• Toddes mamma

Får man verkligen platt mage av att göra situps?

...och hur många bör man göra då varje dag??
    Är trött på min gravidmage,som inte vill gå bort av sig själv ;) så nu tänkte jag ge mig på situpsen! Någon som vet bästa sättet hur man gör för att få tillbaka en fin platt mage?

• Svar på tråden Får man verkligen platt mage av att göra situps?
  • Toddes mamma

Har börjat med spinning nu,2ggr i veckan+styrketräning 1 gång i veckan,
    hur många situps behöver jag göra då per dag??
    Lady Dahmer skrev 2008-11-30 15:10:02 följande:

nej. du behöver konditionsträna för att bränna bort fettet.en kombination är bäst.
  • MaddeMamman

mina magmuskler delade sig under graviditeten o jag ska INTE göra situpps.. då kan man få en "limpa" på magen

Aliquando et insanire iucundum est.
  • Toddes mamma

ingen annan som vet??:(

• MaddeMamman

Har du kollat så du inte har delade magmuskler då.. isåfall får du aldrig bort magen utan det blir bara värre med sittups.

Aliquando et insanire iucundum est.
  • HappyPower

Hello. Jobbar som instruktör på SATS och har en del hälsoutbildningar i bagaget, bland annat fysiologi på Idrottshögskolan och såhär skulle jag säga:

När du tränar magmusklerna så får du stark mage, "rutorna" utvecklas alltså, men risken finns att de inte syns för att det är ett lager med annat ovanpå ;) typ fett. Därför måste man träna bort fettet också innan rutorna kommer fram, eller innan magen blir smal.

Jag tyckte ditt träningsprogram såg jättebra ut, hur många situps du behöver göra är ju omöjligt att säga. Kan du inte gå på ett pass per vecka som koncenterar sig på mage och rygg? Core heter de passen ofta, i alla fall hos oss på SATS

MaddeMamman - dina magmuskler drar ihop sig ganska snabbt efter en graviditet. Jag skulle påstå att det är "farligare" att inte träna alls än att du skulle få problem med någon limpa.

• Toddes mamma

hur vet man om man har det??

• Toddes mamma

HappyPower-tack för ditt svar!! Eftersom jag redan går på 2bokade pass i veckan o "fritränar" en extra dag tänkte jag göra situps hemma, som lite kompletering så att säga :)

• munaa

Hej happy power,
    Jag gör 80 sit-ups  om dagen, sidorn 40, magen 40, jag är rund, men stösta problem är magen, den gällar jag inte alls därför gör jag vad jag gör , räcker det?

• Andrew01

OmPrecis som när du tränar andra ska du ha tillräckligt med motstånd för att klara max 12 repetitioner för att musklerna ska bli starkare. Klarar du 40 reps behöver du skaffa någon form av vikt att hålla mot bröstet när du tränar för att det ska vara effektivt. Tänk dock på att du måste ha en ganska låg fetthalt innan magmusklerna syns, så om du är rund kommer situpsen inte ge dig så mycket snyggare form. Det bästa sättet att få snyggare mage är att se över kosten och träna kroppen regelbundet.

• Henke7

För att bli av med fett måste du ligger på kaloriunderskott, altså göra av med mer än du stoppar i dig, en kombo av kost och träning är att föredra, finns många bra appar att ladda ner där du kan mata in vad du äter, räkna ut ditt dagsbehov av kalorier och lägg dig på ett underskott på ca 500 kca, sit ups kan du gärna göra för att stärka upp bålen men en platt mage får du inte utav det.

Svar på tråden Får man verkligen platt mage av att göra situps?