• bisektris

Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver en "discussion essay"?

Om någon här har tid och lust så skulle jag bli glad över lite hjälp med en uppgift i engelska a.
    Jag ska skriva en "discussion essay", som alltså ska innehålla "introduction", "thesis statement", 3 st "body paragraphs" och "conclusion".

Jag förstår ju så klart i stort vad det handlar om, men hittar ingen bra förklaring av vilka regler som gäller för de olika delarna. Om någon här kan detta, och har lust att hjälpa mig med en kort förklaring gällande vad dessa olika delar i en discussion essay går ut på, så vore det underbart.

Jag har ämnet klart och även en väldans massa argument och exempel, men det blir svårt att ställa samman det hela när man inte är hundra på vilka riktlinjer man har att följa.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver en "discussion essay"?
  • bisektris
    Svar på #1
    Ämnet är "Why Men and Women Are Still Not Equal".
    Thesis statement är inte klart, eftersom jag inte är helt hundra på vad som menas. Jag vill ju gärna vara säker på hur det hela ska byggas upp innan jag sätter igång.
    Min tanke är iaf att det ska handla om att kvinnor själva ofta hindrar utvecklingen mot ett mer jämställt samhälle, till exempel genom att behandla män som andra klassens föräldrar.
    Kursboken är verkligen inte alls särskilt tydlig gällande detta, och det fanns ingen lämplig bok inne på biblioteket.
    Det verkar, som jag förstår, inte heller finnas som någon svensk modell som motsvarar denna.
  • Mossagti
    Svar på #2
    "Thesis statement" är den tes du ska driva i din uppsats. Det ska vara ett påstående som visar din ståndpunkt och det är utifrån din tes du ska bygga upp uppsatsen. Alla dina argument ska vara relaterade till ditt thesis statement. Ett thesis statement kan tex vara att "genom att behandla män som andra klassens föräldrar förhindrar kvinnor ett jämställt samhälle".

I din "introduction" inleder du ämnet, ger en snabb bakgrun eller kopplar uppsatsen till något aktuellt ämne tex "trots att feminister kämpat för jämställdhet sedan bla bla bla råder fortfarande bla bla bla". I inledningen kan du också kort beskriva vilka 3 huvudargument du har.

Sedan har du själva uppsatsen och här ska du vara mycket tydlig med att de argument du har är klart åtskiljda. Du börjar med ett huvudargument, ger exempel, anayserar och förklarar det innan du går vidare med nästa.

Sedan gör du samma sak med argument två och tre. Dvs "topic sentence", exempel, analys och förklaring/diskusson innan nästa stycke som inleds med en "topic sentence" etc.

I din conlusion sammanfattar du sedan uppsatsen kort.

I inledningen säger du vad du ska göra, sedan gör du det och i sammanfattningen berättar du vad du har gjort.
  • bisektris
    Svar på #3
    Tack för att du tar dig tid! Jag har börjat lite smått. Här är det jag har hittills. Rubrikerna sk bort, men jag vill vara tydlig. Om du har lust att lämna synpunkter så tar jag emot dem med glädje.

Introduction
    As a mother of two daughters, and as a woman, I frequently reflect over the nature of today?s society and how men and women live by different rules.
    It is a fact that men often earn more money than women, and that women often have to work harder for success. A common conclusion is that men are to blame for this. But are they really?

Thesis Statement
    Women are the ones who are said to have the most to gain from a more equal society, and yet it is women themselves who seem to stand in the way of equality.

Body paragraph 1
    Women often accuse men of not taking enough responsibility for their children. However, according to my experience it is in fact women who are reluctant to seeing men as capable and dependable parents. Many women seem to believe that women are superior to men when it comes to parenting skills. Consequently, women do not allow men to take full responsibility for their children.

Eventuella stavnings- och gramatikfel rättas vid ett senare skede.
  • bisektris

Lägger till att jag enligt uppgiftens instruktioner endastska skriva 150-200 ord, vilket jag redan är på väg att överskrida - trots försök att vara fåordig. Det känns som att den begränsningen hindrar att jag går särskilt djupt med mina argument.

• FOA
    bisektris skrev 2008-12-01 21:36:18 följande:
    Svar på #3Tack för att du tar dig tid! Jag har börjat lite smått. Här är det jag har hittills. Rubrikerna sk bort, men jag vill vara tydlig. Om du har lust att lämna synpunkter så tar jag emot dem med glädje. Introduction As a mother of two daughters, and as a woman, I frequently reflect over the nature of today?s society and how men and women live by different rules. It is a fact that men often earn more money than women, and that women often have to work harder for success. A common conclusion is that men are to blame for this. But are they really? Thesis Statement Women are the ones who are said to have the most to gain from a more equal society, and yet it is women themselves who seem to stand in the way of equality. Body paragraph 1 Women often accuse men of not taking enough responsibility for their children. However, according to my experience it is in fact women who are reluctant to seeing men as capable and dependable parents. Many women seem to believe that women are superior to men when it comes to parenting skills. Consequently, women do not allow men to take full responsibility for their children. Eventuella stavnings- och gramatikfel rättas vid ett senare skede.
    Haller med Komandomamman - bra forklarat.

Din indtroduction bor inkludera dina 3 argument och varfor du valt dessa. Tex. "This essay will start by looking at/outlining/discussing amne 1 bla bla bla, and then amne 2 and finally amne 3.

Skulle ocksa vara mindre personlig (om de inte bett om din personliga asikt). Ta darfor bort alla "I" och ersatt med fakta.

Sist i din conclusion kan du saga att this essay has discussed/looked at bla bla. Se till att din introduction och conclusion inte sager emot varandra - las igenom de direkt efter varandra. Kolla sa att din body tar upp de amnena som din introduction eller conculsion lovar. Dra inte upp nya amnen i din concusion eller forsok losa "varldsproblem". Forsok inte heller tacka 1000 saker utan konsentrera dig pa de 3 amnen du bestamt dig for. Sag till om du vill att ha den "proof read".
  • bisektris
    Svar på #6
    Enligt den (bristfälliga) beskrivningen jag har i boken så är det min egen åsikt jag ska framföra. Det finns ett exempel på en "discussion essay" i boken, och i den finns flertalet liknande, personliga, formuleringar.
    Jag misstänker att detta är en mycket "light" variant av en discussion essay, och att kraven är ganska låga.

Angående att ta upp mina argument i introduktionen så är det inte helle någt som görs i exemplet.

Jag tror att en regelrätt essay blir svår att åstadkomma när man ska använda så få ord.
  • bisektris
    Svar på #8
    Ja du, nu när första utkastet är klart är det 395 ord.
    Jag har mer eller mindre alltid problem med att hålla mängden ord på rätt nivå, men i det här fallet ser jag faktiskt inte hur man ska kunna utföra uppgiften på ett bra sätt utan att överskrida gränsen. 200 ord är ju ingenting.
  • FOA
    Svar på #9
    Jaha! Men da far introduction och conculsion vara max 3 meningar var. Sjalv skulle jag satta igang att skriva for att sen lasa och skriva om, lasa och skriva om etc etc.
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver en "discussion essay"?