• Sannaa

Gravid med halsfluss men vägrar penicillin....

Jag har drabbats av halsfluss, var till doktorn i torsdags. Insjuknade i tisdagskväll.
    Har haft feber i 2 dagar. Ingen förkylning. Tog halsprov. Visade på streptokocker.
    Fick kåvepenin utskrivet.
    Jag är gravid i v 9 och vill inte äta penicillinet, eller kan inte för jag kräks bara.
    Vet att förra gången för 100 år sen åt jag det och då blev jag som jävla risig i magen.

Min fråga...MÅSTE man äta penicillin?
    Är det skadligt för fostret att INTE gör det?

GBP-opad SÖS 071114. Stella+Anders=mitt allt.
  • Svar på tråden Gravid med halsfluss men vägrar penicillin....
  • ladyrosenfjoll

Halsfluss kan ge rätt allvarliga följdsjukdomar som tex hjärtproblem.

Risig i magen blir man dessvärre men det hjälper med youghurt. Frågar du mig skulle jag absolut ta det...

Men måste? Näe, du måste ingenting.... Men jag anser att riskerna är för höga.

• Glenni

Man MÅSTE inte äta penicillin mot halsfluss, men det är bra att göra det för att slippa att bakterierna sprider sig via blodet till klaffarna i hjärtat och orsakar ett allvarligt tillstånd. Om du verkligen inte klarar av att ta tabletterna så ring din läkare och förklara läget och hör vad h*n säger.

• numbernine

Du måste absolut inte ta penicillin. Det stämmer inte att det kan allvarliga följdsjukdomar. Faktum är att penicillin bara förkortar sjukdomen marginellt. Vid lunginflammation eller öroninflammation bör man ta penicillin. Vid halsfluss är det inte nödvändigt. Själv tar jag aldrig det utan låter kroppen ta hand om streptokockerna. Bra för imunförsvaret.

• Glenni

Det stämmer att halsfluss KAN ge allvarliga följdsjukdomar, det är ovanligt men varför ta risken? TS om du bestämmer dig för att inte ta penicillinet och sedan får feber ska du kontakta läkare, det kan betyda att bakterierna sprider sig.

• Darla
    Svar på #3
    Jag höll på att dö pgr av att jag INTE fick antibiotika för halsfluss, blev väldigt dålig och låg inlag med reumatiskfeber som satt sig på hjärtat och alla lederna samt knölros. Kunde inte röra mig. Så ja, jag tycker att man inte ska leka med halsfluss. Kan tillägga att jag inte på något sett har nedsatt imunförsvar utan brukar vara väldigt stark i vanliga fall.
  • ladyrosenfjoll

Ok, tala om det för min mormor som fick förstorat hjärta, reumatisk feber pga halsfluss.
    Men nej. *glömde*
    Hon dog för några år sedan i hjärtsvikt pga av dessa sviter....

Vart har du fått infon ifån att halsfluss inte kan leda till allvarliga följdsjukdomar?

numbernine skrev 2008-11-30 19:43:33 följande:
    Du måste absolut inte ta penicillin. Det stämmer inte att det kan allvarliga följdsjukdomar. Faktum är att penicillin bara förkortar sjukdomen marginellt. Vid lunginflammation eller öroninflammation bör man ta penicillin. Vid halsfluss är det inte nödvändigt. Själv tar jag aldrig det utan låter kroppen ta hand om streptokockerna. Bra för imunförsvaret.
  • ladyrosenfjoll

Samma här.
    Jag fick blodförgigtning och låg på intensiven bra länge....

Inte allvarliga följdsjukdomar va?

Darla skrev 2008-11-30 19:46:32 följande:
    Svar på #3Jag höll på att dö pgr av att jag INTE fick antibiotika för halsfluss, blev väldigt dålig och låg inlag med reumatiskfeber som satt sig på hjärtat och alla lederna samt knölros. Kunde inte röra mig. Så ja, jag tycker att man inte ska leka med halsfluss. Kan tillägga att jag inte på något sett har nedsatt imunförsvar utan brukar vara väldigt stark i vanliga fall.
  • Darla

Vill inte tjata men efter min upplevelse så kan jag inte nog betona hur viktigt det är att behandla halsfluss. Här står det om följderna som kan bli. Så oerhört ovanligt är det inte då jag personligen känner till 2 andra som utsatts för liknande som jag.
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Men du väljer ju såklart själv.

• Champagne

"En obehandlad streptokocktonsillit kan förorsaka reumatisk feber...En snabbt insatt antibiotikabehandling gör att symtomen förorsakade av streptokock A försvinner fortare och förhindrar uppkomsten av komplikationer samt sjukdomens spridning.

Den vanligaste komplikationen till tonsillit är halsböld...Symtom på reumatisk feber kan uppträda i leder, hjärta, lungor, centrala nervsystemet och underhudsvävnad. Också bestående förändringar kan uppstå i leder och hjärtklaffar. Behandling av infektioner förorsakade av streptokock A med antibiotika minskar klart uppkomsten av reumatisk feber... Den tredje möjliga komplikationen, en akut njurinflammation (glomerulonefrit), verkar emellertid utvecklas trots tidig och tillräcklig antibiotikamedicinering. Ibland kan också scharlakansfeber uppträda som en komplikation. "

Källa: http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khr00002 

jag hade inte vågat chansa (jag jobbar på en hjärtavdelning och har sett rätt många patienter med dåliga hjärtklaffar och vad det kan medföra i försämrad livskvalitet)

• Darla
    Svar på #7
    Där ser man, inte så ovanligt alltså!. Nu har jag alltid antibiotika hemma för behandling ifall jag får halsfluss igen.
Svar på tråden Gravid med halsfluss men vägrar penicillin....