• HemligaMamman

Sertralin 4 veckor, hur länge biverkningar?

Först kunde jag inte äta för jag var så depressiv.
    Sen hade jag en "ångestklump" i halsen och kunde inte svälja.
    När den försvann så mådde jag illa av medicinen och när det försvann, så hade jag ännu sämre aptit och maten smakade surt och skit.
    Äter väl något mer nu, men är inte så hungrig och inte särskilt sugen.
    Kanske jag även har vant bort hungern lite?
    Ska man lita på att det är medicinen, eller ska man kräva att de kollar upp det?
    Jag har gått ner 8 kg och vill inte gå ner mer, för det känns som om det bara är muskler som far.
    Är fortfarande rätt slö och tycker inte medicinen hjälper så avsevärt mycket.. Iofs sover jag ju dåligt av medicinen, vaknar tidigt och ofta med ångest och är pigg. Men har ju itne svit ordentligt, så är som trött i kroppen men kan inte sova..

Vad säger ni andra som ätit sertralin, ska jag fortsätta? Hur länge kan man ha biverkningar?

• Svar på tråden Sertralin 4 veckor, hur länge biverkningar?
  • Anonym (%/%/)

Jag har ätit sertralin i 2 veckor och jag har värmevallningar, trött som tusan, diarrèr.. Lite förvirrad emallanåt men om det förtsätter så här efter jul så ska jag prata med min läkare och höra hur länge ev biverkningar kan hålla i sig..

• Anonym

hur menar du med värmevallningar? jag har en brännande känsla i huden på ryggen occh armarna, men bara när jag är orolig så jag tänkte att det är ångest som känns så. började med fluxein för tre dagar sedan. har ångest varje morgon vill inte gå upp ur sängen, vill inte att bebisen ska vakna. det är så tråkigt här hemma om dagarna så det är väl det jag har ångest för.

• Anonym

hur menar du med värmevallningar? jag har en brännande känsla i huden på ryggen occh armarna, men bara när jag är orolig så jag tänkte att det är ångest som känns så. började med fluxein för tre dagar sedan. har ångest varje morgon vill inte gå upp ur sängen, vill inte att bebisen ska vakna. det är så tråkigt här hemma om dagarna så det är väl det jag har ångest för.

• Anonym (%/%/)
    Anonym skrev 2008-12-02 09:42:31 följande:
    Jag blir varm i hela kroppen mest fötter och händer och sen på kvällarna så kan jag märka att jag har rödflammig hud på brösten och låren..
    HelskumtFundersam
  • Anonym (jj)

När jag började med Zoloft fick jag i princip alla biverkningar som fanns i listan (det är samma sak med alla mediciner jag provar), men de flesta gick över efter 5-6 veckor.

Håll ut!!
    Eller prata med din läkare, kanske behöver ni justera dosen på nåt sätt.

• HemligaMamman
    Svar på #5

Anonym (jj) skrev 2008-12-02 10:05:15 följande:
    När jag började med Zoloft fick jag i princip alla biverkningar som fanns i listan (det är samma sak med alla mediciner jag provar), men de flesta gick över efter 5-6 veckor. Håll ut!! Eller prata med din läkare, kanske behöver ni justera dosen på nåt sätt.
    Jag har också haft många av de biverkningar som var med. Många har gått över gradvis, men sömnlösheten och aptitlösheten är kvar. Men att maken ska smaka konstigt finns inte med i listan...
    Tog det då 5-6 v innan du märkte effekt av medicinen, eller kom det gradvis?
  • HemligaMamman

Haha, maken smakar inte konstigt.. maten ska det såklart va

• Anonym (%/%/)
    HemligaMamman skrev 2008-12-02 10:12:47 följande:
    Haha, maken smakar inte konstigt.. maten ska det såklart va
    Vore för jävligt om maken skulle börja smaka konstig He He..

När jag åt Zoloft för ett par år sedan så fick jag bara svettningar som en biverkning och det höll i sig under hela behandlingen*Suck*

Men denna gången så kände jag av andra biverkningar som sagt..

Men jag avvaktar i 4-5 veckor till så får vi se..
  • Anonym (jj)

För mig smakade allt konstigt pga att medicinen gav en metallsmak i munnen (det fanns med som biverkning då iaf). Det försvann nog ungefär samtidigt som de andra biverkningarna.
    Effekten av medicinen kom mer gradvis, men jag tyckte inte att det verkligen märktes nåt förrän efter kanske 2 månader.

Det tar ju tid att "fylla på förrådet" när man kokat torrt länge, så att säga.

HemligaMamman skrev 2008-12-02 10:12:18 följande:
    Svar på #5Anonym (jj) skrev 2008-12-02 10:05:15 följande:
    Jag har också haft många av de biverkningar som var med. Många har gått över gradvis, men sömnlösheten och aptitlösheten är kvar. Men att maken ska smaka konstigt finns inte med i listan... Tog det då 5-6 v innan du märkte effekt av medicinen, eller kom det gradvis?
  • HemligaMamman

Okej.. Jag åt ju en annan medicin innan så förrådet borde ju inte varit helt tomt. Men kanske därför det är svårt att utvärdera också, eftersom jag inte var längst nere på stegen då jag bytte..
    Men då avvaktar jag ett tag till. Nån läkare borde ju rimligtvis utvärdera min medicin.
    Man är där de ska va proffs på psyket, men jag tycker inte man känner nån bra trygghet dit. Man faller lite fritt tycker jag..
    Men tack för alla svar!!

• Anonym (jj)

Ja, jag tycker du ska vänta lite och se om det blir bättre.
    Hoppas du får den hjälp du behöver, så att du kan känna dig trygg med din läkare.

Lycka till!

• Anonym

vilken dag i kuren brukar biverkningarna starta? jag är inne på fjärde dagen nu.

• Anonym (%/%/)
    Anonym skrev 2008-12-02 16:26:12 följande:
    vilken dag i kuren brukar biverkningarna starta? jag är inne på fjärde dagen nu.
    Mina kom efter 3-4 dagar men det är olika.. Inte säkert du får några biverkningar
Svar på tråden Sertralin 4 veckor, hur länge biverkningar?