• Anonym (sambo)

min sambo har OCD

Min sambo har OCD, i form av ångest och tvångstankar. Det har funnits med under stor hans uppväxt,även om det varierat i styrka. men har nu blossat upp till en nivå som gör att vi nu har fått söka hjälp. Tidigare har det inte påverkat vårt liv, men det gör det nu. Det är de senaste veckan som har varit fruktansvärda för oss båda. Tidigare har det varit acceptabelt. Han har en fruktansvärd ånest och framförallt på nätterna.
    Nu som grädde på moset är jag gravid, och det är inget oplanerat och vi är jätte glada, men jag känner att när han mår så dåligt kan jag inte glädjas som jag borde över graviditeten. Hade jag inte varit gravid hade vi avbrutit våra försök ett tag till han mådde bättre, men nu är vi där vi är.

Någon annan som lever med en sambo som har OCD ??

• Svar på tråden min sambo har OCD
  • Anonym (hej)

Nej men jag har själv OCD. Dock under kontroll och är u stort sätt symtomfri p.g.a medicinering och terapi.

• Anonym (sambo)

Har du något råd att ge hur jag ska hjälpa honom när han är mitt uppe i sin ångest?

• Anonym (sambo)

puff

• Anonym

Äter din sambo någon medicin mot tvångssyndromen?

• Anonym (sambo)

Ja Xanor sedan 1 v tillbaka. Har börjat träffa en betendevetare.
    Medicinen hjäper lite, men tar inte bort allt. Har lägsta dosen så den är kanske för låg.

• Anonym

Det brukar ta flera veckor innan medicinen brukar fungera som den ska, och många mediciner gör även att det blir värre första perioden, för att sedan gå uppåt och man må bättre. Vet inte hur Xanor funkar, men....
    Sedan så ska dosen kanske höjas med tiden också?

Har ingen sambo som har ocd, men har själv levt med det i över 20 år. Terapi är jättebra med.

Har han fått någon lugnande medicin när ångesten blir för mycket? Prata annars med läkaren om det. Finns lättare sorter som inte är beroendeframkallande.

Men försök finnas där för din sambo, kan bara tänka mig att det är fruktansvärt jobbigt som anhörig, men vet även det är en fruktansvärd ångest man har när man lider av ocd..

Men glöm inte att glädjas av graviditeten, det har du rätt till även om din sambo just nu mår dåligt.

• Trolli

Jag har själv OCD, har fått hjälp med de men jag har också haft jobbiga perioder.
    Just nu är det ganska lugnt, kan kontrollera det. Men jag har vissa dagar/perioder där jag inte kan kontrollera det alls. Det är jobbigt! Jag vet hur det är.
    Och det är inte lätt för er heller som lever med oss som har OCD.
    Men jag hoppas att hjälpen ni/han har fått hjälper honom!
    Kämpa på och grattis till bebben i magen :)

• Anonym (hej)

Vad skall jag göra: titta in på www.ananke.org

TS: oj oj, se upp för xanor - det är extremt beroendeframkallande! Kan inte förstå att läkaren skriver ut ångestdämpande i första hand och så starka istället för antideppressiva som i längden ger bra hjälp utan att vara beroendeframkallande.

• Anonym (hej)

Mitt råd till dig är att INTE gå med på hans tvång, det hjälper nämligen inte honom bara stjälper. Menar att du inte ska ge honom försäkringar o.s.v.

• Trolli
    Svar på #8
    Vad skall jag göra skrev 2008-12-02 12:41:06 följande:
    vad är ocd?
    OCD = Obsessive-Compulsive Disorder.
    Alltså tvångstankar.

Tvångssyndrom är en psykiatrisk diagnos som kännetecknas av upprepade ritualer eller tankar. Det engelska namnet är Obsessive-Compulsive Disorder, OCD. Obsessioner eller tvångstankar är obehagliga och ofrivilliga tankar som ger upphov till ångest. Kompulsioner eller tvångshandlingar är de tankar eller ritualer som den sjuke använder sig av för att sedan slippa denna ångest. Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon rationell koppling mellan en tvångstanke och den lindrande tvångshandlingen.
  • Anonym (sambo)

Tack för alla svar. Jag vet att jag har rätt att glädjas, men det är svårt när hans ångest tar så mycket plats. Det är skönt att han inte har ångest över den i alla fall.
    Angående medicinen så är det husläkaren som skrivit ut den, väntar en tid på psyk så jag hoppas de kan ge bättre. :)

• Anonym (hej)

Jo men det är ändå illa att skriva ut sådan extremt beroendeframkallande medicin. Been there, done that. Tyvärr, och jag lovar, beroende vill han INTE bli, då kommer han må tusen ggr sämre. Han tar den väll inte varje dag ??

• Anonym (sambo)

jo nu under 1 v för att bryta hans mönster. Har börjat må bättre nu peppar peppar. Han får fråga sin läkare idag om hur det är med medicinen....

• hljljl

Ja, det är inte roligt. Det är givetvis sorgligt för personen i fråga men herregud vad hon lägger sig i vad man gör. Bakteriefobi och annat jobbigt. Det räcker inte att hon själv nojjar om sig själv utan hon skall styra över alla andra också.

• Anonym (MED)

Jag har också en sambo med Ocd! Haft det tufft i olika perioder! Hur har det gått med din sambo?

• Anonym (H)

Min sambo har också OCD, vilket verkligen kan gå mig på nerverna. Fick iallafall honom att tillslut börja käka antidepressiva(venlafaxin), vilket jag upplever har hjälpt honom.

I övrigt har jag inga råd, är kanske inte så pedagogisk av mig när det kommer till det. Försökt få honom att reflektera vad OCDn bottnar i. Har satt tydliga gränser då jag vägrar bli medberoende. 

Svar på tråden min sambo har OCD