• skruttan85

Hjälp vid halsbränna??!

Jag har under sista delen av graviditeten haft lite problem med halsbränna, men inte alltför farligt. Rennie har hjälp jättebra, ich när det varit som mest har jag tagit två tabletter och det har hjälpt direkt. Har även provat novalucol och gaviscon som INTE hjälpte.

Men det två senaste nätterna kan jag inte sova pga att halsbrännan är så hemsk! Jag vet inte vad jag ska göra, jag är så jä**a trött, men så fort jag lägger mig ner så kommer det tillbaka. Fast jag ligger med två kuddar.

Så alla tips mot halsbränna som kan funka tack!! Är beredd att prova det mesta just nu känns det som!

♥ (¯`°?.¸ ♥ bara 4 dagar kvar ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hjälp vid halsbränna??!
  • Lina 1987

Jag hade problem med min halsbränna under nästan hela min graviditet... Mycket jobbig sådan, jag kunde äta upp mot 10 novalucol/dag.

Men testa att drick mjölk. Att äta mandlar har jag också hört fungera. Fungerade inte speciellt bra för mig. Men du kan ju alltid testa :)

• Längtar liten

sötmandel eller mineralvatten brukar hjälpa för stunden annars funkar losec mups jättebra. De är dock långtidverkande och det kan ta upp till några timmar innan de ger effekt.

Olivia, min älskade unge!
  • MizzTez

Jag fick Omeprasol Santoz när jag väntade gossen.. Hade haft halsbränna hela grav och sen fick jag en grym smärta i bröstet och trodde jag skulle dö, men det visade sig vara magkatarren som spökade. Åkte in på akuten och läkaren skrev ut santoz åt mig och det hjälpte nå fruktansvärt bra!
    Fått förklarat för mig att sånna preparat som du tar är som att lägga locket på, istället för att ta bort själva problemet till brännan.

Men behöver du råd just nu så är väl fil det jag kan ge, banan kanske fungerar åxå. Pröva med att sova på ena sidan åxå, nu kan jag inte komma ihåg om det är höger eller vänster sida som ska lindra besvären. Undvik vatten..

Lycka till! Lider med dig..

• NinaFina

Tugga på mandlar, det hjälpte mig. Mineralvatten har jag för mig hjälpte lite oxå.

• MizzTez

Åhh Losec mups är åxå bra!! Glömde bort dem, de ska tydligen fungera på samma sätt som de jag fick utskrivet..

• NinaFina

Tillägg: sötmandlar ska det vara förstås så du inte börjar knapra bittermandel...

• Lina 1987

Jag glömde också att skriva sötmandlar :)

• skruttan85

Tack för era snabba svar! Jo en banan gick i nyss, och hittade på sjukvårdsrådgivningen.se att man ska prova sova på vänster sida. Ja jag tycker ju egentligen inte om fil, men får väl ha i mycket socker så går det nog. tur att vi har det hemma efter att ha bakat mjukpepparkaka... Får väl se om det blir lika illa i morgon, då får jag väl ringa min BM och fråga vad jag ska göra... Men som sagt, tack för alla svar!

• MizzTez
    skruttan85 skrev 2008-12-02 02:44:00 följande:
    Tack för era snabba svar! Jo en banan gick i nyss, och hittade på sjukvårdsrådgivningen.se att man ska prova sova på vänster sida. Ja jag tycker ju egentligen inte om fil, men får väl ha i mycket socker så går det nog. tur att vi har det hemma efter att ha bakat mjukpepparkaka... Får väl se om det blir lika illa i morgon, då får jag väl ringa min BM och fråga vad jag ska göra... Men som sagt, tack för alla svar!
    Undvik sockret, det kan reta magen!
    Kolla om du hittar mer info om du söker på magkatarr.. Där hittade jag bäst info, tex. att man inte ska äta choklad om man har halsbränna (ooops, gick nått ton choklad när jag väntade gossen)
  • skruttan85

ok, tack! tror du man kan ha i sylt i filen då?  Och jo, jag insåg att det gått åt ganska många chokladbollar, både igår och idag, så där kanske förklaringen ligger! Fick en hel glasslåda avsvärmor, hon vet hur svag jag är för sånt... men det blir till att undvika dem i morgon då. nej får väl tvinga i mig lite fil utan tillsattser och prova sova lite... Men som sagt, tack för hjälpen, ni är så snabba och snälla såhär mitt i natten!

MizzTez skrev 2008-12-02 02:48:02 följande:
    Undvik sockret, det kan reta magen!Kolla om du hittar mer info om du söker på magkatarr.. Där hittade jag bäst info, tex. att man inte ska äta choklad om man har halsbränna (ooops, gick nått ton choklad när jag väntade gossen)
  • Mollsanbollsan

har mest sura uppstötningar nu under graviditeten . banan och samarin har hjälp mig en hel del :D

• TindraellerLeon

hej.. losec mups funkar galant på mig jag tar en om dagen och då kan jag äta och fricka precis som jag vill får ej mera surauppstötningar känner inget alls när jag lägger mig eller böjer mig.. kan äta ton med mandariner,choklad och julmust som just nu är nästan det ända jag äter..sötmandel funkar åxå bra speciellt ihop med samarin men de sura uppstötningarna kommer tillbaka LOSEC MUPS ÄR BÄST!!! lycka till och jag hoppas det ger med sig!!

• Chesses

Jag har haft en jätte jobbig halsbränna under senare delen av min gavidetet. Och jag tar gaviscon mot det & den funkar utmärkt! :) Det finns både tuggtabletter & flytade :)

Svar på tråden Hjälp vid halsbränna??!