• levandecharader

Pasta med gorgonzola

Jag efterlyser pastarecept med gorgonzola. Det får gärna innehålla grönsaker, fläkfilé, kyckling eller annat gott

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 17:58
    Med fläkfilé menade jag givetvis fläSkfilé

• Svar på tråden Pasta med gorgonzola
  • Kenzie

Jag brukar göra en sås på fläskfilé, schalottenlök, vitlök, kantareller (går bra med annan svamp) grädde eller creme fraiche, gorgonzola och gärna lite sherry. Supergott till färsk tagliatelle.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • MamaKajsa

denna gillar vi:

1 dl valnötter
    2 kycklingfiléer
    en klick Svenskt Smör
    2,5 dl Mellangrädde
    100 g gorgonzola
    salt och nymald svartpeppar
    300 g spagetti
    2 mogna päron
     Rosta valnötterna i en stekpanna ett par minuter, så blir de knaprigare och smakar mer. Strimla kycklingfiléerna och stek dem i smör i stekpanna. Koka upp grädden och smula ned osten. Drag kastrullen av värmen och rör tills osten smält. Krydda med salt och peppar. Koka spagettin enligt anvisning på paketet. Låt den rinna av och häll sedan upp i djupa tallrikar. Fördela kycklingfilé, nötter, sås och finskuret päron över pastan. Krydda ett extra varv med svartpeppar

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • levandecharader
    Kenzie skrev 2008-11-30 17:58:01 följande:
    Jag brukar göra en sås på fläskfilé, schalottenlök, vitlök, kantareller (går bra med annan svamp) grädde eller creme fraiche, gorgonzola och gärna lite sherry. Supergott till färsk tagliatelle.
    Du har inget mer exakt recept?
  • levandecharader
    MamaKajsa skrev 2008-11-30 17:58:53 följande:
    denna gillar vi:1 dl valnötter2 kycklingfiléeren klick Svenskt Smör2,5 dl Mellangrädde100 g gorgonzolasalt och nymald svartpeppar300 g spagetti2 mogna päron Rosta valnötterna i en stekpanna ett par minuter, så blir de knaprigare och smakar mer. Strimla kycklingfiléerna och stek dem i smör i stekpanna. Koka upp grädden och smula ned osten. Drag kastrullen av värmen och rör tills osten smält. Krydda med salt och peppar. Koka spagettin enligt anvisning på paketet. Låt den rinna av och häll sedan upp i djupa tallrikar. Fördela kycklingfilé, nötter, sås och finskuret päron över pastan. Krydda ett extra varv med svartpeppar
    Lät gott, är det någon speciell sorts päron eller går det bra med vilket som?
  • MamaKajsa

här är en till favvo:

150 g gorgonzola, nån med mycket smak i
    2 dl creme fraich
    2 st äggulor
    150-200 g kallröt lax
    pasta

Lägg ost o creme fraich i en kastrull, värm på svag värme, tills det blir en sås. Rör under tiden.
    Blanda i äggulorna.
    När pasta ska serveras, vänd ned den tunt strimlade laxen.  

• Mumu

Om man gillar tortellini så brukade min pappa göra en helt gudomlig gratäng när jag var liten. Han kokade tortellini och så blandade han den med fint tärnad rökt skinka i en ugnsform. Sen gjorde han en gratängsås med grädde och gorgonzola som han slog över (och undrar om det inte var riven ost uppepå sedan också), kryddade med svartpeppar och så ställde han in allt i ugnen ett bra tag så att det krämade ihop sig ordentligt och fick fin färg.

Bäst just nu: Wii Fit!
  • MamaKajsa
    levandecharader skrev 2008-11-30 18:00:57 följande:
    Lät gott, är det någon speciell sorts päron eller går det bra med vilket som?
    ett mjukt päron är ju att föredra, jag vet inte vad sorterna heter....men känner igen dem i affären
  • levandecharader
    MamaKajsa skrev 2008-11-30 18:02:22 följande:
    här är en till favvo:

150 g gorgonzola, nån med mycket smak i

2 dl creme fraich

2 st äggulor

150-200 g kallröt lax

pasta
    Lägg ost o creme fraich i en kastrull, värm på svag värme, tills det blir en sås. Rör under tiden. Blanda i äggulorna. När pasta ska serveras, vänd ned den tunt strimlade laxen.  
    Lät ju supersmarrigt det också, jag som älskar lax
  • levandecharader
    Mumu skrev 2008-11-30 18:03:48 följande:
    Om man gillar tortellini så brukade min pappa göra en helt gudomlig gratäng när jag var liten. Han kokade tortellini och så blandade han den med fint tärnad rökt skinka i en ugnsform. Sen gjorde han en gratängsås med grädde och gorgonzola som han slog över (och undrar om det inte var riven ost uppepå sedan också), kryddade med svartpeppar och så ställde han in allt i ugnen ett bra tag så att det krämade ihop sig ordentligt och fick fin färg.
    Gillar tyvärr inte tortellini
  • MamaKajsa
    levandecharader skrev 2008-11-30 18:05:58 följande:
    Lät ju supersmarrigt det också, jag som älskar lax
    o den e verkligen så lätt så klockorna stannar med
    jag har även gjort den med vanliga laxfiléer som jag låtit puttra med lite i såsen, inte fel det heller.....fast den enl receptet e ett strå vassare
Svar på tråden Pasta med gorgonzola