Pasta med gorgonzola
Jag efterlyser pastarecept med gorgonzola. Det får gärna innehålla grönsaker, fläkfilé, kyckling eller annat gott
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 17:58
Med fläkfilé menade jag givetvis fläSkfilé
Jag efterlyser pastarecept med gorgonzola. Det får gärna innehålla grönsaker, fläkfilé, kyckling eller annat gott
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 17:58
Med fläkfilé menade jag givetvis fläSkfilé
Ååå, den här tråden går in direkt i mina favoriter .
Inväntar era recept
Jag brukar göra en sås på fläskfilé, schalottenlök, vitlök, kantareller (går bra med annan svamp) grädde eller creme fraiche, gorgonzola och gärna lite sherry. Supergott till färsk tagliatelle.
denna gillar vi:
1 dl valnötter
2 kycklingfiléer
en klick Svenskt Smör
2,5 dl Mellangrädde
100 g gorgonzola
salt och nymald svartpeppar
300 g spagetti
2 mogna päron
Rosta valnötterna i en stekpanna ett par minuter, så blir de knaprigare och smakar mer. Strimla kycklingfiléerna och stek dem i smör i stekpanna. Koka upp grädden och smula ned osten. Drag kastrullen av värmen och rör tills osten smält. Krydda med salt och peppar. Koka spagettin enligt anvisning på paketet. Låt den rinna av och häll sedan upp i djupa tallrikar. Fördela kycklingfilé, nötter, sås och finskuret päron över pastan. Krydda ett extra varv med svartpeppar
här är en till favvo:
Lägg ost o creme fraich i en kastrull, värm på svag värme, tills det blir en sås. Rör under tiden.
Blanda i äggulorna.
När pasta ska serveras, vänd ned den tunt strimlade laxen.
Om man gillar tortellini så brukade min pappa göra en helt gudomlig gratäng när jag var liten. Han kokade tortellini och så blandade han den med fint tärnad rökt skinka i en ugnsform. Sen gjorde han en gratängsås med grädde och gorgonzola som han slog över (och undrar om det inte var riven ost uppepå sedan också), kryddade med svartpeppar och så ställde han in allt i ugnen ett bra tag så att det krämade ihop sig ordentligt och fick fin färg.