• Pyff

Dumt att låta dem äta med händerna?

Alexander är och har alltid varit ett litet matvrak Han äter allt man ställer fram i stort sett. Han är nu snart 11 månader och jag tycker att det börjar bli dags att låta honom äta själv med sked. Det funkar dock inte så bra Han kastar bara skeden och äter med händerna istället. Han har ju sedan flera månader ätit typ smörgås och sånt själv och även plockat med majs, makaroner och sånt med händerna och han har ju vant sig vid det liksom. Tror ni att det är dumt att låta honom fortsätta pilla med händerna? Ska man fortsätta försöka med skeden eller är han helt enkelt inte redo för det än?
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Dumt att låta dem äta med händerna?
  • Wilmas mamma

Jag hade lagt fram skeden och sagt till honom att han ska försöka använda den. Men samtidigt låtit han "kleta" lite med händerna.... Alla barn äter ju med händerna. Snart så kommer han nog lära sig att man ska äta med sked/gaffel....

• alexis dennis

hej
    vi gav dennis en gaffel som han tyckte var asroligt och försöker äta själv med den vid att trycka ner den i makaronerna!
    ge honom tid och låt honom sitta själv å gegga.
    ibalnd med sked/gaffel och ibland med händer..låt honom lära sig själv hur han ska göra.
    lycka till

• morotsland

Jag tror inte att man behöver tänka på att försöka lära/träna så små barn när det gäller varken detta eller något annat. Det är nog superbra att få kladda och prova med händerna, undersöka konstistenser, upptäcka tyngdlagen och allt annat. Bestickätande och bordsskick kommer när det kommer. Vi låter alltid ett par skedar ligga framme vid skålen och lillgrabben äter omväxlande med dem (men har för dålig motorik och missar alltid munnen... ) och med händerna och jag tänker att det mest är att låta honom göra det i sin egen takt.

• Vilmagbg

Max började att äta med händerna när han var runt 9-10 mån (det gick ju inte tillräkligt fort med sked) fast jag la alltid fram en sked.
    Nu är han 15 mån och äter nästan alltid med skeden/ gaffeln fast det åker ju av en hel del.
    Att låta sitt barn äta med händerna är jättebra träning för finmotoriken men man kan ju ge dem mat som inte är så kletig.

• Naimiez

Wilma åt med händerna fast hon hade en sked liggandes bredvid....när hon var mogen tod hon skeden. Idag äter hon själv vilket inte många jämnåriga gör

• isacs mamma

Vår son är 11 1/2 mån och vill bara äta själv! Stoppar ej isig "vad som helst" utan ratar de flesta grönsaker, potatis, kött och definitivt inte barnmatsburkar! Därför har ca 75% av hans matintag den senaste månaden bestått av pasta/makaroner, smörgåsar, fiskpinnar, oliver samt fruktbitar. Vi försöker få honom intresserad genom att alltid äta tillsammans med honom samt ha något av det vi vet att han gillar samt en eller två saker till på tallriken men han plockar systematiskt ut det vi redan visste att han gillar och slänger resten på golvet... Gröt och välling äter han tack och lov så ofta blir det något av dessa till frukost, mellis samt innan läggning, börjar ändå bli lite orolig över att han får i sig för lite näring och vitaminer? Någon med liknande barn? Hur länge håller detta "ska-själv-äta"-stadium i sig?

• Skrållan

Kul med matglada barn! Har själv ett och är jättetacksam. Låt han äta med fingrarna, alla sätt som får in mat i munnen är bra! :) Visa hur han kan göra med skeden då och då, och låt den ligga vid tallriken om han vill prova nångång. Kastar han iväg den så låt den vara. Tids nog kommer han vilja testa skeden, men det är ingen bråska.

Svar på tråden Dumt att låta dem äta med händerna?