• Elisa69

nu i ro slumra in....

Är det någon hâr som kan hela texten till vaggsången "nu i ro slumra in...."?
    Och fôrresten skulle gârna vilja ha en lânk till en sida med en massa barnsånger

• Svar på tråden nu i ro slumra in....
  • Caro Lin e

Vi sjunger den så här, men jag vet inte om det är rätt egentligen :
    Nu i ro somna in, i bädden så fin, som blomman på äng i en gungande säng.
    Och Guds änglar de små, breda vingarna ut och kring barnet de stå till dess natten är slut.

• Tess76

Nu i ro, slumra in, i bädden så fin, som blomman på äng, i en gungande säng.
    Och Guds änglar de små, breda vingarna ut, och för barnet till ro, tills natten är slut.

Nu i ro, slumra in, lilla älsklingen min, ner i kudden dig göm, i din rosiga dröm.
    Tills du väcks lilla vän, nästa morgon igen, tills du väcks lilla vän, nästa morgon igen.

• Elisa69

oh tack så mycket!
    Oskar tystnar på en gång, nâr jag bôrjar sjunga den sången och nu slpper jag nynna på slutet

• Sicali

Åh jag önskar så att jag kunde melodin till
    den sången, den var verkligen fin.

• Pyret05

Sicali, de sjunger den för skrållan i saltkråkan när farbror melker är barnvakt
    De är en ganska vanlig melodi på sängmobiler också.

• Nr3påG

Sjunger inte skrållan"Ack du skön, slummra in, i bädden så fin"? Eller är det jag som minns fel??

• Lio

Jag minns oxå att Skrållan sjunger "ack" nånting. Typ "ack'ur skön..." fast det är säkert fel jag måste kolla in Saltkråkan igen.

• Inexsana

Brahms vaggvisa/lullaby heter den

• kela81

Jag brukar sjunga "ack så skönt, slumra in, i bädden så fin, som en blomma på en äng i en gungande säng. Och guds änglar de små, de snällt titta på, och vakta så barnet sova få" Säkert inte rätt det heller

• Pistou

När jag var liten började vi också sången med textraden "Ack så skönt, slumra in..." men i övrigt sjöng vi samma text som den Caro Lin e ger.

I Saltkråkan sjunger de "Ack hur skönt, slumra in..." tror jag.

• Moj Katile

Jag sjunger åxå den för Adrian. Älskade den när jag var liten å tänkte föra över det till min son!

• kela81

Hittade två andra texter när jag kollade på nätet: Det verkar finnas hur många varianter som helst

"Nu i ro slummra in
    allra käraste min
    låt en ängel ta din hand
    in i drömmarnas land
    och låt tankarna fly
    tills en ny dag ska gry.

Och en ängel du ser
    när i drömmen du ler,
    som i lysande prakt
    vid din säng håller vakt,
    och med kyss på din mun
    vaggar hon dig i blund."

"Nu godnatt lilla vän,
    natten nalkas igen.
    Må i drömmen du få,
    skåda himmelen den blå.
    Och med sol i ditt sinn,
    bryter morgonen in.
    Ja, med sol i ditt sinn,
    bryter morgonen in.

När till ro du dig lagt,
    ljusets änglar slå vakt.
    Och i drömmen du ser,
    Kristusbarnet som ler.
    Sov nu sött, glöm vår värld,
    på din paradisfärd.
    Sov nu sött, glöm vår värld,
    på din paradisfärd."

• skrivglad

Jag har en tredje text:
    Nu i ro slumra in lilla älsklingen min
    ner i kudden dig göm vid din rosiga dröm
    tills du väcks lilla vän nästa morgon igen
    tlls du...

Sicali: Sången finns på Carolas skiva: Sånger för stora o små eller på gamla kassetten Tjorven o Stina sjunger barnvisor.

Svar på tråden nu i ro slumra in....