• Anonym

Är det så svårt eller att säga grattis?

Jag fattar inte, idag fyller min son år och ingen förutom jag och pappan har sagt grattis till han. Ingen har kommit, ringt, skickat sms eller skrivit på msn. Varför är det så svårt att säga grattis? visst han förstår det säkert inte än men man kan väl säga det ändå. På min msn står de att han fyller år, flera år ute på msn tom släkningar och ingen skriver något.
    Visst några på sonens pappas släkt var här i lördags och firade han det uppskattar jag men de kan väl oxå säga grattis på han dag?

• Svar på tråden Är det så svårt eller att säga grattis?
  • Anonym

Hur gammal är sonen?
    Har ni bjudit hem folk?

• marjalena

Hur mycket fyller sonen?

• Anonym

Han blir 3år. Nej det är ingen som ska komma idag. De enda som vi har som bor i samma stad är sonens pappas släkt.

• Anonym

Men om ni inte bjudit någon så kan du u inte bli sur för att ingen kommer? Och om de firade honom i helgen så har de ju sagt grattis?

• marjalena

Va tråkigt! Kommer inte någon från pappans släkt hem och grattar heller? Bor du tillsammans med pappan? Om inte, kommer han och kalasar med er?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-12-01 15:06:34 följande:
    Men om ni inte bjudit någon så kan du u inte bli sur för att ingen kommer? Och om de firade honom i helgen så har de ju sagt grattis?
    Nej jag är inte sur för att ingen kommer för att fira han det är jag verkligen inte. Men jag tycker att man kan höra av sig på något sätt, ringa, skicka sms eller skriva på msn och bara skriva ungefär "du får hälsa grattis till han"
    Tycker att man kan säga grattis iaf på något sätt just när det är den dagen han fyller år
  • Anonym
    marjalena skrev 2008-12-01 15:07:32 följande:
    Va tråkigt! Kommer inte någon från pappans släkt hem och grattar heller? Bor du tillsammans med pappan? Om inte, kommer han och kalasar med er?
    Nej de kommer inte komma någon hem till oss och gratta han. Fast pappans släkt var här i lördags och grattade han så det är ju okej. Men jag tycker iaf att de kan ringa eller smsa och säga grattis.
    Vi bor med pappan och han sa grattis flera ggr om idag. Så fick han ett paket av oss idag med (resten fick han i lördags). Så jag och pappan har iaf firat han idag.
  • Anonym

Då är det mer för din egen skull än för hans skull?
    Är du själv noga med att gratta alla vänners barn just på födelsedagen?

• marjalena

Ja men då har ni ju kalasat iaf! Han är säkert nöjd med att ha fått paket och blivit firad! Men jag förstår att du gärna skulle vilja att någon ringde eller hörde av sig på annat sätt just idag.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-12-01 15:10:46 följande:
    Då är det mer för din egen skull än för hans skull?Är du själv noga med att gratta alla vänners barn just på födelsedagen?
    Ja jag är väldigt noga med att gratta mina vänners barn och släkningas barn, även de vuxna. Men just barnen är jag mer noga med.
    Ja de kanske är mest för min egen skull som jag vill att de ska gratta han. Men sedan vill jag inte att de ska strunta i att gratta han när han blir äldre och förstår mer.
  • Anonym (E)

Känns som att det är för din egen skull du vill att dom ska gratta.

• Anonym
    marjalena skrev 2008-12-01 15:13:20 följande:
    Ja men då har ni ju kalasat iaf! Han är säkert nöjd med att ha fått paket och blivit firad! Men jag förstår att du gärna skulle vilja att någon ringde eller hörde av sig på annat sätt just idag.
    Ja han var riktigt glad både i lördags och idag när han fick paket att öppna och leker med de nya sakerna för fullt.
    Tack att du förstår mig! Då är jag inte helt dum iaf som tycker att man iaf kan säga grattis på ett eller annat sätt. När sonens kusin fyllde år nydligen (då firades han några dagar innan han fyllde år, kanske ska säga med att de är kusin från pappans sida). Iaf då ringde alla från pappans släkt och gratta han på hans födelsedag och han blev 1år.
  • Anonym (men Gud)

Men han har blivit firad!!!!
    Snälla nån. Inse att andra har sina egna liv med egna prioriteringar! Ditt barn är centrum i DITT liv , men inte i andras liv. Om din son är nöjd så borde det räcka för dig!

• Anonym

Anonym (men Gud) skrev 2008-12-01 15:24:33 följande:

Men han har blivit firad!!!!Snälla nån. Inse att andra har sina egna liv med egna prioriteringar! Ditt barn är centrum i DITT liv , men inte i andras liv. Om din son är nöjd så borde det räcka för dig!
    Ja han har blivit firad det vet jag och det har jag skrivit här med. Men att de ska vara så svårt att tex skriva på msn när man är där inne och bara skriva grattis när de även står att han fyller år. Det är väl inte så svårt, eller jo tydligen är de det. Tänk om det är såhär när han är större och förstår mycket mer och undrar varför ingen annan än hans föräldrar säger grattis på hans födelsedag`? Hur ledsen kommer han inte bli då?
  • YoCheri

Eh, om jag firat ett av barnen i släkten så HAR jag sagt grattis. Sen om han fyllde år i veckan före eller efter spelar ingen roll.

Mormor/farmor kanske jag skulle bli lite förvånade om dom inte hörde av sig den dagen barnet fyller år... men bara lite för barnet blir ju uppvaktad en annan dag av dom.
    "Tänk om det är såhär när han är större och förstår mycket mer och undrar varför ingen annan än hans föräldrar säger grattis på hans födelsedag`? Hur ledsen kommer han inte bli då?"
    Inte ett enda dugg om inte Du lär honom att bli det. Dvs om han blir uppvaktad en annan dag av farfar/morfar gänget. Om däremot era föräldrar struntar i att han fyller år kanske  han blir lite ledsen...
  • Anonym (men Gud)

Men varför ta ut nåt i förskott? Det behöver inte bli problem när han är större. Och hur mkt större förresten är det du tänker på?
    När han är 5? 7? 9? När han börjat skolan lär han blir firad av klasskamraterna.... Och innan han börjat skolan så kanske han inte ens bryr sig! Min 5-åring bryr sig inte om det "bara" är vi i familjen som säger grattis. Huvudsaken är att han fått sina presenter ha ha ha.... Dom stora barnen blir firade i skolan, man sjunger alltid för dom som fyller år och alla säger grattis.

Huvudsaken för barnen brukar vara just att få presenter men vilken dag det sker på brukar inte spela nån roll! Det är vi vuxna som är "mer duktiga" på att hänga upp sig på sånt.

Det är samma sak med julafton. Ungarna bryr sig inte om "julafton" firas den 23:e med mormor och 24:e med farmor eller "bara" den 25:e, som vi gjort ibland för att vi båda jobbat natt eller så.

Barn bryr sig inte om exakta datum! bara dom får presenter så är dom nöjda!

• Anonym

Fast varför ska de säga grattis på msn - han sitter väl inte där??
    Jag tycker att du reagerar på nåt helt i onödan. att inte alla hr av sig idag betyder inte att de inte kommer att hra av sig framtida födelsedagar (för då är han större). Om ni absolut vill att han ska bli firad av andra än ni på fdelsedagen - fira honom då den dagen.

• Anonym (E)

Ja jag håller med. Det är faktiskt riktigt löjligt. Du beter dig som ett barn. Och som sagt, om du gör det till ett problem så kommer det ju BLI ett problem. Väx upp!

Svar på tråden Är det så svårt eller att säga grattis?