• Emerald88

Stuvade makaroner?

Jag håller på att laga stuvade makaroner från detta recept: www.recepten.se/recept/stuvade_makaroner.html

Men det står ingenting om att man ska hälla över makaronerna i durkslaget sen när dom har kokats färdigt.
    Dum fråga kanske, men jag har faktiskt aldrig gjort stuvade makaroner tidigare. Ska stuvade makaroner hällas över i durkslag när dom har kokats klart?

• Svar på tråden Stuvade makaroner?
  • panzermensch

Jag kokar dem först som vanligt, häller av vatten och tillbaka i kastrull. Sen i med mjölk, lite margarin och mjöl samt salt vitpeppar och lite muskotnöt Sen är det bara röra och fylla på mer mjölk vid behov

• Emerald88
    panzermensch skrev 2008-12-01 14:05:51 följande:
    Jag kokar dem först som vanligt, häller av vatten och tillbaka i kastrull. Sen i med mjölk, lite margarin och mjöl samt salt vitpeppar och lite muskotnöt Sen är det bara röra och fylla på mer mjölk vid behov
    Okej. Det lät något enklare. Tack så mycket!!
  • ludde1

de ska koka i mjölken å då ska man inte hälla av

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ & ♥Pi (bf 27/12)♥ .?:*¨¨*:?.♥
  • ludde1

annars så bukar jag göra en vanlig vit sås till å koka som vanligt

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ & ♥Pi (bf 27/12)♥ .?:*¨¨*:?.♥
  • Grannen

Jg gör precis som i receptet. Skitenkelt. Inget hälla av utan efter ca 25 minuter är det lagon kladdigt.

• CeciliaB

Med de receptet ska man inte hälla av dom....

Jag kokar som vanligt till de är nästan klara och tar lite mjölk mjöl och smör, och kokar upp igen sen r de klart.....
    Man får röra en väldans massa bara...=)

• mbs

Det finns två varianter på stuvade makaroner på idialmakaronspaketet från Kungsörnen.

• Viewsonic

Tycker det blir godare när man kokar i mjölk än att tillsätta stuvning efteråt.

• Karlsson

Och jag tycker tvärtom

Tycker de blir alldeles sönderkokta när de ska koka med mjölk i 25 min. Så jag föredrar stuvning istället, då kan jag få makaronerna al dente

Viewsonic skrev 2008-12-01 15:48:38 följande:
    Tycker det blir godare när man kokar i mjölk än att tillsätta stuvning efteråt.
  • panzermensch

tycker jag med.. blir gröt

Karlsson skrev 2008-12-01 16:09:39 följande:
    Och jag tycker tvärtom Tycker de blir alldeles sönderkokta när de ska koka med mjölk i 25 min. Så jag föredrar stuvning istället, då kan jag få makaronerna al dente
  • miggs

Jag har aldrig gjort stuvade makaroner med mjölk, smakat en gång och det var INTE gott. JAg kör en egen variant och kokar dom som vanligt i vatten, häller av, sköljer i kallt vatten sen tillbaka på spisen och häller över grädde, kryddar efter smak och låter grädden bli fast i makaronerna eller vad man nu ska säga ? Så att det ialf inte blir så rinnigt.
    Så gjorde alltid min mamma och nu gör jag det, väldigt gott!

• Fru KM

Ingredienser
    4 dl makaroner eller 5 dl snabbmakaroner
    4 dl mjölk
    2,5 msk mjöl
    2 msk smör eller margarin (eller olivolja)
    2 krm riven muskotnöt
    2 krm salt
    1 krm vitpeppar
    Tillagning
    Koka makaronerna.
    Gör under tiden ljus sås stuvning till makaronerna. Smält smör i en kastrull och rör ihop med mjölet. När mjölröran är varm så tillsätter du lite mjölk i taget under omrörning och medelvärme. Se till så att du rör ut klumparna. När all mjölk är tillsatt så låter du du redningen - den vita grundsåsen koka i minst 5 minuter. Rör då och då. Akta så att stuvningen inte bränns. Tillsätt riven muskot, salt och peppar. Smaka av och tillsätt ev. mer muskot, salt och peppar.
    Häll av makaronerna och tillsätt dem till stuvningen så har du stuvade makaroner.

Det är ju inte för intet det heter Stuvade Makaroner. Används ju mycket då man har makaroner kvar från en annan middag.

Svar på tråden Stuvade makaroner?