• Millan81

Kan jag begära pricktest för att se allergier av födoämnen?

Min dotter är 10 månader och har under en tid nu varit jätte lös i magen och gått ner vikt och är allmänt grinig. Vi har provat att utelsuta mjölk ur kosten mm men inget verkar göra det bättre. Kan jag begära att de gör ett pricktest på henne? Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Kan jag begära pricktest för att se allergier av födoämnen?
  • Viewsonic

Be dem ta ett blodprov istället.

• Triple Trouble

ja, ring någon barnläkarmottagning bara så får du träffa en läkare. Sjuksköterskorna gör sen ett pricktest.

• Blå Flygare

Jag hade stått på mig för att få barnet testat på barnmedicin. Sen kan man hoppas att läk vet bättre än mig vilka test som är lämpliga Kan vara allergi eller glutenintollerans, säkert också maginfektion mm mm.

• Blå Flygare
    Viewsonic skrev 2008-12-01 14:53:27 följande:
    Be dem ta ett blodprov istället.
    Varför då? Pricktest ger svar direkt, vid RAST får man vänta i drygt en v. Inte kul när barnet mår dåligt! Och båda testen är ju lika otillförlitliga.
    I så fall be om pricktest först, och om det inte ger utslag be om RAST också.
  • Viewsonic
    Blå Flygare skrev 2008-12-01 14:55:52 följande:
    Varför då? Pricktest ger svar direkt, vid RAST får man vänta i drygt en v. Inte kul när barnet mår dåligt! Och båda testen är ju lika otillförlitliga. I så fall be om pricktest först, och om det inte ger utslag be om RAST också.
    Läkaren sa att pricktest är omodernt.
  • Millan81

Vi ska på BVC imorgon och då ska jag be hon hjälpa mig att få ett prickstest. Pratade nämligen med barnkliniken och de sa att jag ska ge henne mindre mat och se om hon slipper få upp överflödet. Glömde ju skriva att hon spyr LITE efter mat och ibland även mellan...

• Millan81

Vi ska på BVC imorgon och då ska jag be hon hjälpa mig att få ett prickstest. Pratade nämligen med barnkliniken och de sa att jag ska ge henne mindre mat och se om hon slipper få upp överflödet. Glömde ju skriva att hon spyr LITE efter mat och ibland även mellan...

• Triple Trouble

sa barnläkarmottagningen det när hon har gått ner i vikt? låter jättekonstigt att de inte tog det på allvar. Min ena kille hade gastrofal reflux och spydde jämt och stort, men han har aldrig gått ner i vikt, däremot stod han stilla en period när det var som värst.

Millan81 skrev 2008-12-01 14:58:48 följande:
     Pratade nämligen med barnkliniken och de sa att jag ska ge henne mindre mat och se om hon slipper få upp överflödet. Glömde ju skriva att hon spyr LITE efter mat och ibland även mellan...
Svar på tråden Kan jag begära pricktest för att se allergier av födoämnen?