• luddigamaskrosen

Min son har fått en "knöl" bakom örat.

Upptäckte idag en hård knöl stor som en 10 öring i diameter bakom sonens öra, ser inte ut som en finne och den sitter inte i håret. Finns en likadan fast lite mindre neranför. Ringde sjukvårdsupplysningen  och dom tyckte vi skulle åka in. Men det är inte förns om några timmar. Jag är så orolig nu. Behövde ventilera ur mig.

• Svar på tråden Min son har fått en "knöl" bakom örat.
  • Anjonen

min lille kille har också en liten knöl bakom ena örat men på bvc sa dom att det bara var svullen lymfkörtel så du behöver nog inte va så orolig!

• BimBim o Knorrans Mamma

Som ovan säger. Säkerligen en infektion i kroppen som gör att lymfarna svullnar. min son har haft så många ggr. En kompis barn hade det nu för nån vecka sen med. men är du orolig ska du såklart kolla det. MÅSTE ju inte va lymfarna men troligtvis.

• luddigamaskrosen

Har har som små ärtor påhalsen som alltid funnits där. Det är också nåt liknande har dom sagt.Men dom går att flytta på, det gör inte dom här knölarna. Så orolig

• Pysen

Ville dom att du skulle åka in på en söndag...?

Då måste de anse att det är akut... förstår din oro!

Berätta gärna hur det gick!

• Anjonen

knölen bakom lillens öra går då inte att flytta på... du ska se att det inte e nån fara...

• qattla

min son hade också det. Svullna lymkörtlar blev svaret, och de är nu borta utav sig själva (knölarna alltså).

• luddigamaskrosen
    Anjonen skrev 2008-11-30 14:25:52 följande:
    knölen bakom lillens öra går då inte att flytta på... du ska se att det inte e nån fara...
    Det känns lite lugnade!
    Pysen skrev 2008-11-30 14:25:35 följande:
    Ville dom att du skulle åka in på en söndag...?Då måste de anse att det är akut... förstår din oro!Berätta gärna hur det gick!
    Det va jag som frågade om han kunde vänta med att komma in till på fredag när han ska på kontroll men då tyckte hon att vi lika gärna kunde åka in idag. Hon lät inte värst orolig men jag laddar ju upp mig själv till förbannelse.
  • Pysen

Ni kanske inte har kö på ert sjukhus idag... För här hos oss får man bara åka in på helger om det är akut... annars får vi vackert vänta till på måndag morgon när VC öppnar...

• Anjonen

det kanske finns bra folk på ert lasarett som släpper dit dig direkt för att lugna dig som är en orolig mamma fast det är en söndag :)

• luddigamaskrosen

Det va lymfkörtelinflamation/infektion (kommer inte ihåg vilket). Han fick antibiotika 3ggr/dag i 10 dagar och läkaren tyckte att det va bra att vi kommit in idag istället för att vänta till fredag som det först va tal om.

• Liona

Oj, min dotter får svullna lymfkörtlar så fort hon blir sjuk. Det blir knölar bakom öronen, i nacken och just nu har hon en 1½ cm stor på halsen.
    Så länge dom är rörliga och inte sitter fast är det inget att oroa sig över. Det är bra att barnens lymfar sväller, det visar att immunförsvaret jobbar.

Men jag förstår din ångest, jag fick panik första gången jag kände att min dotter hade massa knölar... man tror ju alltid det värsta. Eller i alla fall jag, tills flertalet läkare sa samma sak + att de tog blodprov på henne för att lugna mig... helt otroligt vad knäpp man kan bli.

• bombombompa

Hej. Min dotter har haft/har likadant. Lymfkörtlar som är lite svullna. BVC sade att det kan vara så för barn & läkaren konstaterade bara att hon har lite körtlar vid en annan undersökning. Det kommer ofta vid annan infektion & sitter kvar länge. Bakom örat mot huvudet.

Du ska se att det inte är någon fara alls men man bör väl ändå ha dem under uppsikt. såklart. Och så ringa en läkare för att få kolla upp den ordentligt.

Jag blev ju sjukt orolig när jag kände dem första gången men lugnade mig lite när jag pratat med BVC & läkare. Usch, man är ju livrädd när man känner nått sånt men som sagt så är det ganska vanligt ändå.

Lycka till/S

Svar på tråden Min son har fått en "knöl" bakom örat.