Laktosfria lussebullar
I de flesta lussebullar ska man ju ha kesella i för att få dem bättre. Men om man är laktos allergiker vad använder man istället då jag inte hittat ngn laktosfri kesella...
I de flesta lussebullar ska man ju ha kesella i för att få dem bättre. Men om man är laktos allergiker vad använder man istället då jag inte hittat ngn laktosfri kesella...
Det finns nog inget laktosfritt alternativ för kesella, men om man klarar av låglaktos så kan man använda allt magarin och mjölk laktosfritt och då vanlig kesella så blir det iaf låg laktos lussebullar =)
tyvärr måste vi ha laktosfria, vågar ej prova då det är min lilla grabb som drabbas...
Jag vet att man kan baka med apelsinjuice som degvätska ist och då blir bullarna saftigare också. Vet dock inte om man gör precis som vanligt eller hur. Men det kan ju också vara ett tips. Hoppas iaf att ni hittar nått så ni får riktigt goda saftiga lussebullar =)
Eller så gör du ett vanligt recept på lussebullar utan kesella och bara byter ut smöret och mjölken mot laktosfria produkter. Så gör vi.
Min mamma fick häromdagen smaka lussebullar som hennes granne gjort. De var mjölkfria eftersom hennes barnbarn är állergisk. Hon hade istället bakat på kokosmjölk och enligt mamma var bullarna supergoda. Hon ska visst prova att göra så själv nu.
baka på solhavre.. då blir bullarna supergoda...
Jag har ett recept där man inte bakar med kesella, utan man har i mer margarin för att få degen att bli lite saftigare. Då funkar det att köra laktosfritt.
Hojta till om du vill ha receptet, jag har gjort det många gånger och tycker lussebullarna blir saftiga och goda.