• Anonym (???)

Bajsar "SKUM"?

Vår bebis på en månad har haft ont i magen två kvällar på rad. Han skriker, och jag ammar, eller så går vi runt och klappar honom i baken.

Är det bra att amma, ifall han har luft i magen?

Är det bättr att klappa honom i baken, massera magen å så?

---

Nu när jag bytte blöja bajsade han på skötbordet-Det kom ut SKUM (gult) alltså det bubblade ut..

Kan det vara nåt "fel"

• Svar på tråden Bajsar "SKUM"?
  • Anonym

vet inte vad det beror på men så gjorde mina barn med ibland.

• Tygtiiger

Amma brukar lindra. Försök att stimulera honom till att äta ur ett bröst ordentligt, så att han får i sig av den proteinrika och feta mjölken som kommer lite senare i amningen - inte bara tre fyra snutt, då får han mjölk som är väldigt rik på socker och kan bilda ännu mer gaser.
    Ge honom minifom innan varje amning, finns receptfritt på apoteket. Det slår sönder gasbubblorna i tarmen så att fisarna inte spänner så.

Massera magen, cykla med benen, bär honom liggande på mage över din underarm (hans huvud i armvecket och rumpan i din hand) och klappa honom rytmiskt och vänligt i rumpan. Försök att hålla er lugna och turas om att bära, skaffa en bärsjal om ni måste bära mycket, det avlastar mycket bättre än en babybjörn.

Att det bubblar ut gult bajs tyder mest på att det är fart på magen. Så länge som han äter, går upp i vikt, är nöjd delar av dagen och skriken kommer vid ungefär samma tidpunkt på kvällarna så kan man utgå från att det är kolik, det suger men går över!

• Anonym (???)
    Tygtiiger skrev 2008-11-30 22:30:39 följande:
    Amma brukar lindra. Försök att stimulera honom till att äta ur ett bröst ordentligt, så att han får i sig av den proteinrika och feta mjölken som kommer lite senare i amningen - inte bara tre fyra snutt, då får han mjölk som är väldigt rik på socker och kan bilda ännu mer gaser. Ge honom minifom innan varje amning, finns receptfritt på apoteket. Det slår sönder gasbubblorna i tarmen så att fisarna inte spänner så. Massera magen, cykla med benen, bär honom liggande på mage över din underarm (hans huvud i armvecket och rumpan i din hand) och klappa honom rytmiskt och vänligt i rumpan. Försök att hålla er lugna och turas om att bära, skaffa en bärsjal om ni måste bära mycket, det avlastar mycket bättre än en babybjörn. Att det bubblar ut gult bajs tyder mest på att det är fart på magen. Så länge som han äter, går upp i vikt, är nöjd delar av dagen och skriken kommer vid ungefär samma tidpunkt på kvällarna så kan man utgå från att det är kolik, det suger men går över!
    Ååå, tack för svar å tips&råd !

han är ju nöjd när han ammas, så då är det ok att ge honom bröstet hela tiden på kvällen då?

I övrigt är han hur nöjd som helst.

ser ungefär ut såhär
    ammar 20-00,
    sover 00-7, (ammar ibland 3-4)
    ammar 7-8,
    sover 8-11,
    ammar 11-12,
    sover 12-15,
    ammar 15-16,
    sover 16-20
  • mamman64

ja låt han ligga vid bröstet så ofta han vill.
    min baby hade oxå magknip och var bara lugn vid bröstet
    så har du möjlighet så låt han ligga o snutta....
    sen tycker jag oxå du skall pröva minifom,för min son så hjälpte det ganska bra
    en sån liten rör sig ju så lite så jag gjorde oxå benövningar, benen ihop,tryckte försiktigt upp mot maggen några ggr o sen ner...bvc har övningar du kan få tips om
    får han ordentligt med mat? kolla vikten

• Anonym (???)
    mamman64 skrev 2008-12-01 00:01:52 följande:
    ja låt han ligga vid bröstet så ofta han vill.min baby hade oxå magknip och var bara lugn vid bröstetså har du möjlighet så låt han ligga o snutta....sen tycker jag oxå du skall pröva minifom,för min son så hjälpte det ganska braen sån liten rör sig ju så lite så jag gjorde oxå benövningar, benen ihop,tryckte försiktigt upp mot maggen några ggr o sen ner...bvc har övningar du kan få tips omfår han ordentligt med mat? kolla vikten
    Då ska jag test minifom imorgon och börja göra mer benövningar. Vikten ser bra ut, ökar 200-300/vecka
    Han är en stor kille, vägde 5200 när han föddes..
  • Anonym (???)

det är ju just det också.. klart jag kan amma och amma, men kanske inte alltid man har möjlighet till det, storebror vill ju också ha lite omvårdnad ibland

• Anonym (???)

men
    skumbajset kan ha med luft i magen att göra då???

• Kyanita

Minifom fungerade inte på lilleman men däremot Semper magdroppar. Kan vara värt att prova om minifom inte hjälper.

• Anonym (???)
    Kyanita skrev 2008-12-01 00:09:58 följande:
    Minifom fungerade inte på lilleman men däremot Semper magdroppar. Kan vara värt att prova om minifom inte hjälper.
    tack, det ska jag komma ihåg
Svar på tråden Bajsar "SKUM"?