Vad är skillnaden?
Var i affären och tänkte handla lite "nytt" men vad är skillnaden på couscous och bulgur?
Det ser likadant ut och tillagas på samma vis?
Var i affären och tänkte handla lite "nytt" men vad är skillnaden på couscous och bulgur?
Det ser likadant ut och tillagas på samma vis?
couscous är som pasta, fast små korn.
Bulgur är väl inte något som är bakat? utan mer en växt, eller nåt? Dessutom större korn.
Bulgur är det nyttigare valet, och dessutom godare.
Jag har hört att Bulgur är nyttigare än couscous. Båda finns i fullkornsvariant tror jag.
Dom smakar inte likadant bulgur är lite större korn som består av vetekornets alla delar och inehåller bla mer proteiner och fibrer.
Jag tycker bulgur är mycket godare. Den är också lättare att göra goda sallader på än couscous. Couscousen faller inte isär lika bra som bulgur utan blir lätt en stor klump av....
Eisa har rätt. Couscous är pasta i kornform, medan bulgur är krossat vete. Bulgur smakar mer nötaktigt och är fastare i konsistensen. Vulgur finns i flera olika "storlekar" grov, mellan och fin.
Haha, detta var ju kul att läsa!
Couscous är gjort av durumvete, bulgur är matvete! De innehåller lite olika mineraler och vitaminer och bulgur har lägre GI än couscous och ska kokas längre. Helt olik smak också, men båda används till samma sak!
"Couscous tillverkas normalt av durumvete som blandas med vatten och formas till små korn. Kornen blandas med mjöl för att de inte ska klumpa ihop sig. Efter det torkas kornen och överblivet mjöl silas bort. De korn som inte är tillräckligt stora fuktas med vatten igen och blandas med mjöl. På så sätt ökar alltid kornstorleken och processen fortgår på det sättet till dess att alla korn är av en viss kornstorlek. I vissa fall tillsätts salt i tillverkningen."
"Bulgur är en matvara som härstammar från mellanöstern och består av durumvete som förkokats, torkats och krossats. Bulgur liknar couscous men i bulgur bevaras en större del av vetekornen, vilket gör bulgur mer närings- och fiberrikt. Bulgur är ett lättanvänt livsmedel eftersom det går fort att tillaga och är mycket lagringståligt."
couscous är gjord av semolina ,precis som pasta (riktigt eller mannagryn.)Couscous ska man helst inte köpa färdigt ,utan göra själv ,då klibbar det inte lika mycket ,couscous ska man äta med fingrarna så det ska klibba lätt,pecis som med klibbigt ris som man äter med pinnar.
Jag tycker att couscous är godare.