• Mariina

Valp-frågor! Behöver lite kloka tips och råd! :)

Vi ska få hem våran lilla Cavalier tik den 21 januari.
    Så nu har jag lite frågor jag gärna vill ha svar på.

1. Vad kostar den vaccinerings spruta dom ska ha vid 12 veckors ålder?

2. Har ni hundbäddar till era hundar? Vår hund ska helt klart få ligga i sängen med oss men jag tänkte att det kan vara bra med en hundbädd ändå, som hon kan ligga i på dagarna.

3. Min dotter (2 år) går på dagis 15 timmar/vecka, måndag-onsdag. Och jag funderar lite på hur det ska gå me valpen när jag ska lämna/hämta min dotter på dagis. Det tar sammanlagt (gå dit, lämna, gå hem) ca 15 minuter. Inte´kan jag lämna valpen i 15 minuter själv när den bara varit hemma hos oss i 4 dagar?

4. Har läst att vissa ställer undan vattnet på natten så att valpen inte ska dricka på natten och bli kissnödig bara därför. För stt då inte behöva gå ut med valpen på natten. är det rätt eller fel, enligt er?

5. Vad behöver jag inhandla till valpen?

6. Vilka borstar är bäst att satsa på när man ska ha en långhårig hund?

7. Någon som vet någon bra valpkurs inom Uppsala län? Jag har kollat lite efter det där men det är ju jättesvårt att hitta.

Det var de frågor jag har för tillfället! Hoppas att ni kan svara på dom. :)

• Svar på tråden Valp-frågor! Behöver lite kloka tips och råd! :)
  • Mistys Daisy

Hej!!

va kul att få hem en valp!!!

Jag kommer inte ihåg vad det kostar me sprutan tyvärr, ring och kolla!

Min hund ligger oxå i sängen, men har en egen säng på ett lugn och trygg plats där hon kan lägga sig om hon vill vara ifred...
    Hon har börjat använda den nu rejält när hon är 1,5 år, som valp gjorde hon det inte så mycket, med det är bra att dom har en Egen plats!

Klurigt med Dagisbiten där! man får ju inte promenera med valpar heller för mycket..
    Finns det ingen annan glad och trevlig förälder som vill gosa med valpen utanför medans du lämnar dottern?!

jag har aldrig ställt undan vattnet för våra hundar på natten, tycker det är fruktansvärt! man får inte göra så av lathet, men det är MIN åsikt dock!

Inköp till valpen...koppel, leksak, matskål,kloklippare, borstar egen bädd eller filt.. Ah, det finns så mycket skoj att köpa!!
    Framför allt en bra försäkring!!!!

Kan inte svara på borstfrågen, har en collie och har en mjuk borste med långa strån...de3t funkar kanon!!

Bor i fel del av landet för att veta om valpkursen oxå..

Hoppas verkligen att ni får roligt tillsammans alla sen!!!

• Mariina

Mistys Daisy:
    Tack så mycket för svaren! :)

Någon mer som har lite erfarenhet att dela med sig av?

• PS84

Hej o grattis till valpen!=)
    Gällande lämna på dagis så gjorde jag så att jag hade valpen i bilen när jag lämnade, så jag undvek att gå den första tiden, skulle ABSOLUT INTE rekommendera att lämna valpen hemma när allt är så nytt (självklart kan ju vissa valpar vara väldigt trygga i sig och klara det bra, men kan vara dumt att chansa)
    När hon varit hos oss en mån var sambon ledig 3mån, så då gick vi tillsammans till dagis lite nu och då och en stod kvar med henne och en lämnade.. inte alla som har möjlighet till det förstås, men det var toppen.. nu är hon 9mån och jag har kunnat lämna henne utanför dagis sen hon var ca 5-6mån, hon är jätte trygg där och lägger sig ner och väntar. Hon är dock inte med varje dag.
    Om du ska ha valpen med till dagis i början så tänk på att valpen inte ska gå alls första tiden (självklart ut och göra behoven och röra på sig, men inga promenader) så då bör du bära valpen..

Lycka till!=)

• Mariina

Petra S:
    Tack för svaret. :)

• Birgitta2

Sprutan kostar mellan 250 och 350 kr beroende på vem som ger den.

Vad gäller vatten på natten är det en smaksak. Vi hade en hund som lekte med vattnet. Dvs stod och grävde i vattenskålen så det blev översvämning. Dessutom kissade hon 3-4 ggr på natten eftersom hon drack på rent ofog, istället för att sova.

Vi tog helt sonika bort vattnet nattetid. Det innebar att vi tog bort den en timme före sista rastningen. Från den natten sov hon hela nätterna och kissade heller inte inne. Detta var vår uppfödares tips. Och hon är både kunnig och seriös.

Valpkurs hos oss (i Lund) går lös på ungefär 750 kr.

Du kan INTE lämna en valp en hel kvart när den är så liten. Antingen lämna i bilen, eller möjligen be en personal gå ut och hålla den sällskap utanför dagis när du lämnar.

Inköp till valpen: Klotång är ett måste. Skålar kan man ha hemma som duger ett tag. Ett par bäddar är bra, du märker vilken som blir favorit och den kan du välja att låta hunden använda där den tillbringar sin mesta vila. Leksaker är viktigt, tuggben, pipleksaker (vissa skall INTE ha leksaker som piper, och då får man köpa annat). Gamla strumpor är jättekul, och gamla vantar.

• Mariina

Kom på en till fråga nu. När jag ska gå ut och rasta henne precis utanför, ska jag då ta på koppel eller kan hon vara lös? Vi bor i lägenhet.

Hur har ni gjort? Kanske säkrast med koppel?

• ifent

Hej
    kul med valp och lite bra tips.
    Vi får hem vår valp på julafton
    Skall bli så mysigt.

Catta

• PS84

Mariina: Det beror ju på hur det ser ut utanför.. jag har alltid min tjej lös, men vi bor i radhus med skogen utanför och det är väldigt sällan ngn går utanför våra hus, utom grannarna.. En nackdel, fast jag vet inte om det är därför, är att hon nu har svårt att kissa eller bajsa när hon är kopplad.. hon vill gärna springa o hitta den perfekta platsen o de e ju svårare i koppel.. ;) Men hennes mamma är också så, så det kan ju vara ärvt av henne också.. Sen gäller det ju förstås att vara 100 på att hon inte får för sig att springa iväg, spec när hon blivit lite mer hem tam i området..

• Birgitta2

Mariina skrev 2008-12-05 08:45:03 följande:

Kom på en till fråga nu. När jag ska gå ut och rasta henne precis utanför, ska jag då ta på koppel eller kan hon vara lös? Vi bor i lägenhet.Hur har ni gjort? Kanske säkrast med koppel?
    Som 8-veckorsvalp kommer hon följa dig som en liten ankunge. Så finns en hyfsad gräsplätt där det inte åker bilar och cyklar så borde det inte vara nån fara att vara okopplad. Men om nån månad, när hon känner sig tryggare, bör du kanske hålla henne kopplad. Det beror så mycket på hur din närmiljö ser ut.

Men... glöm inte att dagligen vänja henne vid koppel och halsband i alla fall.
  • Mariina

Hur mycket ska man hålla på med halsband och koppel när de är runt 8 veckor då? Inte går man väl ens KORTA promenader med en liten valp? Har hört att man inte ska göra det.

Eller är det okej att ta med henne kopplad på en typ 15 minuters promenad när hon är 8-10 veckor? Om man bär henne om det märks att hon blir trött.

• Anette Olsson

Hej!
    Vi har fyra hundar och har fyra sängar i vårt sovrum och två på nedervåningen.
    Två av hundarna sover i våran säng men hoppar ner mitt i natten till sin egen säng för att sedan hoppa tillbaka igen lite senare.

15 minuter hade jag lämnat valpen ensam.
    Är han trött och nöjd när du går behöver det inte vara någon katastrof.
    Gör det naturligt och låtsas inte som om du tycker att det är någon stor sak.
    Din inställning till olika saker brukar spegla av sig till hur valpen också uppfattar situationen.

Ställ absolut inte undan vattnet!
    Det är grymt!

Något jag anser vara väldigt viktigt med en valp är första veckorna då du inte introducerar någon annan för honom.
    Släkten kan vänta.
    Nu ska du "binda upp honom på dig".
    Bor du i hus med trädgård stannar ni där första veckorna.
    När ni sedan går utanför tomten är han lös och han kommer att följa dig rent instinktivt.
    Går han åt ett håll går du åt andra hållet och när han kommer belönar du.

Att gå 15 minuter i koppel med en så liten valp hade jag inte gjort.
    Tids nog hinner ni gå promenader.
    I början håller ni er runt huset.

Lycka till!!

• PS84

Mariina!: Inge promisar första tiden... vet inte hur det är med din ras, när man kan börja lite smått, men kolla med uppfödaren.

Själv "tränade" jag aldrig min tös att ha halsband o koppel, hade på nån sväng när vi var ute (halsbandet) och ibland en stund inne.. men hon hade fästing halsband nästan från start, så hon blev ju van med ngt runt halsen snabbt.

Gällande vatten på natten förresten, vi hade valpen i vårt sovrum, med dörren stängd, hon sov hela natten utan problem och led absolut inte av att inte ha vatten på natten! Kan tilläggas att hon första veckan sov i våran säng också..=)

• köttbullelydnad

Har också cavalier:

1) Olas årliga spruta går på ca 400:- med rutinkoll öga/öron/hjärta/leder.

2) Ha inte hunden i sängen. Ligg hellre själv brevid korgen när valpen kommit hem, men vänj den vid att ligga i sin egen korg (helst BIA-bädd som enkelt går att torka ren med fuktig trasa). Varför? Cavalierer har en förmåga att utveckla kvalsterallergi, och det är den typen av kvalster som finns i era täcken, madrasser, kuddar, mattor, soffor - ja, textilier.

3) Bär valpen med dig alt ha någon som kan passa den lilla stunden. En granne kanske kan komma över?

4) Hundar bör ha fri tillgång till vatten (såvida de inte stressdricker). Valpar kan inte hålla tätt till en början men försök att vänta så länge ni kan mellan gångerna ni går ut (gå ut när valpen markerar att det är dags, men inte annars). Sätter ni det i rutin att t ex gå ut var 3:e timme kommer valpen lära sig detta och sedan kommer ni få köra på så ett bra tag.

5) En bädd, mat, skålar, borstar/kammar (vi har en minikarda, en kamm med "skärblad", en vanlig kamm och en vanlig mjukborste), kloklippare, halsband/sele + koppel, täcke/tröja (det är vinter och valpens ben är korta), etc, etc.

6) Minikarda, kamm med "skärblad", vanlig kamm samt vanlig mjukborste.

7) Sök på 'hundinstruktör' på eniro och hitta.se

Lycka till med er lilla!

• emeliasmamma

Jag betalar 250 för kombisprutan.

Vi har biabäddar, en till varje hund. Sen har vi filtar i bädden. Våra hundar får inte sova i sängen. Vilket jag tycker är skönt, så jäklans trångt å smutsigt med 3 hundar i sängen

Jag körde vår valp i korgen under vagnen i början när hon skulle med! Tror inte att en promenad på några minuter dit, sen liten vila vid avlämningen, och sen gå hem är för mkt. Men du märker ju på valpen om den blir trött, då kanske du kan bära den en stund. Be någon kolla valpen när du går in. Eller släng in dottern å vänd i dörren Jag hade provat att lämna valpen hemma ett par minuter, lyssna vid dörren och gå in igen. Sen lämnat valpen de 15 minutrarna.

Fri tillgång till vatten ska de ha. Särskillt om de får torrfoder.

Skålar, mat, bädd, leksaker, klotång, borste, "första hundhjälpen kit", koppel, halsband, Fästingplockare (till sommaren) hundgodis, ev viselpipa. Hundschampo kanske...

Borstar beror helt på vad för päls hunden har. Men karda. Fråga i djuraffären. Jag har karda och kam. Mina hundar har mkt underull som ska tas bort vid fällning.

Kurs i uppsala vet jag inget om men kolla www.ulkk.se/

Jag brukar sätta på halsband på mina valpar när de kommer hem, så de vänjer sig. Valpen kan få panik av halsbandet, och då får man prova korta stunder, men ofta. Ett i nylon med snabbknäppe tycker jag är bäst, så man kan knäppa av det fort om det behövs.

• Mariina

Tack så jättemycket för era svar!

Jag har bestämt att valpen får följa med när jag lämnar dotter, bär den om den inte orkar gå. Sen är ju ungarna ute på dagis så jag behöver inte hålla på och klä av dottern overall och alla ytrterkläder när jag kommer dit, bara lämna henne.

Vid hämtningen däremot är dom inne och då tar det ca 5 min för mig att klä på henne alla kläderna och så, så då får hennes morfar/gammelmormor/farmor hämta henne och jag är hemma med valpen.

Tänkte köra på det i 2 veckor kanske...sen får hon börja vara själv i 15 minuter. men vil inte börja med det första veckan.

Svar på tråden Valp-frågor! Behöver lite kloka tips och råd! :)