• S00L

Sanering av fårskinn

Hej

Jag behöver ett par rejäla husmors tips. Hittade på vinden min gamla fina åkpåse i rödmanchester med vitt fårskinn på insidan. Dessvärre har mössen tyckt att den varit väldigt bekväm att ligga o mysa i under åren så jag vill rengöra den innan min lilla bebbe ska ligga i snusa i den. Kemtvätt vill jag inte lämna in den till då det är massor av kemikalier som lämnas i den, tvättmaskin vågar jag inte då jag tror att det röda kommer att fälla och missfärga resten. Så hur kan jag göra?

• Svar på tråden Sanering av fårskinn
  • raspberryrevolution

handtvätta den med såpa kanske?

• Rastafairy

äh släng den i maskin du...det skulle jag gjort...de går o köpa ny annars...jag har tvättat mitt skinn i maskin på ullprogrammet med vanligt tvättmedel många gånger nu o de funkar finemang..

• Tola

ullshampo på ullprogram i maskinen. är det äkta skin ?

• Tola

inte vanligt shampo!!!det förstör om det är riktig ull!

• Rastafairy

min fäll är i bra skick trots de är tvättat med via color Kardar bara ut ullen med karda efteråt.

• Tola

ja den ser säkert ut som innan men det förstör ullenes egenskaper! och det är ju ullens egenskaper man vill åt när man har en fäll!

Rastafairy skrev 2008-12-02 10:53:24 följande:
    min fäll är i bra skick trots de är tvättat med via color Kardar bara ut ullen med karda efteråt.
  • S00L

Hm, maskin vågar jag verkligen inte. Rödmanchester kommer göra resten av den vita ullen rosa. Men tack för tipsen, ska leta Ullschampo och göra ett försök.

• Emma08

Enligt skötselrådet som jag skickar med skinnen gäller följande punkter:
    #Maskintvätt på ullprogram 30 grader eller handtvätt

#Använd milt schampo med lågt pH: 3,5-5,5

#Torka hängande eller liggande på galler. Sträck lätt.

#Skölj av mindre fälckar

#Vädra och skaka skinnen.

Dessa skötselråd gäller tvättbara skinn från såväl Tranås skinn och Donnia skinn (de största garverierna).

Som jag har förstått det så är det viktigt med lågt pH. Vanligt tvättmedel har mycket högt pH så det är riktig gambling att tvätta med det. Jag har sett skinn där lädret har totalförstörts efter tvätt med vanligt tvättmedel.
    Sedan kan jag tillägga att man bara behöver en liten, liten klick medel i maskinen.

Det låter klurigt med rödmanchester och vitt skinn - går de inte att ta isär på något sätt?
    Tvättbara skinn är en ganska ny företeelse (ca 10 år) så äldre skinn blir inte alltid så bra när man tvättar dem. Ofta blir lädret styvt men detta kan man motverka lite genom att gnugga lädret medan det torkar.

Lycka till!

• chicopico

min svärmor säger att man ska låta det ligga utomhus under tak när de är fuktigt ute ca 2dygn sen kamma igenom det sen ta in det och låta det torka... så gör jag med våra, men är det jättesmutsigt kanske de inte hjäper så bra.

• Emma08

chicopico skrev 2009-01-07 22:11:53 följande:

min svärmor säger att man ska låta det ligga utomhus under tak när de är fuktigt ute ca 2dygn sen kamma igenom det sen ta in det och låta det torka... så gör jag med våra, men är det jättesmutsigt kanske de inte hjäper så bra.
    Det är ju det allra bästa sättet att sköta ett "normalt" smutsat skinn. Man skakar det ordentligt innan man tar in det. Det är också ypperligt att lägga det i snön ett tag, gnugga med snö, skaka och ta in.
  • TantLjusgrön

Tänkte damma av denna gamla tråd med en ny fråga. Vi har fått en åkpåse av min mans föräldrar, både min man och hans syster hade det när de var små. Åkpåsen är precis som TS beskriver, fast blå manchester med fårskinn (eller lamm?) inuti. Väldigt fint.

Detta har dock legat i deras källare i alla år och känns smutsigt, dammigt och det finns endel ingrodda fläckar både på ullen och manchestern.

Jag har nu tänkt lämna det på kemtvätt för att verkligen bli av med all smuts, tror inte det räcker med att bara låta det ligga ute i fukt och tvätta sig själv som nyare skinn. Men TS skriver att hon inte ville göra det då det lämnas så mycket kemikalier kvar i materialet då. Gör det verkligen det? Det känns ju i så fall inte så bra att låta den kommande bebisen ligga i det. Vad tror ni? Någon som har kunskap om gamla fårskinn?

Svar på tråden Sanering av fårskinn