• Amarone Classico

Är kön en social konstruktion?

Jag läste någonstans att kön är en social konstruktion. Stämmer det?

I så fall, hur kommer det sig att:

vi har delvis olika organ, både yttre och inre?vi har olika uppsättningar hormoner?världsrekorden i olika sporter skiljer sig åt för män resp. kvinnor? Visst förstår jag att mycket av våra olikheter kan bortförklaras med uppfostran, samhällets normer mm, men inte allt väl?

Jag är inte ute efter att vara ironisk eller provocera - jag är uppriktigt nyfiken på hur man tänker när man inte tror på en biologisk skillnad mellan könen!

Så, upplys mig
    Amarone Classico - because you're worth it!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-03 22:42
    Jag har skrivit det i ett inlägg, men eftersom de så lätt försvinner i mängden förtydligar jag här också:

Jag menar verkligen KÖN, inte genus! Det beror på att jag läste just den meningen någonstans och började fundera
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är kön en social konstruktion?
  • astalacasta

Kön är biologiskt.
    Genus är däremot en social konstruktion, dvs en massa sociala föreställningar om vad som hör till respektive kön som många felaktigt kopplar ihop med det biologiska könet.

• Hemligalåda
    astalacasta skrev 2008-12-01 21:30:47 följande:
    Kön är biologiskt. Genus är däremot en social konstruktion, dvs en massa sociala föreställningar om vad som hör till respektive kön som många felaktigt kopplar ihop med det biologiska könet.
    Existerar det verkligen?
  • Nazeeya

Självklart är inte könet i sig socialt. Det är ju biologiskt, vi är fysiskt/biologiskt olika.
    Men genustänkande är en social konstruktion.

• smartdum

Kön är biologiskt medan genus är en social konstruktion
    Begreppet kön syftar i första hand på den biologiska distinktionen mellan kvinnor och män, dvs. särskiljandet mellan kvinna och man med utgångspunkt i anatomiskt kön, medan begreppet genus syftar på det socialt inlärda beteende och förväntningar som skiljer feminint från maskulint, dvs. det sociala könet. Socialt kön skapas i vårt dagliga samspel med andra människor och genomsyrar i stort sett alla aspekter av våra liv. Genus reproduceras i vardagliga handlingar. Begreppet genus går inte att separera från den övriga samhälleliga kontexten och inrymmer således flera aspekter såsom t.ex. etnicitet, klass, sexuell läggning som tillsammans med genus spelar in i bestämmandet av en människas identitet.

• Amarone Classico

Hm, ni får tycka att jag är dum, men jag är helt novis på det här området

Kan alltså en biologisk man ha det sociala könet kvinna? Eller hänger de alltid ihop?

• smartdum

Såå tråkigt kan jag skriva. Lätt att falla tillbaka på tentamensjargong

• smartdum
    Svar på #5
    Precis så kan det vara. Du kan ju tänka dig hur t.ex. transsexuella kan uppleva sig som kvinnor men födda med penis (förenkling)
  • Amarone Classico
    smartdum skrev 2008-12-01 21:46:43 följande:
    Svar på #5Precis så kan det vara. Du kan ju tänka dig hur t.ex. transsexuella kan uppleva sig som kvinnor men födda med penis (förenkling)
    Ah, ja

Kul att lära sig lite nytt, inklusive din jargong
  • smartdum

jag måste lämna fl för kvällen , men ska kolla vad folk tycker imorgon, alltid spännande . Här är tips på en bra bok som behandlar ämnet. Boken heter Gender. A sociological reader och författaren heter Jackson om jag minns rätt.

• astalacasta

Amarone Classico skrev 2008-12-01 21:43:24 följande:

Hm, ni får tycka att jag är dum, men jag är helt novis på det här området Kan alltså en biologisk man ha det sociala könet kvinna? Eller hänger de alltid ihop?
    För att krångla till det ytterligare så kan man säga att det dessutom kan finnas ett "mentalt" eller självdefinierat kön som är ett annat än det biologiska, så som är fallet för transpersoner, som föds in i "fel" kön.

Så i princip så kan ju en person vara född till kvinna men känna att hennes biologiska kön borde vara man. Hans sexualitet hänger ihop med det upplevda biologiska könet, men behöver ju inte betyda att han är heterosexuell och tänder på kvinnor, utan han kan ju vara homosexuell också.

Och sedan kommer det sociala könet, genus, in i bilden. Genus har inte att göra med hur den här individen upplever sin könstillhörighet, utan mer med hur den här personen kommer att agera i relation med resten av samhället, hur samhället kommer att bemöta honom, och vad han kommer att uppleva att han kan/ska/får göra som man. Och i just det här specifika exemplet kommer ju också samhällets fördomar och föreställningar om hur mycket man egentligen får definiera och uttrycka sin egen identitet.

Vad det sociala könet betyder för den här personen beror ju också på i vilket socialt sammanhang han är född och uppvuxen, dvs alla de samspelande faktorer som smartdum var inne på.
Svar på tråden Är kön en social konstruktion?