor av finkrossade tomater (helst Mutti, de är bäst), tomatpuré och ev. lite ketchup.
Låt det koka ett bra tag och ha i lite vatten om det behövs. Allra sist ett par vitlöksklyftor.
SÅÅÅÅÅ gott.
Vispgrädde funkar också jättebra att ha i på slutet innan vitlöken istället för vatten, då blir det en gräddig sås.
Ett annat tips är att använda finhackad färsk rosmarin och en skvätt rödvin. Då blir det också en helt annan sås. Men skippa morötterna då.
oj det var ett recept med många ingredienser, men jag provar mer än gärna det, låter himmelskt gott faktiskt och det är ju kryddorna som sätter fart på smaken ;D tack så mkt =)
min är väldigt enkel men väldigt god!
en hackad lök, ca 600-700g köttfärs. en burk/paket passerade tomater, sådär en tesked salt,lite peppar och en massa paprikapulver.
och jag gillar också morötter i.
min är väldigt enkel vitlök svartpeppar matlagningsgrädde å ketchup enkelt men gott
Min köttfärssås:
Steker lök och paprika i flytande smör.Sen har jag i köttfärsen(50% nöt/50% fläsk).sen har jag på ekologiska krossade tomater och lite vatten.Kryddar med salt och svartpeppar och har i finrivna morötter...sen får det bubbla ett tag.Har i lite soya oxå....
Ja, glömde det, paprika också, blir så god smak av det.
Egentligen är det faktiskt jätte lätt och går fort att göra tycker jag.
Lycka till hur som helst