• Bast

Tips på mat med tonfisk?!

Jag är urdålig på att använda tonfisk i mat. Jag vet att det går, men vad i hela friden kan man laga till??? Brukar köpa hem en burk då och då, men det brukar sluta med att datumet gått ut, och då håller ändå en sån burk i typ ett par år!!!!

• Svar på tråden Tips på mat med tonfisk?!
  • Jessica K

Jag brukar göra världens lättaste pastasås med tonfisk.

Bryn lite paprika och häll i en burk tonfisk. På med creame Fraiche och krydda lite med ex. peppar, salt och paprikapulver. Kapris till är dundergott! :) (Iförsig äter jag gärna kapris direkt ur burken så det kanske bara är jag som är tokig).

• Mamma Ia

Jag gör en väldigt enkel röra som vi kallar för vår "tonfiskröra". Gör så här:

Finhacka en gul lök och fräs den i lite smör/margarin.
    Öppna en burk konserverade champinjoner, låt vattnet rinna av, och tillsätt svampen med löken.
    Häll på en paket/burk med krossade tomater.
    Och sist men inte minst, häll på en burk tonfisk (låt vattnet rinna av först).
    Låt puttra ihop litegrann.
    Sen kryddar jag med lite salt och vitpeppar och serverar med ris.

Snabbt och mycket enkelt!

• kricko6

Arlas Tomatsås med creme fraiche är jättegod att blanda ner tonfisk i och äta till pasta, gärna med lite riven parmesan på toppen, superenkelt!

• firhilwen

Hemma brukar vi ta Kina-mix (ärtor, majs och paprika blandat med ris) och fräsa i en kastrull tillsammans med lite curry, salt och peppar.

När Kina-mixen är färdig så vänder man ner en burk tonfisk och låter det värmas. En klick ketchup om man vill och sedan bara att servera.

Blir som en sorts varm sallad. Man kan om man vill lägga i ett par matskedar creme fraiche för att få det lite "krämigare" och ev för att lindra om man tagit för mycket curry

• Lia

Vi åt jättegod tonfiskröra nu ikväll.

Fräs färska champinjoner och squash. Häll i en burk tonfisk. Krydda med salt och peppar. Tillsätt nån av de smaksatta creme fraichsorterna. Vi tog den med paprika chilismak. Jättegott med pasta eller ris till.

• fenixen

Du kan göra pastasallad med tonfisk i, enkelt och gott.

• rädisan

rör ihop tonfisk,creme fr., nån klyfta vitlök och peppar. det är bara att värma upp och servera med pasta. mmmmmmmmm
    det enklaste är oftast det som är det godaste!!

• Celin

Har två favoriter jag brukar göra, 4 port på bägge recepten.

pastasås, steker lite lök och paprika, rör i en brk tonfisk, en brk färdig tomatsås till pasta (med basilikasmak eller vitlök) sen tar jag en brk med kidneybönor eller annan sort med böna för att få det mer matigt och sen för att det är gott och serverar ngn form av pasta till.

tonfiskgratäng, kokar eller använder överblivet ris, blandar ris med en brk champinjoner och en brk tonfisk (spar spadet från båda brk!!!) sen gör jag en sås på lite smör, mjöl och slår i spadet från burkarna coh slår över ris, tonfisk och svamp, sist ost och in i ugn, 200 grader till varmt och osten fått färg (beror på om du har kallt eller varmt ris).
    Tips, Originalreceptet är med musslor istf svamp, men det är inte så populärt hemma

• Bast

Tack så mycket!!! Genomgående verkar ju vara enkla, snabba recept! Det gillar jag!!!!!
    Kom gärna med fler tips!!!

Svar på tråden Tips på mat med tonfisk?!