Ul v 11. Vaginalt eller ?!?!
Hej!
Jag undrar hur dom gör Ultraljud i vecka 11. 10 + 2.
Är det direkt på magen eller måste man göra vaginalt när det är så tidigt i graviditeten?
Någon som vet?
Mvh Angelica
Hej!
Jag undrar hur dom gör Ultraljud i vecka 11. 10 + 2.
Är det direkt på magen eller måste man göra vaginalt när det är så tidigt i graviditeten?
Någon som vet?
Mvh Angelica
Det sker inte vaginalt i den veckan, då syns bebben på vanligt ul :) När jag gjorde åkte iväg för o kolla så trodde jag att jag var i v9, men var bara i v6. Då var han tvungen o göra vul, men han provade först vanligt, för hade jag varit i v9 så hade det gått. Så du kommer att få göra ett vanligt ul :) Lycka till!
Jag hade tid för det vanliga ultraljudet i v.18 med min sambo, men en vecka innan, i v.17 gjorde jag en provtagning på Kvinnokliniken och då gjorde de ett vaginalt ultraljud på mig. Men det kan ha berott på att hon inte hade full utrustning i det rummet precis just då, jag minns inte riktigt.
Det görs förmodligen vaginalt, även om det går att se på vanligt UL. Jag gjorde VUL i v.12+3 och UL/KUB test dagen efter v.12+4. Mycket bättre resultat (upplösning) med vaginalt ultraljudet. Alla detaljer syntes och även hela skelletet var tydlig. Under vanliga ultraljudet fick BM trycka ganska hård med apparaten för att kunna få en tydlig bild.
angelicas: Tänk på att BM räknar att du nu är i v.10 (de räknar nämligen hela veckor!).
pp08 - Det görs förmodlingen INTE vaginalt... har gjort 2 ultraljud denna graviditet, det första i v10 och det andra nu i v12. Inget vaginalt som sagt.
Första gången var jag på väg och klä av mig och lägga mig i stolen, men läkaren bara skrattade och sa att "det där slipper du nu på ett tag". Enligt min läkare är det fullt synlig från magen runt v 9.
Vi gjorde t.o.m testet där de mäter nackspalten via UL. Och det syntes klart och tydligt...
Det borde vara UL om du är i vecka 11. Jag fick göra UL i vecka 7 och det syntes bra.
Bionic: det beror på utrustningen som finns tillgänglig också (precis som imsevimsig81 skrev). Jag har gjort VUL i v. 6, 7, 8 och även i v.12! Tyckte själv att det vanliga ultraljudet i v.12 var mycket obehagligare än VUL i v.12 eftersom de fick trycka så hård på magen för att kunna få en bra bild av fostret.
Där jag går så kan/gör dom göra vul till vecka 12.