• Shoegal

Byta till adligt efternamn?

Upptäckte igår att det finns ett adligt efternamn i släkten. Eftersom jag, vid ett ev giftermål, inte är så pigg på att byta till sambons namn som är hypervanligt och han är väl inte så pigg på att byta till mitt hypervanliga namn heller så tyckte jag att det skulle vara kul att börja använda det adliga namnet igen. Men hur är reglerna?

Det är min mammas mormors farmors far som hette detta, hängde ni med? Är det för långt bak i tiden tro? Jag kikade lite på www.prv.se men lyckades inte hitta något.

• Svar på tråden Byta till adligt efternamn?
  • Shoegal

Skatteverkets hemsida blev jag inte mycket klokare av, inte heller sidan på PRV (som jag hade sett förrut)

"Har efternamnet burits i rakt nedstående led inom de senaste 100 åren och varit med i minst två generationer?"

Kanske är jag lite trög, men vad menas? Ja, namnet var med i minst 2 generationer. Men ska det ha burits i rakt nedstående led av den släkten som utmynnade i min mor (som fö är adopterad för att krånga till det ytterligare )??

Jösses vilken byråkrati

• Lady Namárië

Men om det var din mormors farmors far bör det väl inte ha varit inom de senaste 100 åren, eller?

Enklast är nog att ringa PRV och fråga!

• Shoegal

Nej precis. Det var ju på 1800-talet någon gång och det är ju 2000-talet nu Men om det inte måste vara "mitt släktled" som ska ha använt namnet så kanske det funkar.

Ja, lättast är nog att ringa/maila och skriva hur det ligger till så får de räkna ut. Då slipper jag tänka

• Hattifnatt

Adliga namn är nog skyddade och i varje fall förr räknades adliga kvinnors barn med ofrälse ( dvs icke adliga) män inte som adliga, så en gissning är att det kan bli svårt. Men ring patetntverket och fråga!

• JsN

Sedan är det andra regler för adliga namn än för vanliga namn om jag inte är ute och cyklar. Även om du får ta namnet så är jag inte säker på att din blivande får ta det när ni gifter er. Men ring och fråga!

• Shoegal

Jo, att det är andra regler har jag förstått, därför tänkte jag höra här. Men som sagt, det är nog säkrast att kontakta PRV och höra direkt.

Men det är ju ingen brådska, jag har inga planer på att gifta mig än på ett tag

• Betty Boop

Adliga namn får man inte ta. (Kan ju finnas nåt undantag) Jag har ett adligt efternamn och min sambo har ett vanligt son-namn. Om vi gifter oss så får inte han ta mitt efternamn. Det har med titlar och grejer att göra. Alla män i min släkt har titel (baron)och de gifta kvinnorna (baronessa). Jag som är ogift har ingen titel, för att få någon måste jag gifta mig med någon som är adlig. Alltså kan inte min sambo ta mitt namn för titeln baron måste man födas till. Detta låter stenålders men det är gamla regler som lever kvar. Trots alla krusideuller är de flesta adliga ändå vanliga medel-svenssons.

• Shoegal

Åfasen. Jaja, det hade varit kul, men inget måste

• Lilltessan

Om det är ett von-namn får det bara gå två generationer tillbaka (tror jag). Min farfars farfar hade ett von-namn och det får jag inte ta. Däremot om det hade varit min farfars...

Svar på tråden Byta till adligt efternamn?