• gryning2

Alla lever på halvfabrikat!!

På mitt jobb är folk så förvånade och imponerade över att jag alltid har med mig matlåda med "riktig" mat i. Det är ingen märkvärdig mat utan en blandning av husmanskost, utländska rätter m.m. Både min sambo och jag är roade av matlagning och det är ett måste hemma hos oss med riktig lagad mat varje dag. Vi köper heller sällan halvfabrikat och bakar det mesta brödet själv. Mina arbetskamrater verkar leva på enbart Billys Pan Pizza, Piroger, färiga pajer m.m. Jag fattar inte hur man står ut med att äta detta vareviga dag. Och vad dyrt det måste bli!

Är det ovanligt att göra egna köttbullar från grunden? På mitt jobb äts det mest färdiggjorda verkar det som.....någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Alla lever på halvfabrikat!!
  • susannemalmö

Anledningen är väl att folk inte har tid att mala eget mjöl och inte får plats med en kvarn i vardagsrummet tex.
    Tycker inte du att det är jobbigt att mala mjöl, skala riskornen osv själv?

sv.wikipedia.org/wiki/Halvfabrikat

• timalillah

Lite halvfabrikat kan det bli, så som såser och kryddmixar m.m. Men vi lagar nästan alltid mat hemma. Dock är ja ganska dålig på att få med mig maten till jobbet så där kan det ibland bli ngn frysmat, som inte är i närheten av den mat man lagar själv. Men jag jobbar oftast kväll så då äter jag hemma och behöver inte ta med mat till jobbet mer än frukt.

Skulle heller aldrig kunna leva på köpt mat, då mår inte min mage bra.

• gryning2

Meeeen haha du fattar vad jag menar =) Vadå har inte alla ett speciellt mjöl-malnings-rum hemma???

• Bellbox
    susannemalmö skrev 2008-11-30 14:44:38 följande:
    Anledningen är väl att folk inte har tid att mala eget mjöl och inte får plats med en kvarn i vardagsrummet tex. Tycker inte du att det är jobbigt att mala mjöl, skala riskornen osv själv?sv.wikipedia.org/wiki/Halvfabrikat
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan min ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • susannemalmö

Haha, jag vet. Kunde inte låta bli.

Jag lagar "riktig" mat hemma men glömmer i 99% av fallen att ta med mig den till jobbet sen, därför blir det halvfabrikat där.

Fast köttbullar skulle jag aldrig äta om de inte är hemmagjorda, färdigköpta luktar ju fis.

gryning2 skrev 2008-11-30 14:46:53 följande:
    Meeeen haha du fattar vad jag menar =) Vadå har inte alla ett speciellt mjöl-malnings-rum hemma???
  • Manchester

På jobbet blir det mycket halvfabrikat, men hemma äter vi en blandning. Just köttbullar gör jag nästan aldrig själv. Jag tycker att det är för äckligt att hålla på och joxa med köttfärsen. Äter inte kött själv, men resten av familjen gillar köttbullar och då får det bli köpta.

Jag förstår inte riktigt den där uppdelningen i hemlagat=bra och nyttigt och halvfabrikat=dumt och onyttigt. Visst, om man jämför kokt fisk med potatis och hemlagad sås med Billys Panpizza så stämmer det. Men det går ju att göra hemlagad mat som dryper av grädde och smör samtidigt som halvfabrikat kan vara mager kassler eller just färdiglagade köttbullar av bra kvalitet.

• Justess

Det handlar nog framförallt om tid. Vi gör en hel del "hemlagat" men visst använder vi grytbaser, såsmixer, kryddmixer, smaksatt färskost, smaksatt creme fraiche osv. Skulle vi själva laga allt från grunden skulle vi få tillbringa merparten av den lediga tiden vid spisen. Vi väljer att prioritera annat.

Nybörjare på digiscrapping? Kolla här: www.digitess.blogspot.com
  • danitra

Halvfabrikat: MAt som på något sätt behandlats industiellt (mjöl, ris, ost osv)

Helfabrikat: Färdig mat som gjorts industriellt (färdigrätter, konserver osv)
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • danitra

Vi äter inte mycket helfabrikat eftersom jag är lite för kräsen. Min man äter det oftare dock.

Men jag kan förstå att andra gör det, det är enkelt och går fort. Om man inte är lika kräsen med mat eller om man helt enkelt lärt sig föredra helfabrikaten så är valet enkelt. Det finns ju faktiskt dom som föredrar pulvermos framför riktigt mos hur svårt jag än har att förstå det.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • timalillah
    Manchester skrev 2008-11-30 14:52:33 följande:
    På jobbet blir det mycket halvfabrikat, men hemma äter vi en blandning. Just köttbullar gör jag nästan aldrig själv. Jag tycker att det är för äckligt att hålla på och joxa med köttfärsen. Äter inte kött själv, men resten av familjen gillar köttbullar och då får det bli köpta.Jag förstår inte riktigt den där uppdelningen i hemlagat=bra och nyttigt och halvfabrikat=dumt och onyttigt. Visst, om man jämför kokt fisk med potatis och hemlagad sås med Billys Panpizza så stämmer det. Men det går ju att göra hemlagad mat som dryper av grädde och smör samtidigt som halvfabrikat kan vara mager kassler eller just färdiglagade köttbullar av bra kvalitet.
    Men det är ju massa tillsatser och onödigt grejs som ska förhöja smaker och sånt i köpt mat oftast. Alltså den maten man bl.a. hittar i butikernas frysdiskar jämfört med hemlagadmat. Sedan att det kan finnas mer eller mindre fett är ju en smaksak mer.
Svar på tråden Alla lever på halvfabrikat!!