Hur mycket kostar en kampfisk?
Funderar på att köpa en kampfisk...
Hur mycket kostar dom och vad behöver jag tänka på?
Funderar på att köpa en kampfisk...
Hur mycket kostar dom och vad behöver jag tänka på?
Hej hopp!
jag har för mig att en kampfisk kostar ca 50 kr. Dock var det ett par år sen som jag köpte den till min son. Tror inte du behöver tänka på något specielt bara inte köpa två för då slåss dom.
ca 50-60 kr som sagt ibland dyrare kanske. Man ska tänka på att inte hålla kampfiskar med såna de kan käka upp hehe
Tror det försvann några neontetra yngel för oss som vi inte hann rädda.
tack så mycket för era svar! Behöver man nån oump till dessa fiskar?
å tänkt inte på å ha en spegel i närheten..Dom attakerar. Å bara EN hane
...och köp ett riktigt akvarie, inte en liten skål.
hur många liter behöver dom????
Enligt Jordbruksverkets regler ska fiskar ha ett akvarium på MINST 40 liter, försett med pump.
Såhär skriver Jordbruksverket på sin sida om akvariekrav:
"Miljö
Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Du måste anpassa pH-värde, salthalt och vattentemperatur efter art och antal fiskar. Du måste även anpassa tekniska hjälpmedel som luftpumpar och reningsanläggningar efter fiskarten och antalet fiskar. Kvalitén på vattnet ska vara stabil och plötsliga förändringar ska undvikas.
Minsta utrymme
Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende.
Inredning
För att fiskar ska må bra behöver de möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddat. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd. Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
Klotformade akvarier
Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet. Klotformade akvarier placeras ofta centralt i ett rum och därmed är ingen sida skyddad från insyn. Detta kan kompenseras genom att inredningen i akvariet skyddar mot insyn, men eftersom klotformade akvarier har liten volym är det svårt att få plats med en inredning som verkligen ger fiskarna skydd."
Från: www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/sallskapsdjur/akvariefiskar/miljo.4.b1bed21121e26684180008456.html
Bra ett tips!😜 Tänk att ni kommer att ta hand om ett liv och ni måste ta ansvar gör det och inte bara låter det vara utom ge den mat! Hoppas ni får en bra dag.😜