• Jasmina

Min sambo är muslim

Ja min sambo är alltså troende muslim. Det jag undrar lite över är vad man kan förvänta sig rent praktiskt av ett förhållande där den ena parten är betydligt mer troende än den andra.
    Finns det någon därute som vet vad jag pratar om och som har fått det att funka?

Självklart är vi alla olika, och speciellt när religion är inblandat kan man knappast dra alla över en kam och säga att si och så är det.

Speciellt inom Islam har jag märkt att trots man ser så mycket ondska och otäckheter från länder och människor med anknytning till Islam så handlar det mer om kulturen och inte alls religionen i sig.

Men jag känner att det vore intressant att bolla lite med någon som vet hur det är att dela livet med någon som anser att Islam är det viktigaste han har då jag anser att kärleken är viktigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 19:37
    För att förtydliga mig själv lite, jag älskar min sambo och ser definitivt en framtid mellan oss med barn och allting. Men det går ju inte att komma ifrån hur stor skillnaden är mellan två personer som inte delar samma starka tro. Jag håller iallafall fast vid min uppfattning att man kan få det att fungera superbra. Men det vore kul om det fanns någon som vet vad jag pratar om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-07 16:27
    FRÅN OCH MED NU, ENDAST TREVLIG STÄMNING TACK!!! SURKÄRRINGAR UNDANBEDES

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 13:00
    "Surkärringar" menar jag med naturligtvis med all den kärlek som man möjligen kan uppbringa ur denna tråd

• Svar på tråden Min sambo är muslim
  • MsBeauty

en praktiserande muslim kan inte bo tillsammans med någon han inte är gift med.

du kan ju fråga honom om hans syn på saker, alla är olika och ingen ser livet på samma sätt. Fråga om vad han förväntar sig från dig och hur han vill att era barn ska uppfostras, som muslimer eller inte.

• Jasmina

Ja, vi är ju gifta enligt Islam. Men jag tycker bara att just denna religion är lite väl trångsynt jämfört med andra, t.ex kristendomen.
    Ja, ja. Det ordnar sig säkert.

• MsBeauty

De flesta religioner är lika i grunden, sen praktiserar folk det olika. Du praktiserar väl inte kristendomen och då tycker du att Islam är trångsynt. Jag har ju varit både och (kristen och muslim) och det är ingen större skillnad.

• mandorle

min pappa är muslim och min mamma var inte det,och det funkade rätt ok,som du sa det var mest kulturen som spelad in,vilken högtider man ska fira osv,vi firade allihoppa)))
    Men visst finns det problemer med,vi fick inte äta gris,så min mamma gömde det bakom brödboxen haha
    Och så fick jag bära sjal när jag följade med till mosken och sånt ,men det tyckte min mamma var helt ok,när jag växte up har min pappa inte tvingad mig till någonting,jag har till och med konverterad mig och är nu katolik,men det har jag valt helt själv min mamma var inte troende alls.

• Zebilah

Det kan säkert funka, det beror nog på hur den icke troende väljer att leva sitt liv. En pratiserande muslimsk man accepterar nog inte vad som helst skulle jag tro. Sen tror jag nog att det kan bli en och annan kulturkrock, det blir det mellan mig och min man med ibland trots att vi båda är muslimer. Önskar er lycka till!

• Zebilah

Tänk också på att om du skaffar barn med honom så ska barnen uppfostras enligt islam.

• Ms TB

Jag är inte muslim utan kristen och lever med en man som inte är troende åt varken höger eller vänster.
    Du skrev: "Men jag känner att det vore intressant att bolla lite med någon som vet hur det är att dela livet med någon som anser att Islam är det viktigaste han har då jag anser att kärleken är viktigare."
    För mig är Gud det viktigaste jag har men det innebär ju inte att jag kan älska en person oändligt mycket. Som jag ser det är det två olika kärlekar och den ena kärleken är stark här och nu medan den andra (till Gud) är stark här, nu och efter jordelivet, därför kan man väl säga att tron är viktigare då det som den innebär är mer bestående än kärleken till en annan människa. Det innebär INTE att den kärlek som din sambo känner till dig är mindre än vad en icketroendes kärlek skulle vara!

• Örnie

Om man tar sin religion på allvar, eller är övertygad ateist, eller har vissa bestämda åsikter som inte passar in med partnerns ideologi (det kan också vara politiskt eller något annat avgörande) ska man passa sig jättenoga innan man skaffar barn, i alla fall om man tänker vara ihop senare också. Jag skulle också passa mig för en man från ett sånt land, där fadern automatiskt får vårdnaden om han känner för det.

Det finns t o m konflikter i barnuppfostran mellan katoliker och protestanter; religionsundervisning och första kommunionen t ex.

Tänk efter först. Om mannen inte kompromissar, så är det du som måste gå med på allt. Om du t ex absolut vill kunna skicka barnen till kyrkans barntimmar, på simning (pojkar och flickor tillsammans), på disco och mannen inte är beredd - ja, då har ni ett problem.

• Jasmina

Ja... Det är ju ingen dans på rosor det här. Vi har pratat väldigt mycket (och definivt varit oense) om allt ifrån barnuppfostran till allt som gäller mig. Det är svårt det här.
    Jag har ju själv också konverterat till Islam då min sambo insisterade på det i början av vår relation. Jag tänkte att det är väl ingen big deal, jag var inte särskilt troende som kristen och tänkte ta det hela väldigt långsamt med Islam också.
    Min sambo har hela tiden varit den som sagt till mig att jag ska ta det just långsamt och jag behöver inte bli liksom pushad att göra något jag inte vill.
    Det viktigaste för honom är att man bara inte är ateist utan har respekt för Gud och sina medmänniskor. Och att man lever efter vad Koranen säger.

Så det har ju känts bra. Han är en fantastisk person på alla sätt och vis.
    Han kommer ju från ett arabland och jag har aldrig varit orolig att han skulle automatiskt få vårdnaden om våra eventuella barn eftersom han känner så pass starkt för att ett barn måste vara med sin mamma.
    Men det är jobbigt när jag kan känna att vissa saker känns fel för mig och jag känner mig ibland inte riktigt fri då jag försöker följa Islam.
    Samtidigt så lockar det mig på ett annat sätt. Det är verkligen inte lätt.
    Jag vill ju att min barn ska få en så bra uppväxt som möjligt.

Svar på tråden Min sambo är muslim