Anonym (rädd) skrev 2008-12-01 20:56:41 följande:
Vilka enormt fina svar...det är helt underbart att höra att jag inte är den enda som är så här knasig...våga satsa: vilket intressant inlägg..! Och att ni klarat 10 år trots att du tänkt kring detta i perioder....Bör man prata med sin partner om detta eller är det alldeles för elakt? Han är ju min bästa vän, men samtidigt kanske jag måste hålla detta för mig själv ändå......hur gjorde ni?
Hahaha, nu inser jag att det låter som om jag försöker motivera mig själv till att min man är rätt för mig ofta - det gör jag inte

Men att jag gjort det i perioder då vi haft det jobbigt, det är sant. Det är ju också en slags vardagsflykt inser jag, att fundera på om gräset skulle vara grönare någon annanstans.
Min erfarenhet är att det är bra att prata, men inte prata för mycket. Man måste ju kunna vara ärlig och öppen i ett förhållande, men hur ärlig och öppen beror nog på vem man är tillsammans med också, såklart.
Min man, som också är en analytisk grubblare som jag faktiskt

har desutom gett mig ett av de bästa tipsen någonsin för folk som oss. Hans tips är att man ska tänka på ett problem fem minuter om dagen, inte mer. Kan man inte lösa det på fem minuter kommer man inte kunna lösa det den dagen i alla fall och då kan man lika gärna ta en paus ifrån det och tänka på igen i fem minuter nästa dag istället. Och så vidare.
Har man akuta problem fungerar inte detta råd så bra kanske, men om man är en allmängrubblare som ofta snöar in i funderingar är det faktiskt ganska effektivt. Nu säger inte jag att du, ts, är en analytisk grubblare men om du känner igen dig i det kanske rådet kan vara till hjälp