• vera82

Fråga angående bröllopsmat!

Jag och min sambo har börjat fundera på att gifta oss.
    Det ska inte bli ett dyrt bröllop men ändå fint och speciellt.Vi tänkte ha det i kyrkan och funderar på att ha festen hemma hos hans föräldrar i trädgården i sommar.
    Då till frågan.Vad kan man ha för mat-3 rätters som inte blir allför dyrt men ändå speciell och ska kännas lite lyxig men ingen ska behöva stå vid spisen och missa festen.
    Vad gör man?

Massa tips mottages gärna.

• Svar på tråden Fråga angående bröllopsmat!
  • Petrellie

Vill du absolut ha 3-rätters sittande middag? Annars tycker jag att en buffé passar bäst till trädgårdsfest. Antingen köper du kallskuret, potatissallad mm och kanske ber någon kompis lillasyster + kompis hjälpa till att fixa före och under festen.

Om ni vill laga själva finns det ju massa god och festlig buffémat som kan lagas i förväg och serveras kall eller ljummen.

Som efterrätt kan man också göra som en buffé om ni inte vill köpa en bröllopstårta.

Kanske ni har några vänner/familj som kan laga mat eller baka istället för att ge bröllopspresent.

• Thursday

Håller med föregående talare, varför inte buffé? Om man gärna vill ha det lite mer "3-rätters-aktigt" kan man göra som vi gjorde: en tallrik kall soppa, gazpacho, stod framdukad på borden. Sen var det buffé till "huvudrätt" och sen ställdes desserten också fram på bufféborset och så fick folk hämta den.

Det enda sättet som ingen behöver stå vid spisen är ju om allt är kallt. Då får ändå någon duka fram, men det går ju göra klart på ett annat sätt.

• vera82

Jo jag har tänkt lite på buffé men vill inte att det ska bli en massa spring in i köket,att nån måste fixa med maten sen vet jag inte alls vad man kan ha i en buffé.Vill ha det lite lyxigt fast billigt,eller det kan iaf se lyxigt ut inte bara rostbiff och potatissallad.

• vera82

Man kanske kunde ha nån salladsbuffé och nån varmrättsbuffé och sen bröllopstårta??

• Thursday

Alltså, buffé innebär ju egentligen bara att maten står uppdukad och folk tar själva istället för att få den serverad vid bordet. Du kan ju ha vilka maträtter som helst på en buffé. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du inte vill ha spring i köket, eller att någon ska fixa - alternativet är väl att servera maten till gästerna och det är ju garanterat mer arebtskrävande.

Vad gäller tema så kan man ju välja vad som helst - det beror på vad ni gillar. Vi hade catering, men hade medelhavsstuk på den.

vera82 skrev 2008-12-01 19:43:06 följande:
    Jo jag har tänkt lite på buffé men vill inte att det ska bli en massa spring in i köket,att nån måste fixa med maten sen vet jag inte alls vad man kan ha i en buffé.Vill ha det lite lyxigt fast billigt,eller det kan iaf se lyxigt ut inte bara rostbiff och potatissallad.
  • vera82

Vad kostar det med catering ungefär?
    Jag menar att om man ska ha varm mat så måste ju nån springa i köket hela tiden men jag skulle gärna ta emot tips på mat som inte behöver lagas.Kanske bara värmas på lite isf.

• Petrellie

OK, här kommer ett långt svar.

Jag har inte gjort just en bröllopsbuffé men har gjort många andra. Jag förstår absolut att du inte vill ha rostbiff och potatissallad på ditt bröllop! En italiensk buffé är gott och lyxigt.

Parmensanpajen är väldigt gott, man gör som en vanlig paj men använder parmesan istället och lägger i små soltorkade körsbärstomater.

Vill du pyssla riktigt är det ju fint och gott att göra småpajer i mazarinformar så att alla får varsinn liten paj. Enklast då är att använda färdigkavlad smördeg.

En variant på mozzarella/tomat som ser väldigt snyggt ut är ju att sätta cocktailtomater och cocktailmozzarella på stora tandpetare eller platsspett och sedan rulla dem i en dressing av olivolja, hackad basilika och salt/peppar.

Om du har crostini med olika röror till (tapenade, räkröra osv) tycker jag du ska låta folk lägga på röran själv. Crostinina mjuknar väldigt fort och blir lite slabbiga och man har en buffé som ska stå framme och folk får småäta under kvällen.

Om du vill ha lite kallskuret kan man ju ha parmaskinka, salami, mortadell osv och goda ostar till. Eller så kan du rulla in bitar av t ex taleggio (smakrik "kittost" av typen brie) i parmaskinka.

Jag brukar göra små smördegspiroger till mina bufféer ibland. Bra som vegerariska alternativ. Fyll med svamp och parmesan eller bladspenat och ricotta.

• Thursday
    vera82 skrev 2008-12-01 19:49:07 följande:
    Vad kostar det med catering ungefär? Jag menar att om man ska ha varm mat så måste ju nån springa i köket hela tiden men jag skulle gärna ta emot tips på mat som inte behöver lagas.Kanske bara värmas på lite isf.
    Catering kan ju kosta vad som helst Hur långt är ett snöre liksom? Har haft indisk buffé för max 80 kr per person, och sen finns det ju till tusentals kronor per kuvert på riktigt flotta ställen. Tror att vi betalade dryga 200 kr per kuvert.

Om det är genomförbart utan alltför mycket spring beror ju väldigt på hur många gäster ni har. När jag fyllde 30 lagade vi allting själva till dryga 40 gäster på öppet hus och det hade jag inte velat göra på min bröllopsdag för det var ett evigt spring, och då var nästan allt klart. Vi hade lite lyxigare sallad, bulgursallad, minpajer med fetaost, marinerad kall fläskfilé, kycklingspett, hummus och brödpinnar.
  • vera82

Allting låter supergott.Det värsta är att när man aldrig har gjort rätterna förut är man rädd att det blir fel men det lutar nog åt nån lite lyxigare buffé men om jag gör det själv vet jag inte.Pengarna kanske rinner iväg om man kör med catering.Har aldrig gjort det förr.Kan man beställa en italiens buffé av dom? Noll koll!!

• vera82

Vi hade nog inte tänkt mer gäster än 50 iaf.

• Jojo 85
    vera82 skrev 2008-12-01 19:49:07 följande:
    Vad kostar det med catering ungefär?Jag menar att om man ska ha varm mat så måste ju nån springa i köket hela tiden men jag skulle gärna ta emot tips på mat som inte behöver lagas.Kanske bara värmas på lite isf.
    vet inte exakt vad det kostar, mn det kan du kolla på nätet. det blir ju billigare om du inte behöver serveringspersonal.

buffé i trägården är väl mysigt. vi har alltid buffé på midommarafton på landet i trädgården. då kan man ju mingla samtidigt.

själv så bekostade vi vårt bröllop lite mer och hyrde in oss på restaurang med trerätters och bröllopstårta med serveringspersonal. det var super men tror inte det blir mindre lyckat med en buffé i trädgården

man kan ju beställa mat från ica tex. som man får hämta själv. dom gör även tårtor. priserna har jag inte stenkoll på men det kanske kan vara billigare än catering.

lycka till
  • Thursday

Det bästa är ju att först göra en budget och fundera ut vad man har råd med och sen anpassa sig efter det. På det stället vi hade vår fest tar de t.ex. 160 kr per person för en buffé med följande:

Räkcocktail med mango, lime och koriander
    Sesampanerade laxkuber med avokadosalsa
    Minipaj med ruccola och solrosfrön
    Tomatcouscous med oliver och ädelost
    Sallad med säsongens grönsaker
    Dijon- och honungsdressing
    Bröd, smör och tapenad

vera82 skrev 2008-12-01 19:55:35 följande:
    Allting låter supergott.Det värsta är att när man aldrig har gjort rätterna förut är man rädd att det blir fel men det lutar nog åt nån lite lyxigare buffé men om jag gör det själv vet jag inte.Pengarna kanske rinner iväg om man kör med catering.Har aldrig gjort det förr.Kan man beställa en italiens buffé av dom? Noll koll!!
  • Howdahkan

Gör upp en egen meny med det du vill bjuda på och så begär du offert från olika catering firmor och kollar priset det rör sig om och beslut där efter hur du vill göra.
    Sen finns det nog alltid en väns vän (vänner) man kan "anställa" billigt att servera eller plocka fram allt vart efter..

Svar på tråden Fråga angående bröllopsmat!