• emiiiily

Jaha ska man börja gräva sin egna grav nu? Massagestol

Jo på jobbet har dem ju en sån massagestol, som jag utan att tänka på det gick och satte mig i idag på min rast, och hann ju sitta lite mer än 10 min innan jag tänkte att fan detta var ju kanske inte för bra!

Så hur farligt är detta? har jag förstört allt nu? sitter och är ledsen och livrädd, vill inte förlora min bebis ju. :(

Är i vecka 16 (15+3)

• Svar på tråden Jaha ska man börja gräva sin egna grav nu? Massagestol
  • Teskedsmamman

Varför då?

Nä, en sådan stol tror jag KNAPPAST dödar ditt barn... djupa massager är inte bra under de tre första månaderna, men dem har du passerat med marginal och dessutom kan knappast en massagestol ge djupmassage... den är mest för njutnings skull

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • ängelfrånhelvetet

det ska inte vara någon fara. det är vid upprepade "behandlingar" som det kan hända något...

• emiiiily

nej tänkte ju inte direkt att själva massagen är skadlig för bebisen, men om det kunde sätta igång saker eller förstöra ngt?
    :/

Teskedsmamman skrev 2008-12-01 16:58:22 följande:
    Varför då?Nä, en sådan stol tror jag KNAPPAST dödar ditt barn... djupa massager är inte bra under de tre första månaderna, men dem har du passerat med marginal och dessutom kan knappast en massagestol ge djupmassage... den är mest för njutnings skull
  • Howdahkan

Var det en sådan som knåddar eller som vibrerar?

• emiiiily

Det var en sån som knåddar

Howdahkan skrev 2008-12-01 17:00:56 följande:
    Var det en sådan som knåddar eller som vibrerar?
  • Teskedsmamman
    emiiiily skrev 2008-12-01 16:59:38 följande:
    nej tänkte ju inte direkt att själva massagen är skadlig för bebisen, men om det kunde sätta igång saker eller förstöra ngt? :/
    Nä, det som kan hända är att du får ökad oxytocinutsöndring men det krävs även nivåer av andra hormon för att det ska sätta igång en förlossning, och dessutom mycket högre nivåer av oxytocin än vad massagen kan ge...
  • Stark Längtan83

jag tror inte det är jätte bra men du behöver knappast vara orolig...det är olika rön det dära.. en del tror massage är okej och andra inte...jag har arbetskamrater som inte är gravida som inte klarar av att sitta i den för det påverkar dom för mycket de blir yra och mår illa och sånt.vissa påverkar det mindre och andra mer. jag går på vanlig massage 1 gg per månad och tror att det e okej.min massör vill inte massera ryggslutet men jag vet inte varför. med en sån där stol så e det svårt att undvika. på jobbet kan man lägga en mjuk kudde imellan stolen och din rygg så knådar den mindre. jag tror vilket som e okej ändå...skön e den iallafall

• emiiiily

Okej, så då kan jag förhoppningsvis slappna av och försöka återgå till normalt tillstånd.

Och inte sätta mig i stolen igen innan bebisen kommit. ^^

Teskedsmamman skrev 2008-12-01 17:04:48 följande:
    Nä, det som kan hända är att du får ökad oxytocinutsöndring men det krävs även nivåer av andra hormon för att det ska sätta igång en förlossning, och dessutom mycket högre nivåer av oxytocin än vad massagen kan ge...
  • Snuppsanne

i massagestolen på mitt jobb står det att den skall inte användas i slutet av grav. jag masserar bara övre rygg och nacke nu för att vara säker...

• emiiiily

Den stolen vi har så har dem ju inte lämnat ngn anvisning eller ngt till, letade efter den när jag kom på mig själv. Egentligen inte så himla smart, ska nog säga till på jobbet att dem ska lägga fram den så man kan läsa i den vad de står.

Snuppsanne skrev 2008-12-01 17:10:29 följande:
    i massagestolen på mitt jobb står det att den skall inte användas i slutet av grav. jag masserar bara övre rygg och nacke nu för att vara säker...
  • Teskedsmamman
    Stark Längtan83 skrev 2008-12-01 17:07:41 följande:
    jag tror inte det är jätte bra men du behöver knappast vara orolig...det är olika rön det dära.. en del tror massage är okej och andra inte...jag har arbetskamrater som inte är gravida som inte klarar av att sitta i den för det påverkar dom för mycket de blir yra och mår illa och sånt.vissa påverkar det mindre och andra mer. jag går på vanlig massage 1 gg per månad och tror att det e okej.min massör vill inte massera ryggslutet men jag vet inte varför. med en sån där stol så e det svårt att undvika. på jobbet kan man lägga en mjuk kudde imellan stolen och din rygg så knådar den mindre. jag tror vilket som e okej ändå...skön e den iallafall
    Det finns akupunktur/akupressurpunkter i höft/slutryggsområdet som kan ha till effekt att förlossningen kommer igång för tidigt... kompisen är akupressör och det fick han lära sig och han var noga att undvika dem när jag var gravid...
  • Lund 78

Fantastiskt bra länk till Growing People! Alla ni som avråder från massage borde läsa den. Som sagt, det finns inga vetenskapliga belägg för att massage skulle vara skadligt!

Att säga till någon som suttit i massagestol att "det var säkert inte bra" är bara elakt när man överhuvudtaget inte vet vad man pratar om.

• emiiiily

Är man rädd och ledsen så är det aldrig kul att höra "det var säkert inte bra" osv.

• frk Carlsson

Jag tog hur mkt massage som helst under bägge mina graviditeter, både tidigt och sent. Min kille är svinbra på att massera och vi talar om ganska hårdhänt sådan också, det är lite thai-massage stil över hans massage. och mkt rygg och ryggslut osv eftersom jag hade mkt besvär med rygg och diskar bägge ggr. Inga problem! Däremot jävligt skönt och avkopplande och precis vad man behöver när man känner sig tung och sliten.

TS, du behöver inte vara orolig alls.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • e som i elin

Jag pratade om en massör om massage. Hon sa att det inte finns några belägg för attt det skulle vara någon fara - snarare tvärt om. Däremot är vissa försiktiga med massage i ryggslut och mage de första 12 v. Detta beror på att missfall är så vanligt ochatt de inte vill riskera att den som blir masserad kopplar samman massagen och missfallet.

Så sitt du lungt i stolen, men lyssna på sin kropp!

• Dollars matte

Vi har också en massagestol på jobbet, vi sitter i samma lokaler som ett företag som säljer sådana så jag har pratat med säljarna om detta. Tillverkarna själva avråder gravida från att använda den överhuvudtaget, men det är troligtvis bara för att hålla ryggen fri ifall något skulle hända eftersom det inte finns någon forskning om hur just dessa stolar kan påverka gravida och foster. De har dessutom sitt utvecklingskontor i USA, så antagligen kommer rekommendationen därifrån med tanke på alla stämningar de kan få på sig annars.
    Som har skrivits i tråden så kan det sätta fart på sammandragningar som i värsta fall kan dra igång en förlossning, men det krävs ju att kroppen i övrigt är mogen för det (om inte något är fel och då hade det hänt förr eller senare ändå).

Så TS, vore det någon fara för din del hade du märkt det redan, oroa dig inte! Vanlig massage hos en massör är nog dock bättre, där kan man ju direkt tala om ifall något känns konstigt och fel och massören vet vad han bör undvika.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
Svar på tråden Jaha ska man börja gräva sin egna grav nu? Massagestol