• Annni79

Darrar om hakan...

Hejsan!

Min 3 veckors pojke har sedan födseln darrat/skakat om underläppen/hela hakan flera ggr om dagen. På bvc har dom ej sett det men när jag förklarat hur det är säger de att det är normalt, men jag har aldrig sett någon annan bebis göra detta. Det ser ungeför ut som när man fryser rejält ute o underläppen/hakan skakar (hackar tänder)...
    Är det någon som varit med om detta eller vet vad det kan beor på. Ska ta upp det men BVC ssk imorgon igen!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Darrar om hakan...
  • SIN74

Det gjorde min första - nappen hoppade så sött. Det försvann.

• happy2
    Annni79 skrev 2008-11-30 13:41:12 följande:
    Hejsan!Min 3 veckors pojke har sedan födseln darrat/skakat om underläppen/hela hakan flera ggr om dagen. På bvc har dom ej sett det men när jag förklarat hur det är säger de att det är normalt, men jag har aldrig sett någon annan bebis göra detta. Det ser ungeför ut som när man fryser rejält ute o underläppen/hakan skakar (hackar tänder)...Är det någon som varit med om detta eller vet vad det kan beor på. Ska ta upp det men BVC ssk imorgon igen!Tack på förhand!
    De är en vanlig omogenhet hos de flesta nyfödda o de kan hålla på några veckor till, de är omognad i kontroll o muskelrörelser o de kan spritta o rycka i både ben o armar,, Men prata med bvc så kanske de kan kännas lugnare,, Grattis till sonen
  • Höströd

Helt normalt, jag var lika frågande som du, det ser ju rätt gulligt ut när han sög på flaskan...han kan göra det någon enstaka gång fortfarande, han är 14 månader :)

Du ska inte vara orolig alls..

• tjoohalia

min son gjorde också så ibörjan. nu är han 5månader och jag kan inte minnas sista gången han gjorde det. han kanske gör det någon gång ibland nu, men jag tror inte det.

• Thessis77

Japp, min tös (4 veckor) gör det också och jag blev jätteskrämd första gången! Såg ut som om hon var jätterädd eller frös - såg det första gången då jag bytte blöja på henne, men har sedermera märkt att hon också gör det när jag ammar henne. Har för mig att det är normalt!

• trisha

Min 4-månaders son gör det då och då...senast idag då jag duschade honom och han frös lite men när han bara var några veckor gammal så gjorde han det flera ggr om dagen. Det är helt normalt...på bb sa dom att bebisar gör så när de är hungriga och vill äta.

• Pi 79

Vår lilla 3 månaders Robin gjorde också så mycket när han var mindre, gör fortfarande så ibland och då ser det ut som han gör så för att busa när han är på bra humör, så absolut inget att oroa sig för. De testar ju alla muskler i kroppen, ibland mer eller mindre frivilligt.

• Drömmerdrömmar

Det ÄR normalt, min tös har gjort det några enstaka gånger sen hon föddes, hon är snart ett halvår

• Alfredboy

Så gjorde vår son också, men endast med nappen i munnen eller när jag ammade, såg jättegulligt ut. Såg inte någon annan bebis göra så heller, men på bvc sa de också att det var helt naturligt och jättevanligt! Gick över när han var runt 7-8 månader tror jag...

• emmaka667

Min son gjorde oxå så första två månaderna typ.
    Jag har ingen förklaring till detta, men det va tydligen helt normalt =) Så jag tror inte du behöver oroa dej.

Grattis till lillkillen =)

• Missundies

Dom gör så för att locka fram den feta mjölken ur bröstet:) Och dom gör så när dom äter ur flaska och suger på nappen också.

• Johanssons

Ja, nu när du säger det! Min son gjorde oxå så, men nu när jag läser detta kom jag på att jag inte har sett det på länge...Tyckte det såg lite gulligt ut...

• babbelmaja

Så gör min bebis också. Och så kan hon darra på armarna ibland också. Det beror på att nervimpulserna inte riktigt kommer fram som de ska. Det tar ett tag för nervsystemet och alla kopplingar i hjärnan att mogna. Jag har pratat med en läkare om det här och det är inte ett dugg ovanligt eller farligt. Det växer bort efter ett tag, kanske efter några månader till och med.

Låter som det är detta det handlar om.

• Minxy

Så gör min son fortfarande (blir snart 10 månader). Numera gör han det bara när han är trött eller när han nyss vaknat - då darrar han så fint på nappen *s*

Leo kom till oss 16/2
  • Tezzan L

Det gjorde vår dotter oxå. Vet faktiskt inte när hon slutade med det...men det höll på rätt många månader. Dom som jobbade på BB och vår BVC sköterska såg henne göra det flera ggr o sa att det var fullt normalt.

• Fröken J

Det brukade min tjej med göra när hon ammades! Lustigt, jag hade precis glömt av det tills jag läste det här... Undrar när hon slutade med det? Visst är det lite konstigt, hon är bara fem månader men ändå känns det som en evighet sen hon var en pluttis, tänk att man glömmer av sånt här - lite sorgligt nästan...

• Vinterängel

Min Emma är 3månader nu men föddes 5v förtidigt.
    Hon darrar på läppen flera ggr om dan och det är otroligt sött!

Har dock också undrat varför...

• Mejokana

Min kille är 3 månader, gjorde det mycket de första veckorna men gör der fortfarande då o då. BVC sa att det kan vara så. Jag tycker det ser lite läskigt ut.

• jssonlinda

Hej. Vet att detta är en gammal tråd. Va bara tvungen att kommentera då jag för en gångs skull tänkte att jag skulle googla varför min haka skakar. Störs inte av det alltid men kan ju va kul att kolla varför.

Förhoppningsvis har din son blivit av med detta nu.

Jag har haft det här problemet hela mitt liv. Min mamma har det och min syster. På  BB visste dom inte va de va när min lillasysters haka började skaka.

Men jag är 28 år och har fortfarande dom här problemen. När jag är nervös eller koncentrerad så skakar min haka. så många gånger som folk har frågat mig om jag fryser eller så :) utan att jag märkt att den skakar.  

Men man lär sig leva med det  :)

Hoppas de är någon hjälp om det är så att det fortfarande händer.

Mvh Linda   

Svar på tråden Darrar om hakan...