• mona83

Katt som spyr och är hängig

Har en honkatt på ca 5-6 år som började spy en massa i fredags kväll. Kom bara en massa galla. Först var det genomskinligt för att sen med tiden bli lite rödaktigt. Hon höll på till och från hela natten och även på morron, sen slutade hon spy galla.
    Sen dess har hon varit så hängig. Hon bara ligger hela dagarna. Hon ligger en hel del vid deras matplats har jag upptäckt uppe på diskbänken. Me´n vet inte om hon dricker, om hon inte äter nått just nu gör mig inget men är orolig över om hon inte dricker för det är viktigare?
    Hon är annars väldigt skygg och barnen kan inte röra henne för hon springer innan dom hinner. Men nu kan dom klappa på henne för hon orkar inte hoppa ner när hon väl hoppat upp eller så hoppar hon ner men orkar inte halvspringa och gömma sig. Men jag låter inte barnen hålla på med henne ändå eftersom hon inte mår bra. Försöker låta henne vara i fred så mkt det går. Hon har det jobbigt ändå.
    Nu ikväll när vi kom hem hade hon kräkts igen, men bara en stor pöl. Men den här gången var det brun.
    Borde hon inte vara piggare nu när det gått så många dagar? Sen att hon började kräkas igen....

Begär inte att ni ska veta vad hon har men ni kanske kan ha en liten aning iaf.....

Ska kanske tilläga att hon är den enda av mina 3 katter som är sjuk

• Svar på tråden Katt som spyr och är hängig
  • Majsan70

Ring en veterinär omgående är mitt råd. Hon kan vara sjuk eller ha svalt nånting. Dricker hon inte, men får upp en massa så torkar hon ut snabbt oxå.

• mona83

Finns inga vetrinärer att ringa här på kvällstid, så får vänta tills i morron bitti .
    Det som oroar mig om dom vill att jag ska komma med katten är att hon är så skygg att hon blir så stressad och får epelepsianfall . Hon har haft 3 st sen hon kom till mig för ca 3 år sedan, vildkatt från början.
    Har iofs blivit bättre med anfallen sen hon vart kastrerad. Men hon hade sitt sista anfall i transportburen samma dag hon skulle bli kastrerad, ca 1.5 år sedan.

• znozzan

Diabetes?? spytt en längre tid?? magrat av lite??

• mona83

Hon spydde i fredags kväll och sen på natten en bit in på lördags morron. Sen så har hon inte spytt nånting förän i kväll.
    Men tycker inte att hon magrat av nånting.
    Lite svårt att säga iofs eftersom det är svårt att klappa henne annars för att hon är så skygg.
    Men jag kan inte se att hon skulle ha magrat iaf

• Liljeblomman

Försök få i henne vatten och lite kokt torsk (eller annan vit fisk)som är skonsamt mot magen.

Om hon inte behåller maten är risken att hon svalt något, t.ex. ett snöre, som snott ihop sig i tarmarna. I såfall behöver hon komma till veterinär omgående.

Speciellt om spyan luktar som avföring. (Jag vet, spyor luktar aldrig gott, men det kan vara olika grader av stank).

• mona83

tänkte ringa veten i morron men kan ju testa fisken med. Springa och köpa den det första jag gör i morron bitti.

• GrönaDruvan

Känns som det kan vara något som sitter fast någonstans i halsen/magen. Hade det varit magsjuka eller influensa så borde det gått över nu tycker man..

• goldensea

Jag hatar egentligen när folk kommer in med värsta negativa inläggen så jag ska försöka att inte göra det. En av mina två katter blev sjuk för två år sedan. Jag trodde att hon var hängig pga värmen. Det var nämligen precis i början av sommaren. Hon spydde också men bara galla men jag tänkte inte så mycket på det då hennes bror också har en tendens att spy då han tuggar på allt. Efter ca 5 dagar insåg jag att hon varken åt eller drack, då tog jag henne till akuten på djursjukhuset där jag bodde. Där blev jag helt paff då veterinären idiotförklarade mig som inte åkt in med henne tidigare. Tydligen hade hon fått en leversjukdom som var så långt gången att hon inte gick att rädda. De gjorde allt vad de kunde men hon somnade in dagen efter. Jag tror att det var det värsta som jag varit med om.

Jag vill inte oroa dig utan bara säga att jag tycker att du ska ta in din katt till veterinären så att de får titta på henne. Det är ju bättre att ta in henne en gång för mycket och få veta att det bara är nån liten förkylning än att vänta för länge som jag gjorde.

• mona83

Jag tänker nog ringa i morron, gick i tankarna på att göra det ändå. Eller jag ska ringa i morron.
    Det som oroar mig är att hon ska få ett epeleptiskt anfall . Blir hennes 4de som jag vet om. Men okej kan ta det om hon faktiskt behöver hjälp.
    Jag tänkte att det var magsjuka först, katter kan ju få det. Men tycker att nu borde hon iaf vara piggare om det är det.

Har kikat lite extra på henne, ta i henne går inte då klöser hon sönder en.
    Hennes ögon ser så glansiga ut. Sen så tvättar hon sig inte heller. Ett tecken på att hon inte mår bra.
    Nosen kändes torr tyckte jag men hon är jätte sval så det kan inte vara feber. Fast å andra sidan vet jag inte riktigt hur man känner det. Hennes öron var iaf svala....

• Majsan70
    mona83 skrev 2008-11-30 21:46:04 följande:
    Finns inga vetrinärer att ringa här på kvällstid, så får vänta tills i morron bitti . Det som oroar mig om dom vill att jag ska komma med katten är att hon är så skygg att hon blir så stressad och får epelepsianfall . Hon har haft 3 st sen hon kom till mig för ca 3 år sedan, vildkatt från början. Har iofs blivit bättre med anfallen sen hon vart kastrerad. Men hon hade sitt sista anfall i transportburen samma dag hon skulle bli kastrerad, ca 1.5 år sedan.
    Man kan alltid ringa till Agrias veterinär. *tipsar*
Svar på tråden Katt som spyr och är hängig